• A.M.

När märker man av att man är...GRAVID???

Hejhej! Ja det är kul att hänga här och få en fläkt från världen bortom skötbordet!

Jag kan dessutom meddela att tröttheten vi diskuterar fortsätter även efter graviditeten ... Av förklarliga anledningar. Det sägs ju att man blir lite puclkad av att amma, men jag tror att det är sömnbristen som gör en lite ... okoncentrerad.

• A.M.

Ja, fruL - graviditetströttheten går ofta över efter ett tag, liksom ev illamående, frysning (senare blir man ofta överhettad istället ...)
    Här är mina symptom som jag hade, i kronologisk ordning (vad jag minns):
    Molvärk
    Ömmande bröst
    Trötthet och frys
    Blödande tandkött (!)
    Efter vecka 9-10 - bara ömmande bröst och så tandköttet då

Senare i grav: mycket sammandragningar (från v 22 ungefär) - vanligare hos omföderskor

Jag hade flera urinvägsinfektioner med den läskiga bakterien GBS under grav. vilket gjorde att jag fick antibiotikadropp under förlossningen så att bebin inte skulle få infektionen i sin tur (jättefarligt). Men allt gick ju bra!

• A.M.

CicciL: Åh, så toppenskönt att det gick så bra!!! Men det trodde vi ju alla här inne ...
    Visst är det kul att se dem på skärmen - att de rör sig och håller på! Fast lite overkligt på något sätt, tycker jag.

Min son som nu är 9 år var beräknad att födas 13 juli! Fast han kom 22 juli istället - 9 dagar "för sent" precis som lillasyster nu gjorde.

Jag och Livia är jätteglada för din, Pick'ns och Pickn's pappas skull!

• A.M.

Cicci: Ska ni kolla om det är kille eller tjej (genom ett extra ultraljud)?

• A.M.

Ja - det är lite spännande och ju faktiskt helt oviktigt vad det blir för sort - Det blir ju hur som helst Pick'n!!!

Vi ville inte heller veta - eller snarare, jag var lite sugen på att ta reda på det (för att kunna rocka loss i inredningen i bebirummet tex ) men mannen sa bestämt nej. Senare i grav så tyckte han plötsligt att han ville veta - men då hade jag tänkt om helt ... Det slutade med att vi var rörande överens om att vänta. Och 16 november fick vi ju svaret.

• A.M.

Ja - vilka värden hade du Cicci? Om du vill berätta?

• A.M.

Cicci: Angåenda att sprekulera om könet innan - min BM på Mamamia har en egen teori: hon anser att man när fostret är större (i princip den sista månaden) kan känna på dess rumpa. Är det en mager rumpa: kille, tjockare rumpa:tjej. JAg bad henne könsbestämma Livia innan hon föddes och hon kände en tydlig tjock tjejrumpa !!! Och den var också det första jag såg av henne eftersom förlossningsteamet daskade upp henne på min mage med rumpan först(de skulle ta bort sugklockan)!

• A.M.

Det enda jag vet är att du hade toppensiffror Cicci!
    Risken att få ett barn med trisomi 21 (Downs) är för dig 1 på 9740
    och risken för att få ett barn med trisomi 13 eller 18 (andra kromosomavvikelser) är en på 19 000. Det är helt fantastiskt bra siffror!

Jag hade ju också bra siffror, men det var inte siffrorna som gjorde mig lugn utan mer att få se att näsbenet var ok och att alla fingrar och tår såg långa och fina ut och att hjärtat var som det skulle.

Återigen GRATTIS Cicci!

• A.M.

Angående spekulationer om kön på bebis: Jag har ju en pojkgrav. och en flickgrav. att jämföra mellan och jag mådde lite mindre bra denna flickgraviditet. Tror visserligen det hade med min höga ålder att göra ... Tror faktiskt snarare på BM:s rumpteori!

• A.M.

Konstigt nog verkar alla barn (inkl min son) oavsett indoktrinering ha en förkärlek för melodifestivalmusik ...
    Och Livia älskar när Paris Hilton får vädra stämbanden ...

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???