• Lapinette

Summan av allt

Ja, man blir så trött i fötterna av högklackat. Tror fakstiskt det blir värre med åren då jag inte alls minns att det var så grymt ont när jag var yngre. Fast visst, då hände det att jag gick hem barfota genom stan, tidiga mornar. Det var tider!

• Lapinette

Grattis till brollop och barn!

Jag tar tacksamt emot tips om tapetsering. Min man sager att han kan men jag kan tanka mig hur det blir den dagen da vi ska upp med en monstrad tapet i var nya lagenhet. Apropa nya lagenheten sa ringde min vaninna idag och var overlycklig. Det ar hon som kanjkat runt i andra hand sa lange. Min hyresvard hade ringt henne och sagt att hon far min lagenhet. Sa nu far hon ett forsta hands kontrakt och slipper fundera pa vart hon ska flytta stup i kvarten. Hon var sa glad att hon nastan grat. Vi ar glada ocksa for det innebar att vi kan flytta till var nya lya tidigare.

• Lapinette

Hej alla hårfria brudar...här har ni den ludna kaninen som skriver. Nu är det vinter och jag "odlar" fritt (förutom under armarna som alltid är renrakade). Orkar inte bry mig och är välsignad med ej allt för mycket hår.

Själva har vi fått ett flyttdatum bestämt. Vet inte om jag skrivit det tidigare men min väninna som varit utan lägenhet fick ta över min. Hon var så lycklig att hon nästan grät i telefonen. Så nu skriver vi kontrakt den 1 november. Har ringt runt och kollat priser på flyttfirmor och golvgubbar (slipa och lacka). Sen har vi försökt att pusha på våra banker för att få lägsta möjliga ränta.

Snart helg! Vad ska ni glamourtjejer hitta på? Själv ska jag och mannen ta en spontanmiddag och kanske bio (om vi orkar)ikväll. Imorgon tänkte jag lägga in ett ord på ett par till möbelaffärer och på kvällen ska vi på fest! Så inget speciellt här inte utan mest en vanlig helg.

• Lapinette

Säger detsamma...gud vad aktiva ni är här inne. Har försökt att läsa ikapp om vaxningar, mode, starta eget, middagsmat och jobb.

Här i Stockholm är det höst. Det har regnat hela dagen men nu kan man faktiskt se lite blå himmel mellan molnen. Vi har sprungit på stan mellan 3 möbelaffärer och tillslut slog vi till och köpte matsalsbord. Det blev min favorit som vann! Den blir i björk (vi har ljust träslag hemma så vi vill inte avvika för mycket). Bordet är 190 med två iläggskivor på 50 så vi kan få bordet totalt till 290. Sen beställde vi 6 stolar med sittdyna i brunt tyg. Hoppas sen på att matcha vidare med en brun fondvägg, bruna kuddar i vår blå-grå soffa, kanske bruna/beiga gardiner och matta. Det kändes som julafton när vi stod i affären och diskuterade färger, oljning etc.

Snart ska vi iväg på fest. En av mina väninnor har en slags "inte födelsedags fest". Hon fyller år men vill inte att vi ska komma med något så jag har köpt blommor och champagne. Jag kan omöjligt komma tomhänt när jag går bort till någon som bjuder.

• Lapinette

Gemma - dina mellandagar låter riktigt lyxiga och trevliga för en annan medelsvensson som sitter i Stockholm men vad gör din man med sina kreditkort?! Det är nog bättre om du får ensamrätt på dem .

Själv tillhör jag också de där som är rädd för att prata (dock inte på svenska). Jag har läst italienska i flera år men ändå är det min man som tragglar sig fram när vi är i Italien. Han har inte läst ett dugg men har ju italienskan i släkten. I alla fall när han har försökt, fått svar som han inte förstår och konversationen inte leder någonstans då först brukar jag hoppa in. Samma gäller franskan...pratar bara under pistolhot. Önskar jag var lika orädd som min man. Han pratar glatt på svenska de få ord han kan och bjuder på sig själv.

Vad härligt att du får besök. Är det den första kompisen som kommer över och besöker dig?

• Lapinette

Är säker på att min man skulle svara samma sak - att ge mig kreditkorten skulle vara detsamma som kk. Men så är det självfallet inte. Jag är otroligt ekonomisk av mig bara att han inte riktigt har förstått det än.

Förstår din frustration över kinesiska tecken. Själv har jag bara lärt mig de två japanska katakana och hiragana sen har ju även japanerna kinesiska teckan men dit kom jag aldrig.

Vi hade besök för ett par veckor sedan men det räknas knappt då kompisen gjorde resan med sin kusin och bodde på hotell. Det första riktiga besöket lär nog bli svärmor och hon ska nog komma efter vi har flyttat in i vår nya lägenhet.

Denna jul blir vår första tillsammans. Har tidigar firat på varsitt håll. Vi har frågat min mamma om vilket år hon vill ha oss här och det lär bli i år då även min bror (som är skild) har barnen. Så i år Sverige och nästa år Frankrike. Vi åker däremot ned i mellandagarna och sen firar vi nyår med familjen i Frankrike.

Jag är känd för att vara en jäkel på att planera långt i förväg men faktum är att jag inte vet vad vi ska göra i sommar. Gemma, vad är era planer?

• Lapinette

Det låter spännande...en grungeman och fröken fin. Själv har jag alltid varit lite snobbig, inga jeans gärna blusar men gjorde revolt vid 22 års ålder (när jag slutade arbeta på bank). Gick en period omkring i stora kängor, klänning och stora hängande halsband. Numera är jag något mitt emellan. Min man är en Etonskjorta! Jeans och skjorta har han till jobbet och privat. Ingen stor variation där inte.

Språk? Ja vi talar engelska med varandra och visst blir det missförstånd ibland. Imorgon börjar O sin svenska kurs och jag borde ta och damma av min franska. I helgen blir det franska och Frankrike för min del men 2 dagar är inte tillräckligt för att något ska fastna för min del.

• Lapinette

Ahhh, angående matchande så såg jag 100 höjdare på TV om ett gammalt par i norrland som alltid klädde sig exakt likadant. De var så udda men ursöta!

• Lapinette

Trollsländan, gillar att läsa ditt svammel och visst behöver vi människor en viss kontroll. Vissa mer och andra mindre. Jag är inte bra på att hantera för mycket frihet ...eller rättare sagt har nog aldrig varit i en riktig frihetssituation även om det ibland har kännts som frihet när jag kommit ut från ett onödigt långt förhållande.

• Lapinette

Skrattar Gemma, tänk att du visste att det var nödvändigt att skriva om du MÅSTE! Om jag skulle tatuera in något så vet jag faktiskt inte vad men däremot vart. Den diskreta men vackra tatueringen skulle få sitta på baken.

Ikväll ska min man gå och få sin första svenska lektion (om vi inte räknar de 5 han tog för 4 år sedan). Han har idag inhandlat boken som är en svensk grammatikbok. Tror jag ska låna den också!

Själv ska jag ha väninna på middag. Hon som ska ta över min lägenhet blev snabbt inbjuden på räkpaj och vitt vin. Tanken är att hon ska få kolla på mina möbler och säga vad hon vill/behöver så låter jag det stå kvar vid flytten. Självfallet vill jag ha en liten peng men ack så skönt det skulle vara om jag kunde lämna min stora hörnsoffa kvar.

Svar på tråden Summan av allt