• A.M.

När märker man av att man är...GRAVID???

Hej! Jo, jag gjorde NUPP på Mamamia - hos ngn som heter Kate. Det gick bra och alltid kul att få en extra glimt av lilla räkan därinne. Förmodar att du lämnat blodprov redan - i s f räkanr de ihop resultatet direkt efter att NUPPundersökningen är klar och så får ni ett papper med de spännande siffrorna. Vi fick väldigt bra siffror: 1/3500 och 1/6000 (risker för två olika kromosomavvikelstyper) så vi valde att inte göra fostervattenprov. Och det gick ju bra - fast lite ångest hade jag nog i ärlighetens namn.

Hoppas det går bra för dig och er - Pick'n är säkert perfekt!!!

Sen kan jag tipsa om att Mamamia även har Barnavårdscentral dit Pck'n kan gå och mäta och väga sig och få sprutor, är han väl tittat ut!

Kram - lycka till!

• A.M.

Det kanske är så att man ska lämna blodprovet SENAST fyra dagar innan för att de ska kunna hinna med att analysera och räkna med i resultatet?

Vi hanterade vår oro innan genom att säga att får vi sämre resultat än x/xxx så gör vi fostervattenprov - annars inte ... (skrev x, ville inte skriva våra gränssiffror för att inte påverka dig) Alltså sätt en sorts handlingsplan tillsammans med din man. Det underlättar lite.
    Det kommer att gå bra! Och Kate är jättesnäll.
    Du vet om att du helst ska vara lite kissnödig inför NUPPen? De ser bebin bättre med en fylld urinblåsa som hjälp.

• A.M.

Jag hade fått info innan att vara kissnödig och eftersom jag råkade ha urinvägsinfektion då så var jag VERKLIGEN kissnödig. En plåga! Dessutom så var jag FÖR kissnödig - så jag blev ivägskickad två gånger under NUPPundersökningen för att tömma litegrann bara (inte helt lätt) Så lagom kissnödig är bäst, Cicci!

• A.M.

CicciL: Javisst är det skönt när mannen är lugn och trygg! Det var och är Livias pappa också och det hjälpte enormt!

• A.M.

Men Cicci - bara en liten fråga: Varför gör ni NUPP om ni vet att ni kommer göra fostervattenprov?
    Jag menar ingenting övrigt med min fråga, är INTE fördömande eller näsvis ... bara nyfiken!

• A.M.

När det gäller namndiskussionen så kan jag bara tillägga att jag har en Snopp hemma. JAha, då blir det inga semestrar i arabvärlden då ...

• A.M.

Jag hajar! Då tänker vi lika.
    HAr ni resonerat er fram till er gräns-risksiffra?

• A.M.

JAg minns att jag blev alldeles snurrig av att tänka på risksiffrorna och föröska bedöma det hela. Vi fick ju långt bättre siffror än våra "gränssiffror" men efteråt velade jag lite ändå. Som tur var (med facit i hand) så var min man lugn och stabil och påminde om hur vi tänkte innan. Siffror och gränsvärden hit och dit - det är kanske magkänslan man ska gå på?
    1/300 tor jag är gränsen för när de rekommenderar fostervattenprov. Men sen bestämmer man ju helt själv!

Pick'n är en toppenbebis alla gånger!

• A.M.

Izzie - hej!
    VUL: vaginalt ultraljud
    NUPP - nackuppklaringstest för att bedöma risken för kromosomavvikelser
    BIM - beräknad dag för menstruation som man inte vill ha - alltså Beräknad ICke Menstruation

Några fler förkortningar som är luddiga? Minns själv hur förvirrad jag var över dessa när jag började ...

• A.M.

Gomorron allihop! Livia har långslocknat i spjälsängen så jag har tid att sitta lite vid datorn
    Som vanligt håller jag tummarna för alla som försöker - ni är ju flera som verkar vara gravida ... Kul!

fruL: JAg var också förlamande trött en period i början. Och frusen. Och jag minns också en period då alla symptom var som bortblåsta (inte ens ont i brösten) och man verkligen trodde att något gått snett. Men det är tydligen vanligt att plötsligt inte känna något alls (för mig var det nog v9-10-11 eller så).
    Boris mår bergis toppen därinne!

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???