• Fru Olofsson

Respekterade inte klädkoden för fem öre!

Måste bara berätta om detta för att se om andra tycker som jag, eller om det är jag som överreagerar...

Vi hade skrivit i vår inbjudan "klädsel: kavaj". Eftersom vi hade ett litet bröllop med bara 35 gäster, dvs närmsta släktingarna och vänner, pratade vi med alla innan, och sa att det var helt okej att "bara" ha skjorta, slips och snyggbyxor, dels för att man kanske inte äger en kavaj, och dels för att vi gifta oss den 27 maj så att det möjligen kunde vara väldigt varmt. Det var ingen som gnällde över detta.

Min mans syster har dock en man som i mina ögon är minst sagt knepig, första gången jag träffade honom presenterade han sig inte ens, gick bara förbi som hastigast och hälsade lite kort på min man (då var han inte min man, bara sambo). Min man ursäktade honom med att "han är lite blyg". Fine, jag köper det, även om jag tyckte att det var lite väl skumt (vi var hemma hos dem på besök).

Nu till saken: Han har ingen kavaj, och min svägerska bad min man om att få låna en av honom, vilket han fick. Och vad händer... Jo, på bröllopet dyker han upp i en sleten munktröja och camobyxor! För nåt annat är "inte hans grej" Fy fan vilken dålig stil!

Så, min fråga är alltså, är det jag som är dum, eller håller ni med? Skulle gärna vilja ha andras syn på saken.

• Svar på tråden Respekterade inte klädkoden för fem öre!
  • Clobberella

Ja han hade fel kläder, men jag tycker inte att du ska hänga upp dig på det. Var och en får skämmas för sig själv.
    Du var säkert inte den enda som reagerade över hans klädsel.

Försök minnas din underbara (hoppas jag!) bröllopsdag, och se fram emot ett helt liv tillsammans med din nyblivna man!

• Andie

Fru Olofsson:
    Hmm han verkar rätt så knepig den där karln!
    Jag tycker inte alls att du är dum och när din svägerska väl gjorde sig ansträngningen att låna en kavaj till honom kunde han väl för f@n använda den. (usäkta språket)
    Det handlar ju om respekt och han kan tydligen inte visa det!

För jag förstår dig en del bröllops bilder kanske inte blir så kul att kolla på när alla andra är fin klädda och sen kommer det nån som ser ut som en luffare!
    Nä ursh vilken dålig stil!

• Ellte

Skittråkigt men släpp det... Du kan inte göra nåt åt det...och klädkoden ÄR ju till för att gästerna inte ska behöva känna sig felklädda. Denna killen bryr sig helt enkelt inte och det är ju hans problem...

• Maria

Nej är det satt en klädkod så gäller ju den, antingen får man följa den eller tacka nej. Om man är tvingad att göra undantag antingen för att man inte äger något som stämmer (som en väninna till mig som vid ett bröllop hade en fin cocktailklänning fast klädkoden var frack och alltså hellångt) så får man ju fråga innan om det är ok ändå. Men det finns ju de som alltid skall gå emot - jag var på ett bröllop där alla var finklädda utom en kille som dök upp i träningsoverall och gympaskor...

• Andie

Nu med lite eftertanken har jag kommit fram till att om någon kommer fel klädd så kommer jag att be dem gå hem och byta och om det inte vill det så behöver de inte vara med alls.

Detta gjorde mig verkligen upprörd!

• Andie

Så upprörd att jag inte ens kan stava :[

Det jag ville säga var att om någon kommer till vårt bröllop fel klädd kommer jag att be dem gå hem och byta och om de inte vill det så behöver de inte vara med alls...

• Ellte

Men alltså...vad spelar det för roll? *fattar uppenbarligen trögt*

Vi hade klädkod kavaj/långklänning och ganska många av mina vänner hade kort klänning och sandaler/gympaskor, kostym + sandaler etc men vad gjorde det? Jag ville inte ha någon teaterpjäs där gästerna agerade efter vårt manus. Jag ville ha en glad fest med glada gäster som var sig själva och som var där för att ha skoj och fira :?

• Clobberella

Jag skulle INTE stänga ute nån pga fel klädkod. Det är viktigare att personen är på mitt bröllop än att h*n har rätt kläder...

Får mig att tänka på ett inlägg i DN's ettikettspalt: värdinnan skickade hem en gäst för att hon hade "fel" klädsel på sig, hon hade folkdräkt till klädkod kavaj eller mörk kostym. (minns ej viktigt) Frågan var om det var rätt eller fel att skicka hem gästen.
    Svaret var något i stil med: "För det första var det fel att skicka hem gästen, bättre att inte låtsas om ifall nån råkar ha fel kläder. För det andra bör du genast åka till din gäst med en stor bukett blommor och be om ursäkt, eftersom folkdräkt var HELT RÄTT till klädkoden."

(folkdräkt är ju som bekant rätt nästan jämt)

• Clobberella

Ellte: Jag vill absolut inte leka ettikettspolis, men anledningen till att en del av era gäster inte hade lång klänning beror nog på att till klädkod kavaj så är det kort eller vadlång klänning som är det "rätta".

• Maria

Andie, det kan du inte göra, slänga ut någon p.h.a.fel klädsel, inte i kyrkan i vart fall. Vigsel i kyrka räknas som allmän gudstjänst och kyrkan godkänner inte att man avvisar någon förutsatt att personen i fråga inte är berusad eller på annat sätt störande. Personerna behöver varken vara bjudna eller ha någon viss klädsel.

Vad det gäller festen kan ni ju bestämma själva, men jag tycker det verkar väl hårt att kräva att någon skall byta. Om personen inte bor alldeles i närheten så är det ju knappast praktiskt möjligt heller.

Svar på tråden Respekterade inte klädkoden för fem öre!