• Gemma

Summan av allt

lapinette igen: Sverige är verkligen "köp hela paketet eller inte alls". Jag har jättesvårt för det där, för jag vill ju bara plocka vissa bitar. Men för de flesta verkar Sverige vara ett helt fantastiskt land, speciellt när man har barn. Och nu snackar jag alltså bara om "systemet" och inte de andra delarna... som ren luft och allemansrätt och allt annat man gillar. Som ju i och för sig är skattefinasierade till viss del.

Jaja, annan världsände, andra "paket". Här handlar det mycket om kontakter, mygel och ett berg av pengar.

• Gemma

Har någon av er plockat svamp förresten? Finns det svamp nu? Är galet sugen på att plocka karljohansvamp. Finns en speciell sjö i skåne där det kryllar av svampar... dessvärre också av fingerfärdiga polacker med falkblick.

• Gemma

Nu kommer min lärarinna för att drilla mig lite till... Kram!

• Gemma

Hemma efter skolan, trött, väntar på väninna som ska komma och fika. Mannen ska äta middag med massa tjocka asienchefer ikväll.

Känner mig mör men glad, bestämde mig igårkväll för att byta klass, var nära ett sammanbrott. Det var FÖR svårt, jag trodde det skulle bli lättare med tiden men det blev bara värre, en "running to stand still"-situation med hundra nya glosor i veckan, massa grammatik, evighetslånga meningar och många nya skrivtecken, mina klasskamrater hade läst mellan 6 månader och två år och jag, 2-3 månader. Klart, allt går ju när man pluggar dag och natt, men alltså... c'est pas moi. Jag mår mentalt dåligt när mina hälar är så fnasiga som nu (läs: alltför oregelbundna pedikyrer). Eller... när naglarna flagar och mannens biscottiburk ekar tom.

Och... skittaggad är man ju ändå, tjattrar glatt på kinesiska med precis alla och tänker fortsätta med privatundervisningen vid sidan om. Men jag vill ha KUL när jag lär mig! Magont is not my style.

Nu ska jag gå och välja nagellacksfärg, göra mig en god espresso och bara njuta av min frihet! Kram, G

• Gemma

Tänk vad mycket roligare livet blir när man är en krävande typ ;)

• Gemma

Åååå kantareller! Små, spänstiga, smältande kantareller... kom till mamma!

• Gemma

Tror inte de finns här, däremot en massa andra gåtfulla typer, en del luktar ammoniak när man lagar dem, andra ser klart hallucinogena ut.

Min väninna önskade i alla fall Pomelo, den nya "it"-frukten här (kommer minst en ny "it-frukt i veckan), som en fotbollsstor, grön apelsin ser den ut. Alla tjatar, jag har aldrig smakat, nu ska det ske.

• Gemma

Mmmm, lite mingel härinne! Mysigt. Var ute och minisvinade med en väninna igår, hon som var här och fikade. Efter småprat, fruktätande och fotokollande gick vi och käkade på vår gemensamma favoritrestaurang, drack vin och blev joinade av två skojiga killar som min väninna känner sedan sina år på Manhattan. När jag kom hem, halv tolv, var mannen fortfarande inte tillbaka. Idag har jag haft skola (det är så seeeeegt nu när jag är så mycket bättre än de andra, men det kommer rätta till sig). Sen gick vi ett gäng på 5 tjejer till en sichuanrestaurang med asgrym mat, men alltså jag KAN inte vänja mig vid att det sitter två unga kypare placerade på varsin stol och tokstirrar på oss i en halvtimme, som om de kollat på TV. Och plötsligt harklar sig den ena ljudligt och utsöndrar en gigantisk loska som han jojo-rullar in och ut, in och ut, innan separationsångesten släpper sitt grepp om honom. Slutnota: 30 kronor. Inklusive kö-kö-kö-lä.

Nåja. Sen bar det av mot konstbiennalen, den var super! får i normala fall damp av att gå på museum men här var en skönt galen mix av kinesiska konstnärer, stora europeiska namn som Julian Opie och amerikanska dito. Slutnota: fem kronor.

Nu ska jag nog fasicken sova en stund, innan det är dags att indela min afton i små enheter av jobb, plugg och nöjen. Mannen är på jobbmiddag ikväll igen.

Kram, G

• Gemma

Hervé Mariage verkar också bra, frinns i Göteborgstrakten och har en del schyssta modeller, och de som har Maggie Sottero brukar säga att de är bra, om man gillar den stilen.

Svar på tråden Summan av allt