Inlägg från: Duchess |Visa alla inlägg
  • Duchess

14 juli 2007

Hur långt i förväg har ni tänkt skicka ut era inbjudningar? Etikettsböckerna talar om 6-8 veckor, men det tycker jag låter helt galet, speciellt för oss som gifter oss i semestertider. Själv börjar jag planera min semester nån gång i februari-mars (speciellt om det ska resas utomlands). Därför tänker jag mig att det vore bäst att skicka inbjudningarna redan i februari, för det vore ju enormt tråkigt om någon skulle behöva tacka nej bara för att vi var sena med våra inbjudningar och de redan gjort upp andra planer.

Vad tror ni?

• Duchess

Jag vet att alla inte planerar saker lika långt i förväg som jag själv gör, men för mig skulle det kännas tillräckligt illa även om det bara var en enda person som inte kunde komma pga att vi skickade inbjudningarna för sent. Då struntar jag hellre i etikettboken.. så det blir nog nån gång i februari för vår del! :)

• Duchess

Vilken typ! Kommer ni att välja den herrgården trots hans attityd? Ibland kan det ju vara värt det, om lokalen är jättefin...

Gästlistan ja.. puh! Vi kämpar med den redan nu, och inte kommer det att bli lättare när vi måste spika den.

Vi började med att sätta oss ner och lista alla som kunde komma ifråga. Vi listade dem i fem grupper: hans släkt, min släkt, gemensamma vänner, hans vänner, mina vänner. Den listan slutade på över 200 personer. Sedan började vi jobba. Tack och lov att vi har tid på oss...

• Duchess

Vi ska hyra in oss på en gård, faktiskt. Ett ställe utanför Linköping som i vanliga fall har Bed&Breakfast samt serverar mat till konferenser, julbord, 50-årskalas osv. Förutom (som vi hoppas) god mat har det fördelen att vi kan inhysa 30 av gästena på gården, och det är bra eftersom många måste resa rätt långt.

Vi har också sagt att vi väntar med att spika gästlistan till just innan inbjudningarna ska gå ut. Förhållanden kan ta slut eller bildas, och vi vet inte vilka vi kommer att umgås mer eller mindre med om ett halvår. Så det får väl visa sig :)

• Duchess

Det är ett rätt rustikt ställe. Jag har några bilder som m2b tagit - vill du se kan du maila mig, spock318@hotmail.com

Vi kikade (på nätet och IRL) på säkert 50 ställen innan vi bestämde oss. Vill man bjuda runt 90 personer så är det många ställen som går bort på en gång eftersom de inte kan ta emot så många gäster. Vi ville inte heller ha en alltför pretentiös fest. Även om vi båda är intresserade av stil och form, så är vi inte pretentiösa. Frack och långklänning skulle kännas helt fel för oss. Ett mer lantligt och rustikt bröllop blir därför helt perfekt för oss!

Enda nackdelen hittills är att vi måste ta all alkohol via gården. Det gör att kostnaden skjuter i höjden...

• Duchess

Here's the best part: det är ca 3 km från kyrkan till festlokalen! :D

När det gäller alkohol så tänker jag försöka driva igenom en lösning där personalen serverar vin (med påfyllning) runt borden istället för att det står flaskor här och där. Då tror jag att det dricks lite mindre, och det blir inga halvöppna flaskor över. Om vi ska ha betalbar (fortfarande en öppen fråga) senare under kvällen, så får folk betala vad de vill dricka.

• Duchess

Jag är inte heller någon anhängare av betalbar. Både min och m2b's släkt är kyrkliga, och där finns ingen tradition öht av att drick alkohol, i alla fall inte bland den äldre generationen. Jag gillar inte heller när folk får lite för mycket att dricka, och har svårt i största allmänhet att hantera berusade människor. Å andra sidan vill m2b gärna ha betalbar, och tror inte att det kommer att vara något problem. Så vi får se... :)

• Duchess

Vi är 31 och 35, kommer att vara ett år äldre nästa år. Och det är jag som är fyra år äldre :)

Vi har titta och räknat lite mera på vår budget idag. Kuvertpriset (inklusive lokalkostnader, dukning, personal, buffé, vin till maten och brudskål) kommer att landa på ca 500 kr/kuvertet. Några kommer att kosta lite mer (mer vin) medan andra blir billigare (syskonbarn som dricker läsk). Visst är det mycket pengar, men vi får valuta för det vi lägger ut.

• Duchess

Visst hade det varit trevligt med billigare kuvertkostnad, men eftersom vi gifter oss på ett ställe där ingen av oss bor så måste vi fixa nån form av catering. Det finns en massa skäl till att vi valt just det ställe vi valt, och jag tror att det blir bra för oss. Vi sparar in på andra ställen.

Min pappa, farbror + en av mina styvbröder brukar filma bröllop. Om vi vill, så får vi alltså gratis dokumentation av dagen. Jag har en god vän som är kantor, och många som sjunger och spelar. Musiken i kyrkan blir gratis. Jag får en billig klänning - pappas fru är duktig på att sy. 1500 kr kanske jag lägger ut på den. Och så vidare...

• Duchess

Gabbies: Ingen fara, jag vet att det finns både dyrare och billigare kuvertpriser än våra :)

Som jag ser det så gäller det att få så mycket som möjligt för de pengar man lägger ut. Det ska vara prisvärt! En kuvertkostnad på 1300 kr kanske är ett kap, beroende på vad som ingår och hur man vill ha bröllopet.

Svar på tråden 14 juli 2007