• Fru Olofsson

Respekterade inte klädkoden för fem öre!

Måste bara berätta om detta för att se om andra tycker som jag, eller om det är jag som överreagerar...

Vi hade skrivit i vår inbjudan "klädsel: kavaj". Eftersom vi hade ett litet bröllop med bara 35 gäster, dvs närmsta släktingarna och vänner, pratade vi med alla innan, och sa att det var helt okej att "bara" ha skjorta, slips och snyggbyxor, dels för att man kanske inte äger en kavaj, och dels för att vi gifta oss den 27 maj så att det möjligen kunde vara väldigt varmt. Det var ingen som gnällde över detta.

Min mans syster har dock en man som i mina ögon är minst sagt knepig, första gången jag träffade honom presenterade han sig inte ens, gick bara förbi som hastigast och hälsade lite kort på min man (då var han inte min man, bara sambo). Min man ursäktade honom med att "han är lite blyg". Fine, jag köper det, även om jag tyckte att det var lite väl skumt (vi var hemma hos dem på besök).

Nu till saken: Han har ingen kavaj, och min svägerska bad min man om att få låna en av honom, vilket han fick. Och vad händer... Jo, på bröllopet dyker han upp i en sleten munktröja och camobyxor! För nåt annat är "inte hans grej" Fy fan vilken dålig stil!

Så, min fråga är alltså, är det jag som är dum, eller håller ni med? Skulle gärna vilja ha andras syn på saken.

• Svar på tråden Respekterade inte klädkoden för fem öre!
  • Ellte

Clobberella: Det är jag fullt medveten om :D men som sagt det var inte så himla viktigt. Vi specade för gästernas skull och inte för vår egen ;)

• Noonqa

hmm... om min karl hade försökt att komma i blåstället (vilket är hans "grej") till ett bröllop så hade jag milt uttryckt blivit upprörd. Tycker att det är karlens respektives sak att försöka övertala mannen i fråga att kla sig som folk... Camobyxor och muktröja... det var väl inget grillparty på stranden heller...

Fast som andra talare säger. det är gjort och han får skämmas för sig själv.

Noonqa

• Clobberella

Ellte: Ok, det funkar ju alldeles utmärkt så länge man accepterar de som vill följa den vedertagna klädkoden också. (vilket ni ju gjorde)

• Pomperipossa

En liten fraga bara till er som pratat om att det ar respektives ansvar att kla sina partners: ar det sa att ni sager till er man/fruar vad de ska ha pa sig nar ni gar ut?

Kanns det inte lite dagisvarning att saga att det ar fruns ansvar att mannen klar sig pa ett visst satt? Eller hur tanker ni, handlar det kanske om att mannens klader reflekterar pa er?

Andie forresten: hur ska det ga till i praktiken pa din fest - blir det uppradning och inspektion av gasternas kladsel?

• anne på grönkulla
    Ja, irritera sig på folk kan man ju göra rejält ibland!

Nej, jag anser INTE att det är mitt ansvar vad min man tar på sig - även om det händer att jag påminner honom om vad klädnivån förväntas vara i vissa sammanhang. Han har dock en tendens att snarare vara överklädd... än underklädd - men oavsett vilket så är det hans ansvar vad han har i sin garderrob och på sig och inte mitt.
  • Fru Olofsson

Tack så mycket Andie

• Fru Olofsson

Och tack till er alla som tog er tid att läsa och svara!

• Sister of the Night

ja, karln var verkligen ohövlig. jag förundras ofta över att en del människor "har rätt" att bete sig ungefär hur illa som helst, för de "är ju bara så". Jag vet mängder med exempel på detta, och blir lika irriterad varje gång. Som att om man bara är tillräckligt ohövlig till vardags, så kommer folk till slut att acceptera det också. Nääää....!

Att påpeka ett etikettsbrott är som sagt ofint i sig och bör till varje pris undvikas. Att skicka hem gäster som har fel dresskod är inte ens att tänka på. Dresskoden är frivillig att följa; var och en skäms för sig själv om de negligerar den.
    Att det på något sätt skulle vara fruns/sambons sak att stå för hur en vuxen man klär sig, köper jag inte heller. Den saken kan han gott ansvara för själv!

Jag förstår inte riktigt resonemanget som angavs lite tidfigare i tråden, dä någon som hade dresskod skrev att de inte ville ha en regisserad teater (nåt i den stilen) utan gäster som trivdes.
    Visst, belåtna gäster är ju en del av poängen, men väljer man att ange dresskod så bör den ju också följas efter bästa förmåga. Annars kan man ju lika gärna strunta i den och skriva "klädsel: valfritt" i inbjudan. (Vilket kan orsaka rejält med huvudbry för gästerna, men det är en annan historia.)

Slutligen, jag instämmer med övriga talare; strunta i att låta denna människa irritera er så här i efterhand. Han är helt enkelt inte värd den uppmärksamheten.

• Ellte

Sister of the Night: Det var jag som skrev om teatern...och jag förstår inte vad det är du inte fattar :D

Klädkoden är till för att gästerna ska veta vad det är för "stil" på bröllopet och kunna klä sig därefter. Inte för att brudparet ska ha gästerna som inredningsdetaljer och rekvisita ;) Så tycker jag iallafall :D

• Sister of the Night

Det är ju just det. Om man tycker att gästerna förvandlas till rekvisita om man har dresskod, så kan man ju lika gärna strunta i den?
    Visst är dresskod till för att gästen ska veta ungefär var ribban på festen ligger, men generellt så anses det ju grymt ohövligt att ignorera den satta dresskoden.

Jag förstår inte att du inte fattar vad jag inte fattar :D :D

Svar på tråden Respekterade inte klädkoden för fem öre!