• Fru Olofsson

Respekterade inte klädkoden för fem öre!

Måste bara berätta om detta för att se om andra tycker som jag, eller om det är jag som överreagerar...

Vi hade skrivit i vår inbjudan "klädsel: kavaj". Eftersom vi hade ett litet bröllop med bara 35 gäster, dvs närmsta släktingarna och vänner, pratade vi med alla innan, och sa att det var helt okej att "bara" ha skjorta, slips och snyggbyxor, dels för att man kanske inte äger en kavaj, och dels för att vi gifta oss den 27 maj så att det möjligen kunde vara väldigt varmt. Det var ingen som gnällde över detta.

Min mans syster har dock en man som i mina ögon är minst sagt knepig, första gången jag träffade honom presenterade han sig inte ens, gick bara förbi som hastigast och hälsade lite kort på min man (då var han inte min man, bara sambo). Min man ursäktade honom med att "han är lite blyg". Fine, jag köper det, även om jag tyckte att det var lite väl skumt (vi var hemma hos dem på besök).

Nu till saken: Han har ingen kavaj, och min svägerska bad min man om att få låna en av honom, vilket han fick. Och vad händer... Jo, på bröllopet dyker han upp i en sleten munktröja och camobyxor! För nåt annat är "inte hans grej" Fy fan vilken dålig stil!

Så, min fråga är alltså, är det jag som är dum, eller håller ni med? Skulle gärna vilja ha andras syn på saken.

• Svar på tråden Respekterade inte klädkoden för fem öre!
  • Afrodite_Aug-07

Sister of the Night

e du lite bitsk ikväll. den tolkning går in under det lite väl extremt fria måste jag säga.

På vår hemsida har vi lagt in en sida som heter just DRÖMMAR.
    längst ner på den sidan står den texten.
    en önskan är aldrig något mer än en önskan.

• Sister of the Night

men *S* det står ju uttryckligen "lämna slipsen och kavajen hemma". Det tolkar jag -av någon anledning- som att man brudparet vill att man ska lämna dessa attiraljer hemma? Jobbigt läge om man själv tycker att kavaj och slips är just "sommarfint" :D

• Sister of the Night

Oj, det sista inlägget skulle ha varit före det sista du skrev...

Bitsk? Nä?

Det är inte illa menat. Men jag skulle uppfatta det så om jag fick en inbjudan formulerad så.

• Afrodite_Aug-07

Sister of the Night

vi kommer ha ett litet bröllop, våra manliga gäster består av min och min respektives far, mina och hans bröder samt min svägerskas pojkvän. INGEN av dom använder slips till vardags. Vi hade dop förra helgen. Ingen av gästerna bar slips, och alla utom 1 vet jag har uttryckt att dom ser slipsen som en strypsnara och inte trivs i den.
    Texten är skriven efter vår familj och hur vi är.
    MIn man avskyr slips och kommer inte ha det på sig han heller.
    Kan tillägga att min "nyaste" svägerska kom i sina baggy jeans och munkjacka till vår sons dop och likväl kom min bror i jeans o tröja. och min andra bror i finbyxor och skjorta. Var och en kom i det han eller hon trivdes bäst i. Och det var en helt underbar dag i kyrkan och sen med firande med släkten. Precis så härligt bara en nära familj kan ha det.

• Sister of the Night

Aha. Tja, de torde ju veta hur ni vill ha det då.

• Afrodite_Aug-07

Sister of the Night

Kan tillägga att alla våra gäster har fått möjlighet att läsa texten i sin helhet på vår hemsida. Och vi har helt odelat fått jättepositiva svar från dom som läst det. Så vi är väldigt nöjda och det känns som om våra gäster är det också.

• Sister of the Night

Fint att det funkade för er. Förmodar att det är enklare om man bara bjuder de allra närmaste...

Vi skulle förmodligen välja att skriva "Kavaj" eller möjligen "kostym" - dels för att det är plagg som de flesta vi känner redan har, dels för att jag vet med mig att jag skulle få sammanbrott om samtliga inbjudna skulle ringa och fråga vad som "egentligen menas med...." (har inträffat för andra vi känner som tänkte vara hyggliga och skrev "valfritt".)

• Andie

Pomperipossa:
    Grejjen är ju att man lär ju se om någon kommer som en luffare inte sant? Den/de personerna lär ju sticka ut om alla andra är finklädda.

• Sibylla

Kan berätta om vårt bröllop där vi hade klädkod: kavaj. Några dyker upp utan, men var ändå finklädda. En kille kom med shorts och t-shirt till kyrkan. Jag reagerade men var så lycklig så jag brydde mig inte! Efteråt hade personen pratat med min man och sagt att han skämdes kolossalt då alla andra hade varit så fina! Så vad jag försöker säga är: Det är den som inte följer klädkoden som sedan skäms eftersom (trots att man inte bryr sig) de flesta reagerar och tittar lite extra! Kan tillägga att killen kom betydligt mer finklädd till festen sedan, han åkte hem och böt kläder och slapp skämmas!

• 18 Nov 2006

Klädkoden är inte till för att behaga/hedra brudparet - utan för att vägleda gästerna.

Tycker du ska släppa detta!

• Moulin

På vårt bröllop kom en av våra gäster i en batiktröja, vilket vi inte hade något emot alls. Det är klart att det blev en liten kontrast mot andra gäster som hade långa klänningar i kinasiden, men för oss spelade det verkligen ingen roll. Huvudsaken att alla har på sig något som de är bekväma i (och som inte är anstötande) och har roligt på festen! Vi tyckte snarare att det var charmigt eftersom vi vet att han gillar att klä sig så.

• Bellis perennis

hej!
    Tycker det var respektlöst.
    Vi hade oxå kavaj och jag blev smått iriiterad på en som kom i jeans, men han hade iaf kavaj och skjorta till...alltid ngt. Under kvällens gång så glömde jag bort jeansen, för jag vet att han inte menade ngt fel utan mer att han kanske trodde att bara man har kavaj så e det ok. Dagen var så underbar så jag brydde mig inte om det sen.
    Jag tycker att mannen du skriver om åtminstone borde ha känt sig aningen utanför för jag antar att alla andra män hade kostym, eller?
    Låt inte ditt minne av bröllopet präglas för mkt bara av "typen", det är han inte värd. Du kan inte påverka ngt som redan skett och dagen handlade om er så s- i honom! Det är aningen synd om tjejen han är ihop med...hon försökte säkert få honom att ha kavaj eftersom hon bad om att få låna en. Tänk om de ska gifta sig...kanske han kommer i mysbyxor eller ngt till kyrkan?...nåja som sagt tänk på eran dag, radera ut honom ur minnet (han kommer försvinna med tiden och då minns du bara hur ljuvligt ni hade det!)
    ;)

• Wunja

Jag skulle också ha blivit irriterad, man vill ju att folk respekterar ens önskemål. Det hade ju inte varit svårt för den här killen att sätta på sig liiiite snyggare kläder för en (halv) dag!

• bröllopsängeln

åhhh stackars er som har en så motsträvig person i släkten.

just på någons bröllop skulle jag klä mig i det de önskade oavsett vad min grej är i vanliga fall!!! Snacka om att dra ner feststämningen för de han hamnade brevid...usch. Varför dumpar hon inte en sån karl eller är hon likadan själv???

om det inte är hans grej med just kavaj finns det ju ändå massor av annat att ha på sig som ändå är lite festkänsla över...

men som sagt det är ju inte ditt problem utan hans eget, tråkigt bara.

men faktiskt så är klädkoden inte bara för att hjälpa gästerna som någon skrev utan för att tipsa om vilken stämning man är ute efter på tillställningen. Om det står klädsel kavaj på en inbjudan man får till ett uteställe så komemr man ju inte in pga att man struntar i klädkoden om man har huvtröja tex...

• Flinga

Men KOM IGEN.

Kavaj är ju den "lösaste" formen av klädkoder och att en person då kommer i munkjacka kan väl inte vara hela världen? Vore värre i så fall om det var frack och någon kom i morgonrock.

Det känns inte som att detta egentligen handlar om en munkjacka, utan om att TS har uppfattat personen som otrevlig från början och ser det som någon slags personligt påhopp.

Det finns gott om idioter där ute och det finns betydligt värre saker en person kan göra än att dyka upp i fel kläder. Han kunde slagit sin flickvän, blivit full och muckat gräl med toastmastern, stulit plånböcker ur folks fickor eller somnat under middagstalen.

Jag personligen, skulle aldrig skicka hem någon för att de har fel kläder. I detta fallet känns det snarare som att man bara bjöd in personen på grund av etikettregler och därför blir man sur när han inte följer dem tillbaka.

Det finns folk som har blivit uppfostrade av barnmisshandlande, knarkande psykfall. Om någon har missat en och annan etikettregel i sin uppfostran, så kan man kanske se mellan fingrarna. Han är uppenbarligen helt clueless om hur man uppför sig.

Om det är det värsta som hände på ditt bröllop tycker jag att du ska luta dig tillbaka och vara nöjd med att du har planerat så väl, att alla människor du älskar dök upp och att du nu är en lyckligt gift kvinna.

Svar på tråden Respekterade inte klädkoden för fem öre!