Summan av allt
I see you! :)
Återkommer med en detaljerad handbok i hur man skaffar sig ett körkort i Kina!
I see you! :)
Återkommer med en detaljerad handbok i hur man skaffar sig ett körkort i Kina!
Låt mig nu få berätta..
Att ta körkort i Kina som kines är relativt likt att ta körkort i Sverige, förutom att den första övningskörningen är på en specialdesignad, inhängnad bana med lugna vägar, lite backkrön, svängar och raksträckor, där endast körskolebilarna rör sig, inga andra. Sen tar de sig ut med bilen i trafiken med körinstruktörerna, ingen privat körning här inte!
Uppskrivningen är ett supersvårt (tycker kineserna iaf, endast 40 % av alla som gör provet får godkänt!) prov med tre svarsalternativ som alla är snarlika. Testet består av 100 frågor, varav max 9 fel för att få godkänt. Får man godkänt har man körkort, precis som i Sverige.
Sen finns det ett annat sätt för de utlänningar som har körkort sedan innan i sitt eget land, då man endast behöver göra uppskrivningen och ha lärt sig de kinesiska trafikreglerna. Då får man sitt kinesiska körkort utan problem.
Det tredje sättet är det som går smidigast och fortast men som oftast kostar lite mer; En "tolk" som hjälper dig med ditt körkort.
Man anlitar denne tolk för att sitta med dig under provet, eftersom hela provet består av kinesiska tecken. Tolkningen betyder i detta fall att han viskar de rätta svaren till dig, och vips, så har man godkänt! Svårare än så är det inte, kanske inte ett försvarbart sätt, men så går det till i Kina. :)
Nu till den egentliga körningen: Jag har tagit två rundor med bilen, varav båda har varit till stormarknaden för att handla mat. All trång stadstrafik med tusentals vespor, bilar som kör emot trafiken, bryter alla möjliga trafikregler, kör ut mitt framför dig, och folk som går mitt i gatan....ja, den får sambon ta hand om tills jag tagit mod till mig. Även om han, som är supersvensk, har ett likadant trafikhumör som en fransman. Varje gång vi är ute på vägarna förväntar jag mig att vi ska krocka, någon kör in i oss eller vi kör på någon stackars kines. Varje gång som detta inte händer, och vi kommer hem helskinnade, blir jag lika förvånad.
För övrigt så hade jag en liknande uppkörning som Gemma, i en liten stad, när jag var nitton, med en barsk man som skrämde livet ur mig när vi satte oss i bilen.
Sedan visade det sig att han brukade fira påsk med min bror, så någonstans där mellan hans återberättande om påsken -94 och påsken -98, utspelade sig min uppkörning. Behöver jag säga att jag fick godkänt?
Något bra måste väl komma av att man vuxit upp i en småstad där alla känner alla? :)
Utvandraren:
Ja, jag är här! Dock smygläser jag lite, då jag inte känner att jag kan erbjuda den höga glamournivån i min tillvaro just nu, som ni annars har i denna tråden....
Kom precis hem från en dag full med möten med textilfabriker bland smutsiga lokaler, trånga kontor och massvis av missförstånd, som är ett alltid förekommande drag i kinesisk business.
Gemma:
Välkommen hem! :)
Och Trollsländan, här väntas det på bilder, bilder, bilder!
Utvandraren:
Jag vet inte riktigt HUR jag hamnade i den branschen jag är i, mest av tillfälligheter tror jag.
Jag känner folk som jobbar med det jag gör, och sambons kusin som bor här har pratat om hur mycket han trivs med det han gör, att växla branscher och inte vara bunden vid ett enda företag.
Vi började lite smått under resor hit och gjorde besök hos fabriker och skötte resten via mail och telefon, vilket självklart blev påfrestande då avståndet bidrar till ännu mer förvirring bland de stackars kineserna.
Men någon spceialiserad utbildning har jag inte lyckats ta mig i kragen att förvärva, vilket är synd.
Men jag trivs med det de dagar då det inte är så mycket problem som måste lösas, vilket det oftast är, haha!
Lapinette:
Min intention var inte att få fram den "olyxiga" baksidan till allas liv, det är ju därför denna tråden är så fantastisk- Ingen skäms för sitt liv, hur det än utspelar sig, 1 carats ringar eller Japanresor, vad det än må vara!
Trollsländan, jag ska byta proxyserver nu till en icke-kinesisk,för att undgå censuren, så ska jag ta mig en tur bland dina bilder, det ska bli spännande!
Gemma:
Självklart, när man går utanför ytterdörren och möts av fukten, byggsmutsen och avgaserna, då dras glamfaktorn ner betydligt!
Och åskat har det gjort i månader, och skyfall flera gånger i veckan. Vi har ju till och med haft flera tyfoner som svept över vår provins. När det regnar i Kina så HÄLLER det ner, inget trevligt, småmysigt, gulligt regn som i härliga gamla Svedala.
På tal om vatten, här ska beställas nytt till vattenmaskinen imorgon! Fast jag brukar ringa sambons kusins fru, så ordnar hon, jag skulle aldrig kunna förmedla vad jag vill ha mer än: "Wo yao shui!", ännu mindre kunna förstå när de börjar berätta alla onödiga detaljer om när de kan skicka någon. Men jag antar att du tar det samtalet på engelska?
Imorgon ska jag till skräddaren och se till de två klänningar som jag låter sy upp, hoppas på att inga missförstånd har orsakat några större fel på dem. Det är ett måste att kunna sy upp kläder när man har vader lika stora som kinesernas lår... Som den stackars enorma skandinav jag är!
Gemma, små fötter har jag också, kineserna blir lika förvånade varje gång jag ber om storlek 37 i butikerna. Så skor inhandlas det friskt!
Här är det ju lika sent som hos Gemma, så nu checkar jag ut likaså!
Era hästar kan jag inte relatera till något annat än då jag tittade på när mina vänner red uppvisningar i mellanstadiet.. Är livrädd för hästar, skulle krävas höga summor innan jag frivilligt sätter mig på en hästrygg!
Har precis kommit hem från gymmet efter en timme av lite improviserad cirkelträning med blivande maken, det kändes skönt att arbeta musklerna lite, de har blivit försummade den sista tiden.
Lapinette; Jag har sett i flera trådar att du och din make försöker få barn nu, hoppas att det tar sig snart. Som Roslagsbrud sa: det finns ju elva andra utmärkta månader att få barn!
Men jag måste hålla med om att jag gärna hade sluppit att vara höggravid under de heta sommarmånaderna, tycker så synd om alla blivande mammor som går omkring och stånkar i värmen...
Barn ska vi absolut ha, men det får nog vänta lite, det är vi rörande överens om. Vi är ju så unga fortfarande!
Men det är klart att det suger i baby-tarmen när man jobbar med babykläder hela dagarna, speciellt när man granskar alla plagg för de nyfödda raringarna, de är ju så minimala!
Jag tänker absolut bli en Polarn o Pyret mamma, fast helst en Ralph Lauren Baby- mamma, bebisar ska väl också vara välklädda?
Min sambo är lite prylgalen så om jag känner honom rätt så tar hand om resten av inköpen. Han har redan upptäckt www.dadgear.com, så han kommer säkerligen att utrusta både honom och babyn till fullo!
Gemma, mår du bättre?
Jag ser potentiella smittorisker överallt här i Kina och bär på mig våtservetter vart jag än går, men det går självklart inte att skydda sig mot allt här, då skulle man inte kunna gå utanför dörren. och det vore ju tråkigt, tänkt så mycket man skulle missa! :)
Förresten flickor, vad har ni för förlovnings och vigselringar? och vad har era män?
Har börjar leta på allvar nu efter en förlovningsring och då borde man ju lämpligast ha en matchande vigselring i åtanke.. Men det finns ju så mycket fint så jag vet inte vart jag ska börja.. dessutom ändras min smak varje dag, känns det som!
Vilket lyxproblem... ;)
Gemma:
Min Blivande kallas faktiskt för Stålis av sina gamla barnsdomsvänner, det är lite gulligt tycker jag!
På tal om oidentifierbara multifärgade piller i kinesiska apotek; Varje gång jag känner mig förkyld tar jag ett piller på dagen, ett annat för natten, de är olikfärgade och superbra! På morgonen är den begynnande förkylningen som bortblåst!
Men som sagt, jag har inte en aning om vad det är i dem!
Izunia:
Vilka skönheter! jag är lite svag för allianser, så det kan hända att vi (Läs:HAN :) ) satsar på en sådan till vigselring!
Lapinette:
Supersnygga ringar! Din mans likaså!
Men jag blev nyfiken på denna ring som din man friade med? Hur ser den ut?