• Gemma

Summan av allt

passar på att skriva nu när det för en gångs skull går... mlu vad är oxygen treatment? Pradakappa skulle man såklart vilja ha... jag fick en klassisk burberrytrench för tre år sen, i trettioårspresent av mamma och pappa. Om det finns några kläder som är goda investeringar så skulle det väl vara en sån... och uppenbarligen en pradakappa. Teamade den idag med mammas gamla hermes scarfs i buteljgrönt / guld. Kände mig för ovanlighetens skull riktigt vuxen :)

Bliss spa har egna produkter, eller hur? Hur ser själva stället ut? Jag satt f.ö. just och bläddrade i en spameny... längtansfullt... finns ett fantastiskt spa på the bund i ett av de gamla husen, man ligger i ett blomsterfyllt badkar och blickar ut över floden och neonljusen. Men eftersom vi lyxade loss rejält förra helgen måste vi nog längta ett tag till. Det är ju inte direkt gratis... känner mig lite bakis idag efter allt rödvin. funderar på att skippa utgången ikväll... har köpt hälleflundra och kan ju förlora mig i den istället. Får se vad mannen har lust att göra. Kram, G

• Gemma

roslagsbrud: tack för lycka tillet... jag är totalt oakademisk, hoppade av skolan och började jobba när jag var arton, får damp av att behöva sitta stilla så länge. Men nu är det faktiskt riktigt kul att lära sig saker! Kinesiska lärare är så jäkla ambitiösa, riktiga dynamos. Och språket är hur fascinerande som helst. Framför allt är det schysst att plugga något bara för att det är kul, inte för att man måste. Stor skillnad!

• Gemma

alltså ni FATTAR inte hur surt det har varit att inte kunna publicera poster utan att bli utsparkad...

• Gemma

Hej tjejer! En solig, ocensurerad (?) lördagmorgon? Mannen är på jobbet, men bara fram till lunch. I eftermiddag har vi språklektion. till dess ska jag jobba (granska hemsidan som jag gör - puh!), skriva grejer till föreningen som jag numera är engagerad i här, inför vårt fösta event, samt pilla ut glasbiten som satt i foten.

Igår... vi kom inte längre än till hälleflundran. Men åh och ah så god den var! Stekte den i smör (såklart) med nymalen peppar och flingsalt. Svängde sen ihop en liten bulghursallad med minitomater, färsk chili, avocado, mango, vårlök, kryddig olivolja, limejuice, flingsalt och grovmalen svartpeppar. La upp i "skålar" av den så utskällda isbergsalladen (roman funkar också), ringlade lite crema di balsamico över alltihop. Busenkelt.

Sen kollade vi på den FANTASTISKA filmen "Crash". Vi kände oss helt mosade efteråt. Fast på ett bra sätt. Tidigare på dagen hade jag sett färdigt en annan bra film, fast lite mörkare. "Nine lives". Båda är ju lite Short Cuts-aktiga i det att olika personers liv vävs samman (fast i Nine Lives bara undantagsvis). Men temana är helt olika. Nine Lives handlade väl snarast om ödet. Liksom "olika falla ödets lotter". Men shit vad väl skrivet och spelat!

Borat vill vi båda se. Så otroligt kul och oväntat att den fått bra kritik! Både mannen och jag tycker att Ali G är ett genius. Har ni sett scenen med Borat från själva Ali G-serien där borat är på middag hos den brittiska överklassen och ska lära sig att äta fint? Om inte kan jag väl bara säga att... det vill sig inte riktigt ;)

Håller på och mailar alla om vår stundande hemfärd nu, vi har bokat flyg till den 20 december, åker sen tillbaka den 4 januari. Snälla spara lite snö till oss....

Film igen: Vad är babel?

Stålis: Så du blir också kickad? Ibland känns det fånigt att skylla på censuren, liksom så paranoi..digt... men alltså jag är inte galen... och inte stålis heller. Den finns och funkar, men principerna äro outgrundliga! Har förstått att den där staden i sverige där man tillverkar rödfärg och rågrut, är helt bannlyst från webben här i Kina. För att namnet påminner om en känd, likaledes bannlyst sekt!

Lapinette: 'säkta om jag var otydlig... Optimum är en tidning som din MAN borde gilla. Min man älskar Monsieur, som är den ultimata tidningen för dandy-betonade metromän. Själv går jag igång på Jalouse som är den för mig perfekta kombinationen av teatralisk gladflärd OCH lågt pris (jag tjatar ju ständigt om båda!).

Vad gillar ni för tidningar? Har det förresten hänt nåt på magasins- eller tidningsfronten i sverige? Vad är trenden på TV? Senaste jättetrenderna var väl A. inredning och B. välskrivna HBO-såpor (Six feet, Entourage, NipTuck osv).

Roslagsbrud: Visst är det få saker som är så i grunden tillfredsställande som att sitta med en tekopp i sin egenhändigt städade bostad. Den känslan får jag inte riktigt när vår ayi varit här, å andra sidan städar ayis inte alls lika noggrant som en svensk praktkvinna. Och kläder och sånt tvättar jag alltid själv! Är ju så kinkig med mina kläder ;) Enda gången jag får njuta av manglade sängkläder är när vi är hos mamma och pappa. Insåg just att jag måste köpa nya örngott för kinesiska kuddar är av nån anledning jättestora... medan allt annat är pyttelitet, exempelvis sängarna.

Kram, G

• Gemma

Hej! Izunia stackare, hoppas du mår bättre snart! Är lite stolt, har lyckats boka en resa på kinesiska, äntligen! I helgen åker vi till bergen där vi ska bo i en av två gamla restaurerade villor som ägs av SAS Radisson, ett väldigt speciellt lyxhotell med andra ord. Jag kan knappt bärga mig. Mannen var jätteglad igår när han kom hem från jobbet (klockan nio) och jag hade svängt ihop en "black pepper chicken wok" med vitlök, broccoli och en massa koriander, till det fullkornsnudlar för man är ju en hälsotjej. Yes, kineserna börjar upptäcka GI de också,.,. men likafullt sötar de precis allt som inte ska vara sött, typ "naturell" yoghurt, och saltar allt som inte ska vara salt... som torkade aprikoser.

Julen ska vi splittra mellan tre olika länder, mannen har sin släkt födelad på Frankrike och Tyskland, samt mellan två svenska poler, Skåne och Stockholm, där ju jag har familj + vänner. Allt detta inom loppet av två veckor. Nyår firar vi i Tyskland, det blir jättekul att vandra runt i julskrudad "Altstadt" för tyskland är ju trots allt de svenska jultraditionernas vagga. Nyår firar vi vid en brasa på Österlen med goda vänner.

Nu ska jag slinka över gatan och träna lite på tennisklubben, därefter blir det mer plugg, skola och sen privatundervisning. Ikväll är mannen på chefsmiddag så jag får gott om tid att plugga till tentorna den här veckan.

Hur är vädret i Sverige? Här är det sol och tjugo grader men friskt och lite kyligt.

Kram, G

• Gemma

Jag kan ju inte posta ju :( Blir ju utsparkad 9 gånger av 10 :(

• Gemma

I morgon SKA det gå. Nu ska jag sova... och samla kraft inför evighetslånga inlägget som kommer i morgon. Kram, G

• Gemma

Hej Girls! Ja, jag har många anledningar till min bortavaro. Framför allt har jag inte kunnat posta rent fysiskt, men det verkar gå lättare nu peppar peppar. Hemskt! Idiotiskt! Frustrerande! Och så hade vi vår sa-go-li-ka bergstur nu i helgen! Förra veckan hade vi mid term exams, tre tentor! Jag klarade dem med briljans måste jag säga, bäst i klassen på alla tre, vilket också är rimligt med tanke på att jag A. har privatlärare och B. tjattrar vitt och brett med alla jag kommer åt och C. det är mitt sjätte språk... och det blir en liten aning lättare varje gång. men en knasig grej är att kinesiskan totalt har raderat ut min franska, varje gång jga vill prata grodspråket hoppar det ut en glosa på tjingtjongspråket. Min lösning: Två långa vinkvällar med franska väninnor, i förrgår och igår. Skälet till min milda panik är att vi ska ha VD med fru på middag nu på lördag, och de pratar bara franska. Då kommer min lämplighet som lyxhustru verkligen sättas på prov, gemma-varianten måste ju inte bara vara milt leende och matlagande utan även lite slagfärdig då och då.

Nu har jag skola följt av en lunch med två tjejkompisar, sen kommer en eftermiddag med tid att skriva mer, även om jag har privatlektion och måste färdigställa en inbjudan till ett event som vi planerar om någon vecka (är med i en businessförening numera).

Kram, G

• Gemma

Hej gourmet girls. Har precis svängt ihop en spicy black bean.-kyckling med massa färsk koriander, börjar bli riktigt haj på kinakäk. Gillar att det är så billigt och lättillgängligt med färska örter och grönsaker som koriander, mynta, dill, sockerärter, chili, shitakesvamp, färdigskalad vitlök, gillar också sesamolja och en massa annat. Det jag inte gillar låter jag bli att ha i, lätt som en plätt och busbilligt! En stor knippa färsk rosmarin kostar ungefär en krona, cocktailtomaterna kostar bara några kronor kilot och klementinerna ligger runt 3 spänn kilot, me like! Börjar känna att kina är ett riktigt matland, tänk er färska haricots verts, sockerärter och skärbönor året runt - för några ynka kronor kilot! Mynta, dill, persilja, gräslök (okej, inte lika god som hemma men ändå) salvia, timjan, rosmarin - stora, färska knippor för 1 krona styck! Tycker synd om alla de utlänningar som lever på importerade, svindyra amerikanska snacks. Ofta blir de otroligt feta plus att de inte kommer in i kulturen. Men det är klart, kortsiktigt är det en smula krävande att sätta sig in i en ny kultur. Ser det som en investering.

Lapinette: Jag är nog inte riktigt som du beskriver, alltså att jag pressar mig. Hoppade av skolan innan jag slutat gymnasiet och har aldrig riktigt gillat att plugga, men språk har jag tack och lov väldigt lätt för. Eftersom kinesiskan mest är en kul grej för mig går det ironiskt nog superbra rent akademiskt också. men det är mest en trevlig bieffekt. I början av terminen bytte jag ju för övrigt från den svårare kursen eftersom jag kände att det inte skulle bli roligt. Och med facit i hand är det det bästa jag gjort! Enda trista grejen är väl att jag får rätt mycket spydiga kommentarer i klassen, typ "well that's easy for you to say because you're good." Eller "You should be in level two, you don't belong in this class." Eller "Oooo, I HATE you when you're right!" Antagligen är det menat som någon skruvad sorts komplimang men jag känner att det faktiskt påverkar relationerna negativt. Många av de andra studenterna har antagligen ont i magen inför tentorna och att jag då råkar klara uppgifterna utan att behöva anstränga mig supermycket gör att de mår ännu sämre... och så klandrar de mig. Men det är svårt att vara alla till lags... får tänka på mig själv. Och jag har ju så många söta väninnor i andra klasser! Ikväll är jag - utvandraren - medbjuden av ett stort, franskt gäng till ett café´med det fånigt typiska namnet Montmartre för att dricka beaujoulais. Som mannens pappa påpekade en smula avundsjukt, vi får ju fira hela sju timmar före europeerna. I Shanghai finns ju en rusktigt stor fransk community, typ 15.000 pers, därför finns också möjlighet att fira BN på säkert 30 olika restauranger. Allt från urflotta varianter vid The Bund till mer folkliga alternativ, som det vi valt. Har aldrig provat drycken men har förstått att det inte är smaken som är grejen utan mer någon sorts folklig invigning av det nya vinåret. Därför passar det bra att gå på ett folkligt ställe.

bergen var underbara, fullt med gamla villor, pagoder och dimhöljda tempel, rullande teodlingar, flammande lövskog och viskande bambuskog, vattenfall, småslingriga stentrappor... men mest älskade jag att det var nästan precis som hemma. Jag tog ett djupt andetag innan vi åkte därifrån, för att försöka behålla lite bergs. och skogsluft i lungorna hemma i kvalmiga shanghai. Men lagom tills vi kom tillbaka blev det riktigt kallt här, omkring 15 grader och ruskigt och rått. Sitter med värmen på och huttrar, tänker på hur dyr vår elräkning ska bli... det är en ekvation som inte går ihop. Nu ska det bara bli kallare, ner till minusgrader, och med enkelglas och utan centalvärme i ett gammalt hus med fönster åt tre väderstreck lär det bli tufft. Men än så länge har jag inte ångrat vår flytt en sekund.

Hur har ni det? Måste jobba på att läsa ikapp...

Kram, G

Svar på tråden Summan av allt