• TigerLinn

SparTips inför Bröllop

Hej alla glad där ute

ja och min pojkvän ska förlova oss snart vi håller på och spata pengar till förlovnings ringarna.

sedan vill vi gifta oss inom ca 18 månader.
    min fråga är då detta.
    någon av er som är något bra spartips?
    jag är sjukskriven och min pojkvän jobbar endast 75%. vi har väl tänkt gör rätt mycket själva så som inbjudningskort, tackkort, plaserkort etc. men bröllop kostar ändå.

jag blir jätte glad för tips.

antingen kan nu skriva tips här eller så kan nu maila mig på linn_63@hotmail.com

jätte tacksam för alla tips stora som små.

mvh
    Tezz

• Svar på tråden SparTips inför Bröllop
  • Pepparmyntan

Kolla tidigare trådar under Ekonomi och budget. Finns många tipps att få där.

Lägg undan så mycket ni kan varje månad.

Hitta en lokal där ni kan ta med egen mat och dryck. Ha betalbar till självkostnadspris efter middagen. Handla vin i Danmark eller Tyskland.

Kolla bland vänner och släkt om det är någon som är duktig på att sy, binda bukett, fota osv som kanske ställer upp gratis eller till kompispris.

Sminka dig själv på bröllopsdagen.

Köp bröllopsklänningen på rea eller begagnat.

Gör inbjudningar och andra trycksaker själv.

Sprid ut kostnaderna och handla tex en grej till bröllopet varje månad.

Önska er bröllopsresan i bröllopspresent.

Kör på buffe istället för 3-rätters. Behövs mindre personal till buffe.

• bröllopivinter

Kombinera bröllop och bröllopsresa, gift er utomlands! Med eller utan gäster! Vi får vårat tredagars bröllop med gäster vi drömt om men till hälften av vad det skulle kosta här hemma, och då har vi en månad på bröllopsresa medräknat i priset också! och givetvis kan man göra det enklare än oss och då få det ännu billigare!

• TigerLinn

vi vill gifta oss hemma i sverige så överren är vi... men tack för alla tips.. :D

vi behöver i alla flal inte bekymra oss för aprit och vin problem då vi tänk ha ett alkohol fritt bröllop..

• MissJay

Jag är student så jag har samma problem som dig!

Inventera vad ni har för kontakter. Jag har en vännina som ska göra mitt hår och mitt smink, en farbror sköter fotograferingen, jag syr själv tärnornas känningar, mormor sköter dukning och lokal, mamma lagar (delvis) maten, brorsan för pappersvarorna, alkohol ska vi köpa i tyskland, brudklänning finns att få billigt, titta på e-bay!

Listan kan göras lång. Det gäller att se över sina kontakter och vara smart!

Lycka till!

• MissJay

Oj läste nu att ni skulle ha alkoholfritt bröllop...ber om ursäkt för tysklands-tipset =)

• maljor

Har ni inte köpt ringar än så råder jag er att kolla med Guldfynd nu. De har erbjudande på vissa av sina ringmärken så att man får tjejens ring helt gratis. Alternativet är ju att kolla ut någon ring ni tycker om där och sedan titta om ni hittar den på nätet. Exempelvis jempguld.se och vigselbutiken.se
    De har tex schalinsringar till bra pris =) Vi köpte m2b's skor på Coop istället för i en skoaffär (han fick iofs välja helt fritt och provade 1500-kronors skor men dessa var inte sköna enligt honom) och fick betala 399 för finskor i skinn.
    Jag köpte mina skor i en vanlig skoaffär istället för brudaffären. Fick betala 299 för mina satinskor i ivory med pärlor på.
    Sedan passade jag på att köpa ett pärlhalsband (odlade pärlor) för 240kr när guldsmeden hos mamma sålde ut.
    Såå, summan av kardemumman, håll utkik och passa på vid reor (mellandagarna kanske?). Tror att vissa brudaffärer har rea fortfarande, annars kan du ju alltid kolla bt's köp och sälj =)
    sykompaniet.se/index.html&target=d58.html
    den sidan ska vi köpa satinband från till dekorationer. Istället för att betala 10kr/m så kostar det vi kollat ut 110kr/25meter.

• Cicki82

Bra spartips är ju att göra inbjudan i tapet. Kolla efter hemma om ni har tapeter över sen tapitseringen hemma. Beställ din klänning från www.1koo.com. De har jätte fina klänningar billigt. Har själv beställt därifrån.

Vi är båda studenter så vi försöker göra så mycket som möjligt själva och med hjälp av familjen. Vi bakar allt själv med hjälp av familjen och maten ordnar bekanta. Går att spara in väldigt mycket!:)

• becky-79

Köp en förlovningsring som matchar bra med vigselringen, den dyraste är kanske inte den finaste på ditt finger eller tillsammans med vigselringen du vill ha. Våga prova olika tillsammans redan nu.

Kolla runt i affärer, är något intressant på rea tex så köp det.

Att köpa saker då man hittar t bröllopet är bra även om det är i god tid.

Låna saker utav kompisar, i dekoration tex.

Har du en kompis som "har ett öga" be den göra bords deko. ifall ni ska ha någon, behöver inte vara massor utav blommor o likn. Eller någon kompis (kompis kompis) som är bra på att fixa frisyrer eller har det som yrke och kan ordna det t dig.

Har buffe, sallader utav olika slag och mer hemma mat som kan förberedas ha som "serveringsprsonal/kökspersonal" vänner som inte är så nära att dom är gäster

Beställ bröllopstårtan var för sig och inte som bröllopstårta, hyr eller köp ett ställ, kan bli relativt billigare (dom flesta tar extra för namnet typ men vill ändå ha stället tillbax)

Granska er inbjudningslista, ett fint/lyckat bröllop behöver inte bestå utav flera hundra pers.

vet inte om denna sida har bra tips men programmet är super bra, där gör dom med maxbudget allt själv
    www.stylenetwork.com/ssms-site/style.do
    programmet heter:Whose Wedding Is It Anyway?
    ifall du söker på nätet, hittar du säkert massor, ifall denna sida inte har mycket.

Sök under bröllop, så får du upp olika sv sidor typ tidni ngar osv, som oxå ger ideer.

Fundera på hur vill du att det ser ut på ditt bröllop, vad är viktigt och inte så viktigt.
    Tex om tårtan är viktig men inte kanske någon fin dessert så satsa pengar på tårtan och skippa desserten eller ta en billigare variant. Desserten kan vara tex en upp o ned vänd port. glass i fin form (typ glassbiulen) och sedan när dom delas ut så deko man den med någon sås på tallriken och någon frukt eller vindruvor....

Min kompis gifte sig i sommras och sparde in lite kr, sa hon.
    Dvs hon köpte sin klänning när hon hittade den rätta o lyckligtvis på rea (så snurra runt o kolla) köpte i god tid.

Dom satsade sen på ibjudning/tackskort.

Festen var jätte fin, men dom hade skurit ner gästlistan.

När man kom t festplatsen bjöd dom ant på cider eller champis el likn läsk i champ. glas, sedan stod det ett bord med en skål godis/choklad och stor skål med jordgubbar och sedan på fatet vindruvor eller likn.

Mat var det smörgåstårtor, 2 olika smaker-smakade gudomligt och sen efterrätten var kaffe/läsk med jätte god tårta och fika till, kommer inte ihåg vad det var men...

Sedan hade dom små askar (finns i typ hobby butiker i tiimari osv) och lagt in lite olika chokladbitar i)t varje gäst.

Däremot var jag på en annan efter det o dom hade kostat på sig rejält med allt, kan säga att den var inte så lyckad för det.

• maljor

köp skjortan på H&M... 98kr och den sitter bäst om man ska ha tex väst då det är en "smalare" modell

Svar på tråden SparTips inför Bröllop