• A.M.

När märker man av att man är...GRAVID???

Jag trodde det var på lördagar alla hade 6?
    Omröstning!

• A.M.

Hej alla! Åh det är så deprimerande att jag inte lyckades komma och träffa er i lördags. När väl skolgrejen var kvar, var vi och handlade och sedan slavade jag i köket hela e m. Visserligen bara ett kvarter bort från er men jag hade ju velat vara DÄR!
    Nåväl - nästa gång kommer jag, om jag så ska rymma på kuppen.
    Det verkar som om ni hade en lyckad "frukost". Kul!

Mindre: håller jättemånga tummar för dig. Se upp med pappersmuffandet bara!

Nu ska jag snart ut och promenera i kylan ... Få se hur långt jag kommer.

kramkram

• A.M.

muggles:
    när ska ni på NUPP?

• A.M.

muggles:
    tips från coachen:
    vagn - räkna med ca 10 veckors leveranstid och lägg på några veckor så ordnar det sig.
    Barnsäkring - det tar ca6 månader innan den lilla människan kan röra sig ur fläcken, så det kanske inte är det som är mest bråttom

Ang. inredning i barnrum. Vi målade bebisrummet i en snygg ljust grå (varm) färg. Tänkte att det passar både till cerise/orange/rosa/rött och grönt/blått beroende på vad dt skulle bli för kön. Jag köpte ett fint tyg som jag spänt upp som en stooor tavla/bonad på väggen. Billigt och dekorativt samt lätt att ta bort när man tröttnar ...

Det är kul att ni börjar boa tycker jag! Hoppfullt!

• A.M.

CicciL: Det blir ju hu kul som helst - att släppa bomben på jobbet genom att ta på dig BEBIS-tröjan! Speciellt om dt inte syns markant innan!

Gjorde förresten det där hundtestet ni pratat om - blev en Grand Danois! Inte för att jag kände mig liten o nätt innan ... men i alla fall

• A.M.

CicciL:
    Ursäkta lite dröjsmål med svaret här.
    Nej - när vi beställde vår vagn (på Barnens Hus i Rotebro (finns i Nacka) - mycket bättre än Babyland, tycker jag, finnamer att välja på) så var det så himla mycket val att göra (färg och duo elelr kombi o dittan o dattan så vi glömde av att fråga om hjulen. Vi fick vanliga (plastiga). Fast det hade jag nog valt ändå. Lufthjul blir det ofta punka på när man minst önskar det (typ längst ut på Djurgården ...) och så ska de pumpas och grejas med. Jag är nöjd med de hjulen vi fick! Att däremot köra barnvagn i stan är en konst som inte har med hjulen att göra ... se vidare i min blogg

• A.M.

CicciL: Ja - det stämmer att de hjulen är lite spattiga på ojämnt underlag ... Men vagnen i övrigt är så bra att jag struntar i det! Vår vagn hade 8 veckors lev. tid. - vet inte om det berodde på färg (vi har svart) Jag tror ni är jättesmarta som säkrar genom att ha sådant som vagn klart i tid - det är ju meckigt att fixa när väl bebben kommit! Vagn, bilbarnstol och vagga eller säng, samt ev skötbord är väl det som viktigast att ha klart i tid. Och några ombyten kläder (fast ni får ju en sommarbebbe - så så är det väl bara några bodies som behövs, och en bra filt (gallerfilt är världsbäst, finns på Kiddies på Kommendörsdatan/Nybrogatan).

• A.M.

CicciL: Har ni sett fina babysängkläderna på Georg Jensens textilaffär Damask (brevid Riche)? Hur fina som helst! Vad tänkte ni ha för skötbord?

• A.M.

CicciL:
    JA visst är det kul när man tillåter sig att börja rocka loss med babygrejerna!

Själv håller jag som bäst på att fiffa i Livias rum ... Hon ska flytta in dit denna vecka är det tänkt. Eftersom hon sover hela nätterna så kan hon lika gärna göra det i sitt eget rum, så kan mamma och pappa ägna sig åt vuxensaker i sitt rum ...

Som sagt är det babyrumsfiff på tapeten, jag ska ordna fram tavlor att hänga på väggarna och fixa fina kuddar till en liten babysoffa. Kristallkronan hänger på sin plats (hon är kär i vår kristallkrona så vi ordnade en till henne också ...) Fixandet behöver aldrig ta slut - än så länge är det ju så nytt o kul!

• A.M.

Sweet:
    Grattis i efterskott säger jag med!

Det där med att ta reda på kön innan ... Jag ville ju det, men inte mannen - sen ändrade han sig, men då hade jag också ändrat mig - så vi kollade inte upp det. I och för sig lite spännande att inte veta MEN så småningom får man ju ändå veta. Jag menar, det är ju väldigt kort tid av ens eget och barnets liv som man INTE vet så varför inte ta reda på det. Om någon förstår vad jag menar ...

Det enda skulle väl vara att när man vet vad det blir kanske man gör sig en starkare bild av barnet, knyter ännu starkare band - vilket kanske blir ännu jobbigare om det skulle hända något? Så sa i alla fall en kompis till mig som ska föda om tre veckor och som både tagit reda på kön och bestämt namn.

• A.M.

mugglesfan:
    Om sexlivet efter förlossningen ... JA, många väntar till efter efterkontrollen för att liksom få ett kvitto på att det är ok att tuta och köra. Och så får man ju hjälp med preventivmedel då också, vilket behövs eftersom amning INTE är ett preventivmedel. Själv fick jag tillbaks mensen sex veckor efter förlossningen.

Sexlivet efteråt är jättebra! (Vi väntade med "hela vägen" tills efterkontrollen - kändes bäst så eftersom jag ver rejält sydd.) Det är klart att man är lite trött och så men känsligheten är mycket större. Jag har alltid gillat sex - men nu mer än nånsin!

Beror säkert till viss del även på att jag denna gång valt en superman att ha barn med! Det är helt enkelt bväldigt mycket kärlek ... Och det mår ju sexet bra av också!

• A.M.

Mindre: Är det på torsdag du BIM:ar? Oj, vad jag hoppas att det blir ett plus! Och tror!

CicciL: Påmindes av ett av Brudsommars inlägg om ännu en sak som är bra att ha till bebis (fast inte förrän efter de första veckorna kanske) BABYSITTER - har räddat många middagar och frukostar. Babybjörn har en snygg (svart och vit-rutig) ställbar variant.

Just nu delar jag min tid mellan denna tråd och min blogg ... Livia leker med sitt babygym (som också är en bra-att-ha-grej efter någon månad).

Frejis: Trist! Men vi fortsätter hoppas!

Kram till alla

• A.M.

Nej precis CicciL - vad är det med alla dessa nallar på allting? Varför? Det är ju inte så att man ändrar smak o estetik mara för att man får barn!
    Kolla in Babybjörns babysitter 1-2-3 (det finns en rad tränallar att köpa till men man behöver inte)

• A.M.

Hej trådisar! Jag hade problem med min självbild denna senaste graviditet. Jag kände mig som världens största muminmamma (vilket ni kanske minns från mina inlägg då). Konatigt - jag trodde inte att jag skulle bry mig så mycket ...

Dock blev jag tröstad av min smala, jättesnygga BM som berättade att hon gått upp 40kg när hon väntade sitt andra barn. Till och med hennes näsa hade varit vätskefylld och klotrund och örsnibbarna blev jättestora ... Sedan hade det tagit ett par månader bara så var hon som vanligt igen. Det tröstade mig som sagt.

Jag gick upp drygt 20kg - men nu 2,5 månader efter förlossn. börjar jag känna mig som vanligt (förutom mjölkfyllda boobsen då). Så kilona försvinner. Oroa er inte!

• A.M.

När jag väntade min son för tio år sedan (!) tänkte jag att jag skulle sluta amma efter 6 månader (tyckte det verkade knäppt att fortsätta längre). Men när han väl var sex månader så var han ju fortfarande sååå liten i mina ögon så vi fortsatte ett tag. Slutade när han var på dagen 10 månader. Precis lagom tyckte både han och jag. Vet inte om det beror på amningen men han är aldrig sjuk (kanske en liten förkylning vartannat år).

Heja amning - men bara så länge det känns ok för båda (har hört om 4-åringar som bett sina mammor att få sluta amma ... LÄSKIGT)

• A.M.

Vet ni, jag TROR att att attityden "amning är det allena saliggörande" är på väg bort. Det blir mer o mer ok med ersättning. När jag precis fött Livia så fick hon ju sitt lilla hjärtproblem och låg på en annan avdelning än där vi sov och då föreslog alla i personalen, både syrror och barnmorskor att de skulle ge Livia ersättning på natten så jag fick sova ... Men jag ville inte röra till det för mina stackars läckande ömma bröst så jag gick ner till L:s avdelning varannan timma och ammade ...

• A.M.

Frullan:
    "som sagt jag ska nog ta och boka in Boris på barnpsyk redan nu. han kommer får det tufft." FNISS
    Du är rolig!

• A.M.

Frullan:
    Den kopplingen har jag också gjort: de med stora boobs verkar inte ha speciellt mycket mjölk, medan vi lättutrustade formligen svämmar över ... Konstigt.

Hade jag fått problem med amningen hade jag inte tvekat en sekund att köra ersättning (desutom sägs barnen sova bättre på ersättning).

• A.M.

Nu tänker inte jag säga något mer om amning!

Däremot vill jag tilläga att jag INTE gillar musikaler eller Carola. Men har fått en son som älskar allt sånt ... I våras tittade han på Trollkarlen fr Oz tre ggr om dagen, jag skojar inte.

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???