• Fru Olofsson

Respekterade inte klädkoden för fem öre!

Måste bara berätta om detta för att se om andra tycker som jag, eller om det är jag som överreagerar...

Vi hade skrivit i vår inbjudan "klädsel: kavaj". Eftersom vi hade ett litet bröllop med bara 35 gäster, dvs närmsta släktingarna och vänner, pratade vi med alla innan, och sa att det var helt okej att "bara" ha skjorta, slips och snyggbyxor, dels för att man kanske inte äger en kavaj, och dels för att vi gifta oss den 27 maj så att det möjligen kunde vara väldigt varmt. Det var ingen som gnällde över detta.

Min mans syster har dock en man som i mina ögon är minst sagt knepig, första gången jag träffade honom presenterade han sig inte ens, gick bara förbi som hastigast och hälsade lite kort på min man (då var han inte min man, bara sambo). Min man ursäktade honom med att "han är lite blyg". Fine, jag köper det, även om jag tyckte att det var lite väl skumt (vi var hemma hos dem på besök).

Nu till saken: Han har ingen kavaj, och min svägerska bad min man om att få låna en av honom, vilket han fick. Och vad händer... Jo, på bröllopet dyker han upp i en sleten munktröja och camobyxor! För nåt annat är "inte hans grej" Fy fan vilken dålig stil!

Så, min fråga är alltså, är det jag som är dum, eller håller ni med? Skulle gärna vilja ha andras syn på saken.

• Svar på tråden Respekterade inte klädkoden för fem öre!
  • Duchess

Jag funderar över vad man ska ange för desscode om man fullständigt struntar i vad gästerna har för kläder? Så är nämligen fallet för mig och m2b. Några tips till oss?

• Afrodite_Aug-07

Tja, en del trivs bäst i sånna kläder. Låt odm göra det. Vad spelar det för roll egentligen? Alla brukar jämt påpeka att klädkoden är till för att gästerna skall kunna kläa sig lagom fint så dom skall känna sig väl till mods för att dom inte är över eller underklädda. Om nu han kännde sig väl till mods i sin munkjacka så låt han då ha det.
    Klädkoden är ju som alla ändå påpekar hela tiden till för gästernas skull inte för att brudparet skall ha en snygg tavla att titta på.

• Ellte

Duchess: Välj en ändå för gästernas skull :D

• Duchess

Ellte:

Men det är ju det vi vill undvika! :) Helt ärligt får de komma i sin gamla helly-hansentröja, så länge de delar glädjen med oss. Vi bryr oss inte alls. Finns det inget sätt att säga att man verkligen får komma som man är?

• Ellte

Jomen skriv det då... Fast jag hade tyckt det var asjobbigt med en sådan inbjudan... Vilken ångest *rys*

• hälsingebrud -06

Tja jag vet inte vad jag ska säga... På ett sätt förstår jag att man kan reta sig på det men mitt resonemang är som så att var och en får skämmas för sig själv. Min energi på bröllopet var att få ett bröllop som var värt att minnas och att middagen/festen skulle vara rolig och trivsam, att alla gäster inkl oss själva skulle få en kul fest. Det fick vi och jag är jätteglad för det! Ärligt talat så minns jag knappt gästernas klädsel... får nog titta på korten och se om jag kan reta mig på något.

• Afrodite_Aug-07

Duchess

precis så kommer vi har. vi känner precis så, vi vill inte ha någon klädkod. Och om alla våra gäster nu i hela sina liv (en del 80 år gamla) har lyckats klä sig fint och passande till dop, födelsedagsfester, julaftnar, luciafiranden, midsommarfester, studenter, konfirmationer, bröllop osv. visst katten klarar dom av att klä sig själva till vårt lilla bröllop utan att vi skall diktera vad dom skall ha på sig. Helt 100% övertygad om att mina gäster kan klä sig själva utan min hjälp. Vi har valt att inte skriva någon klädkod i våra inbjudnignar, men vi har skrivit en längre målande text om våra drömmar inför bröllopsdagen, och där tar vi upp lite vad vi önskar av gästerna. såhär har vi skrivit om klädsel i den texten.

"Så kära ni, lämna slipsen, kavajen och balklänningen hemma på vår dag. Kom vackert sommarfina och dela vår stund när vi blir man och hustru.

Det enda ni Inte får lämna hemma är glädjen och kärleken."

• Sister of the Night

Afrodite

Ni tror bestämt att era gäster kan klä sig utan er inblandning. Därför har ni inte angett någon klädkod.
    Däremot nämns vad ni _önskar_ av gästerna.

Detta måste ju rimligtvis vara en mer tvungen kod att följa för gästerna, då det ju inte handlar om gästernas trivsel utan om att uppfylla era önskemål?

• Duchess

Jag uppfattar inte alls Afrodites inlägg som att de försöker tvinga gästerna till något - snarare tvärtom.

Blir jag själv bjuden till ett bröllop med klädkod, så följer jag den naturligtvis så gott jag kan. Jag har också varit på minst tio bröllop utan någon klädkod alls, och det har gått alldeles utmärkt.

• Duchess

Just ja, jag glömde: Tack för tipset, Afrodite! Jag tror att det blir något liknande för vår del :)

Svar på tråden Respekterade inte klädkoden för fem öre!