• Lapinette

Summan av allt

Har inte läst någon rensa i röran men är generellt bra på att rensa ut saker. Har stått på "loppis" i flera omgångar och hivat iväg gamla saker (mina och pappas). Känns jätteskönt! Tyvärr så finns ju inte "loppis" kvar i Skärholmen så jag vet inte vad jag ska göra med alla saker vi har dubletter av. Vissa blir nog Blocket men kan man skriva "ett hem säljes"?! då vi kommer behöva bli av med säng, soffa, kaffekokare, en full servis från V&B etc.

Har pratat med både mäklare och bank. Budgivning är redan igång trots att de har den andra visningen ikväll. Jag avvaktar med bud tills imorgon.

• Lapinette

Min man är bra på att bo med endast handbagage efter flytt från Rivieran till Stockholm, Stockholm - Österrike, Österrike - Rivieran och så tillbaka till Stockholm. Dock köpte vi en del möbler till Cannes då det hyrdes ut omöblerat och dem möblerna vill vi ju främst behålla nu. Min älskade möbler ryker ... snyft!

• Lapinette

Stålis - det där med 10 år är min man också uppfostrad enligt. Han har alla sina fakturor och specar i små söta platskartonger med hängmappar. Tror vi fick med oss 3 stycken sådana i bilen upp från Cannes. Men som sagt, annars är han jätteduktig på att rensa.

Själv somnade jag på soffan kl 22.00 igår efter ett hårt träningspass och hemlagad wok. Jösses vad jag är trött numera. Är det pga höstens intåg eller åldern?

Vi får se hur högt lägenheten ligger på idag men något bud hoppas vi på att lägga (för första gången). Räknar kallt med att vi inte kommer att få den men det vore härligt ned nyårsfest/inflyttningsfest i vårt nya hem.

• Lapinette

Ahhh...som att ställa prylarna i källarförrådet och hoppas på inbrott. Har haft det en gång och försäkringsmässigt var det yahooo...sprang och köpte ny skidutrustning (den gamla, gamla, fula...blev snodd).

Jepp, vi är fortfarande med i budgivningen. Det var tyvärr 9 som var intresserade och jag la ett andra bud för 2 timmar sedan. Flera sitter nu och funderar. Vi behöver inte fundera så länge det ligger under vår överenskomna gräns.

Skulle aldrig våga nämna för min mamma om våra bud. Hon tycker det är hemskt nog att vi ska flytta in till stan. Pratade precis med henne i telefon (de åker till Bulgarien ikväll och min man ska skutsa dem ut till Arlanda) och jag blev återigen en trotsig tonåring. Usch, vad det är hemskt! Tycker inte om att känna mig så men ibland så blir jag tokig när jag pratar med henne. Hon är så odiplomatisk och har sina bestämda åsikter som jag inte alls kan förstå...vet inte ens om hon själv kan förstå dem.

Ursäkta, behövde avreagera mig!

• Lapinette

Ny dag, nya bud!

Min mor fortsatte sina diskussioner med min man som körde dem ut till Arlanda igår medan jag avreagerade mig på Skype med brorsan som stöttade mig (förstås)! Vi har en mamma som är full av energi men även med väldigt starka åsikter. Både brorsan och jag kan vara mycket glada över många bra egenskaper som vi fått från henne men samtidigt blir jag rädd när min man kommer hem (igår) och säger att nu förstår han varför jag tar i så ibland när vi diskuterar. Man vill ju inte likna sina föräldrar...men gör det ändå.

• Lapinette

Trollsländan - underbart med regnbågen.

Jag har tur, min svärmor är jättesnäll, mjuk och glad. Trots detta blir min man som en annan person i hennes närvaro. Han blir mycket mer irriterad på sin mor än jag på min...fast hans mamma är mycket snällare. Fast det är just det som irriterar honom. Att hon hjälper till och ställer upp precis som han var 3 år. De pratar med varandra minst ett par gånger i veckan och har en väldigt nära relation. Han pappa gick bort i cancer för ca 5-6 år sedan så honom hann jag tyvärr aldrig träffa.

Igår gick lägenheten upp över vår smärtgräns så nu är det bara att ta tag i helgens visningar. Har sett en liknande lägenhet på Söder där utpriset är 500 000 lägre. Hoppas att den faller oss i smaken.

Märkte att min man gärna skulle vilja buda mer så det är tur att det är jag som har kontakten med mäklaren. Själv så känns det helt ok. Vi kan inte betala 4 MSEK för en trea i stan. Det är ju horribelt! Istället för att gräma mig över en lägenhet som aldrig varit våran var jag ute och åt och drack vin med en väninna som flyttat tillbaks från London. Sen gick vi till Riche och där kom ytterligare en kompis och mötte upp oss samt att min man satt och åt en halvbusiness middag med en nyinflyttad grek. Hängde i baren och pratade om människor och världen med en intressant australiensare. Trevligt men det blev både sent och mycket vin...lite trötter idag.

• Lapinette

Trollsländan - vi tittar på både hus och lägenheter, inom och utanför tullarna, så vi är rätt flexibla. Dock vill vi bo nära bra kommunikationer då vi båda jobbar mitt inne i stan och inte har lust att sitta 45 minuter på ett tåg/buss för att komma till jobbet. Tid är också pengar (tycker jag). Efter att ha sett ca 15 lägenheter och 2 hus så har jag tre favoriter
    - huset i Älvsjö (som fortfarande är "Mitt" i mina tankar)
    - en trea i Hammarby Sjöstad
    - trean i Vasastan som vi nu budade på

Izunia - det är billigare utanför tullarna men den vi hittade i Vasastan hade en låg månadskostnad vilket oftare de utanför stan inte har. Vi resonerar så att vi hellre betalar på våra lån (förhoppningsvis pengar vi får igen vid försäljning) än till bostadsrättsföreningen.

Förutom lägenheter så måste vi nog avboka vår Japanresa. Inte ett ljud från pappa och vi ska åka om ca 1,5 månad. Verkligen jättetrist .

• Lapinette

Trollsländan - tack, tack! Ja, det är en hel vetenskap att köpa lägenhet och för att inte tala om hus. Har lärt mig en hel del på dessa tre veckor om el, dränering och takbyten. Den lägenheten som vi var intresserade av samt den som jag är lite sugen på i helgen har låga hyror då de har en stor inkomst från affärer i bottenvåningen. Något jag har lärt mig bara är en fördel...hyresintäkter.

Nej, nu ska vi sluta prata lägenheter så ni andra som inte är intresserade vill läsa denna tråd också. Själv ska jag snart bege mig hem och invänta Electrolux då det är fel på min splitternya frys.

• Lapinette

Brud_juni2007 - hi, hi, tror dem verkligen att denna bild är talande för klänningen? Jag kollade också massor på klänningar, främst här på BT. Var faktiskt och provade en sagolikt vacker MS kopia som min väninna hittade på Blocket till mig. Det var då jag insåg att jag inte var någon prinsessa. Kände mig så stel i den. Mitt tips angående brudklänningar. Gå ut och prova massor. Då känner du vad du trivs i. Sen kan du alltid leta upp en billigare kopia, sy upp eller köpa en begagnad men det är enklar när du vet vilken typ av klänning du vill ha. Jag provade en hel del, bytta stil säker 10 gånger innan vi sydde upp min.

Här kan jag säga att vi fortfarande hänger kvar i budgivningen trots att vi gått över vår limit. Min man är som tokig! Igår ringde han upp mäklaren och då hade budet inte gått upp något på hela dagen så då la han sig 20 000 över. Nu är det någon jäkel som gått över det budet så idag ska han ringa våra bankkontakter. Han satt och räknade hela kvällen igår och sen kom han med alla kalkyler till mig (som satt och jobbade).

Annars så har det ramlat in en massa förslag på resor från Ving så som Langkawi, Playa del Carmen, Mauritius, Kenya med safari plus Nairobi. Blir det lägenhet så får vi nog strunta i resan.

Brud_juni - Tanzania, du har säkert berättat förut men mitt minne är kort. Är det safari plus bad?

• Lapinette

Gemma - det låter helt underbart. Så skoj att disktuera kulturella skillnader men ibland kan jag bli lite väl hetsig i sådana diskussioner.

Här kommer min dag - Vi har blivit ägare till en trea på 86 kvm i Vasastan!!!! Helt otroligt! Sitter fortfarande här och darrar. Vår kontakt på banken kunde lova oss mycket lån efter att ha sett bostadsrättsföreningens ekonomi .

I alla fall, har tagit ut en semesterdag idag. Skriver på kl 16:00 och sen blir det champagne!!! Inflyttning beräknad till den 15 november och Japanresan inställd.

För oss blir det en lugn helg utan lägenhetsvisningar på söndag. Huuurrra! Ska försöka göra lite utflykter och njuta av det vackra vädret... som jag hoppas det ska bli.

Önskar alla en riktigt härlig helg!

Svar på tråden Summan av allt