Inlägg från: Skärgårdsbruden |Visa alla inlägg
  • Skärgårdsbruden

När märker man av att man är...GRAVID???

Godmorgon tjejer,

Fru L - Vi var på bröllopsresa i Afrika i september. Vi var i Kenya och på Zanzibar och fick tydliga råd om att ta malariaprofylax och inte bli gravida under tiden och 2 veckor efter att vi slutat ta tabletter. Vart ska ni och hur länge? Ska ni ta malariamedel? Det skulle jag helt ´klart ha gjort. Malaria är inte att leka med...

• Skärgårdsbruden

FruL- jinner du få teda på om du är gravid innan ni åker?

• Skärgårdsbruden

Start september och fru L - vi fick rådet från Vasa Vaccination i Stockholm att vänta med bebeverkstan ngr månader efter att vi kommit hem. Men alla brudpar på resan ahde fått olika råd, så jag pratade med en infektionsläkare på Huddinge när vi kom hem. Han gav följande råd: Om man har ätit malariamedel är risken väldigt lite att man fått malaria. Att man skulle vänta i 3 mpnader är för att man ska se om malaria bryter ut, men den kan bryta ut inom 3 år, menade han. Så han sa att vi kunde börja så fort medicinen gått ur kroppen - dvs två veckor efter sista tabletten. Vi väntade 2 vecor till för säkerhets skull.

• Skärgårdsbruden

Japp Frullan, malarone var det vi åt.

• Skärgårdsbruden

Frullan, har du haft möjlighet att prata med ngn infektionsläkare? Jag skulle bolla din fråga med en sådan, om jag vore du. Förstår ditt dilemma, verkligen!

• Skärgårdsbruden

Nu när jag läs ikapp måste jag komma med några inlägg till

Muggles och Fru UH: Vad är egentligen endometrios för en som inte vet?

Muggles: Ska ni ta uppehåll i bebisverkstan i Thailand? Tror du inte att ni bara ska köra på utan att planera? Det sägs ju att semestrar med avslappnad attityd kan göra sitt till :) Förstår att du varit deppig men det är klart att du inte ska börja med piller igen! Kämpa på! Jag tänker på dig intensivt *kniper med hela ansiktet*

Koko och ni andra med jobbig mensvärk - Jag har också haft en hemsk mesnvärk med svimningsattacker m.m. men träffade en smart gyn som gav mig Voltaren stolpiller. Det kanske är fler av er som har de, om inte kan jag varmt rekommendera dem! De påverkar inte oss med "stressmage" eftersom de tas upp i tarmen och de verkar ruggigt snabbt!

Moppy: Såå roligt att du är tillbaka! Skönt att din kropp verkar återhämta sig snabbt. Nu håller vi tummarna igen.

Lapinette: Är så nyfiken! Hoppas, hoppas, hoppas!

BrudSommar: Skönt att NUPP-testet visade minimal risk! Passa på och njut av din graviditet! det ska jag försöka göra när det gått lite längre... hittills är det föööör nervöst...

• Skärgårdsbruden

Tack för bra länkar, Viktualia!

• Skärgårdsbruden

Låter bra, Muggles! Ha en jätteskön resa!

• Skärgårdsbruden

Frullan,
    Jag ringde Vasa Vaccination (där jag vaccinerat mig) och ställde frågan. Sedan bad de en infektionsläkare ringa upp. Supersmidigt. Lycka till!

• Skärgårdsbruden

Hörrni, visst är yrsel ett gravtecken! Både jag och min kompis som är gravid är yra titt som tätt...

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???