• Fru Olofsson

Respekterade inte klädkoden för fem öre!

Måste bara berätta om detta för att se om andra tycker som jag, eller om det är jag som överreagerar...

Vi hade skrivit i vår inbjudan "klädsel: kavaj". Eftersom vi hade ett litet bröllop med bara 35 gäster, dvs närmsta släktingarna och vänner, pratade vi med alla innan, och sa att det var helt okej att "bara" ha skjorta, slips och snyggbyxor, dels för att man kanske inte äger en kavaj, och dels för att vi gifta oss den 27 maj så att det möjligen kunde vara väldigt varmt. Det var ingen som gnällde över detta.

Min mans syster har dock en man som i mina ögon är minst sagt knepig, första gången jag träffade honom presenterade han sig inte ens, gick bara förbi som hastigast och hälsade lite kort på min man (då var han inte min man, bara sambo). Min man ursäktade honom med att "han är lite blyg". Fine, jag köper det, även om jag tyckte att det var lite väl skumt (vi var hemma hos dem på besök).

Nu till saken: Han har ingen kavaj, och min svägerska bad min man om att få låna en av honom, vilket han fick. Och vad händer... Jo, på bröllopet dyker han upp i en sleten munktröja och camobyxor! För nåt annat är "inte hans grej" Fy fan vilken dålig stil!

Så, min fråga är alltså, är det jag som är dum, eller håller ni med? Skulle gärna vilja ha andras syn på saken.

• Svar på tråden Respekterade inte klädkoden för fem öre!
  • Fru Olofsson

Tack för era svar!

Skönt att höra att fler håller med. Jag har försökt släppa det, och har väl till viss del gjort det, men när jag tittar på bröllopkorten bl.a. retar det ihjäl mig! Som Andie skrev, han ser ut som en luffare! Och denna karl har aldrig ens så mycket som sagt ett ord till mig heller! "Han är sån" säger folk, ja det kanske han är, men ett endaste "hej" eller "grattis"...

Men ni har rätt, han borde skämmas. Det var några som kom till mig och tyckte att det var respektlöst.

Andie: Jo, men jag skulle aldrig vågat säga så, sen blev jag lite extra stum iom att jag inte kunde fatta "situationen" riktigt... Blev lite förvånad. Plus att han bor i Vänersborg, och vi bor i Göteborg

• Fru Olofsson

Oj, jag skrev lite långsamt, det kom många inlägg som jag missade! Jag har som sagt inte gjort någon affär av det, absolut inte, bara uttryckt mitt missnöje för min man och svärmor.

• anne på grönkulla

Ja, han gjorde fel.

Men, är det verkligen hela världen i ditt, nygifta liv? Finns det inte viktigare saker du kan lägga energi på - att vara glad åt bröllopet t ex?

Dessutom är det MYCKET oartigare att påpeka etikettsbrott än att begå dem. I det här faller är du alltså mycket oartigare om du säger att han var felklädd än han var genom att vara det.

• Fru Olofsson

Det är väl mest kombinationen att jag tycker han är lite otrevlig som aldrig har sagt nåt till mig och klädseln som stör mig. Mest det förstnämnda.

• Andie

Maria:
    Jag menade då inte kyrkan eftersom jag vet att det räknas som öppen gudtjänst.

Jag menade på festen. Nu är jag kanske väl hård men det är så här jag har haft nog av taffliga tillställningar där folk inte kan visa respekt eller ens förstår vad det är som gäller. Vi har till och med disskuterat att anställa vakter för att hålla ordning!
    Detta beror på att vi antagligen kommer att ha över 120 gäster.

• Fru Olofsson

Anne på Grönkulla:

Det skulle aldrig falla mig in att påpeka detta för honom! Inte en chans, anser inte att "man gör så". Min man sa efteråt (till mig och svärmor) att han tyckte det var lite dålig stil, och jag höll med.

Men nu när jag tänkt lite efter alla svar i tråden, så är det nog gubben som stör mig snarare än hans val av klädsel.

• Fru Olofsson

Hm, har tänkt efter lite till, och det är jag som är lite väl sur. Det är nog som sagt mest gubben som stör mig, inte klädseln. *har kommit till insikt* Men jag undrar fortfarande varför han ville låna en kavaj...?

Tack för alla svar

• Andie

Fru Olofsson
    Men med tanke att hans fru lånat honom en kavaj hur svårt är det att ta på den då?! För man kan faktiskt lida en dag i ett par kläder som man i vanliga fall inte använder. I alla fall tycker jag det!

• Fru Olofsson

Andie:

Lite så tänker jag också. Tycker det är lite tetigt.

• Andie

Fru Olofsson:
    Bortsett från honom så hoppas jag att du hade en trevlig dag tillsammans med nära och kära.

Och jag passar även på att önska er lycka till i livet!

Svar på tråden Respekterade inte klädkoden för fem öre!