• Lapinette

Summan av allt fortsätter

Gardasjön är fint och speciellt Sirmone ! Annars älskar jag Como eller lago di Maggiore om vi ska prata om sjöarna i norra Italien. Mmmm...la bella Italia!

• Lapinette

Förstår Gemma, enklare att fråga här. När det gäller Italien kan jag det by the book (nästan). Bättre än Frankrike faktiskt.

• Lapinette

Tror att det lät som jag varit överallt i Italien men riktigt så är det ju inte. Dock semestrade jag två veckor med 10 andra glada tjejer i Rimini när jag var 17 år. Havet är hemskt där i augusti, fullt med alger. Förstår inte hur vi kunde bada. Vet inte riktigt vilken badort du är ute efter. En mellan Rimini och Venedig?

Gällande Bologna och Modena så valde vi att köra förbi på vår väg norrut från Firenze (en av mina favoritstäder). Istället stannade vi i Verona och vandrade runt och såg amfiteatern och balkongen där Julia stod och trånade efter sin Romeo.

Andra favoritställen i norra Italien förutom tidigare nämnda Comosjön och lago di Maggiore är Cinque Terre (som består av fem byar utmed kusten, väster om la Spezia) och så har vi Lucca med sin ringmur.

Ska tillägga har varit massor i Italien men ännu ej kommit till Rom och Venedig (min mans släkt är från Venedig).

• Lapinette

margaux (känns fortfarande lite konstigt att skriva...men jag vänjer mig) - ringen är helt underbar!!! Absolut helt min smak.

• Lapinette

Gemma, det låter som Kina inte är så fel längre. Jag menar att den värsta chocken sen ni kom tillbaka från Europa har lagt sig.

I Stockholm verkar det som om vintern äntligen har kommit. Det är lite frost/snö på taken och det ska bli riktigt kallt i veckan och mer snö. Min man är lycklig för han tycker synd om björnarna som inte har velat gå i ide pga att det varit så varmt.

Sitter här och slöar framför datorn. Ska fixa iordning en playlist till festen ikväll. Sen är dags att börja plocka och fixa, handla lite saker vi glömt, göra snittar, ladda upp med sprit för sen är PARTY som gäller. Ska förmodligen ha en svart franstopp som jag köpte på REAn. Lite udda, lite skoj och så påminner mig fransar om min tid som dansare...fast då hade man dem som "kjol". Vet dock inte vad jag ska ha nedtill och vilka smycken som passar så jag måste vara klar med snittarna i tid så jag kan springa ut och in i garderoberna och prova.

Det är vår lördag här i Vasastan.

• Lapinette

Gemma - vi var i Sorrento (nära Amalfi) i maj. Vår "lilla" bröllopsresa. Det är verkligen vackert men ack så mycket turister och då var vi där i slutet av maj. Har inte du sett bilderna från resan på vår hemsida?

Jag skulle faktiskt då hellre rekommendera Cinque Terre. Lite av samma koncept med små byar, hänganade på klippor över havet. Det var massor av folk där också men italienare och inte engelsmän vilket på något sätt känns mera genuint.

• Lapinette

Och själv har jag några kinesiska filmer bland mina absoluta favoriter. Den allra bästa av alla är In the mood for love. Jag älskar känslan som den filmen förmedlar, musiken (för mig musik som jag kännt sen jag var liten..genom dansen) och sen den det där att alltid vara på fel ställe vid fel tidpunkt...eller ska jag säga, att man så lätt kan missa varandra. Jag grät så mycket i slutet av filmken att alla gick ut från biografen och jag satt kvar. Underbar! Ska kanske tillägga att jag gillar filmer som berör och att jag lätt gråter. Förutom denna så gillar jag även Hero. Den är så vackert med starka färger.

Sorry Gemma, vet att du frågar om svenska filmer. Har inte sett så många på sistone. Har ju en fransk man.

Här är precis festen över och snön lägger sig över Stockholm.

• Lapinette

Skönt att det känns bättre att vara där. Det är fullkomligt normalt att ha lite ångest när man varit hemma hos familj och vänner och kommer tillbaka men efter ett tag är man ju inne i det gamla lunket igen. Låter härligt med utflykter i bergen. Det är sånt man behöver!

Ja i Stockholm ligger snön på hustaken. Det snöade massor igår kväll. Jättevackert men några av våra vänner hamnade i en snödriva istället inne hos värmen hos oss. Cocktailpartyt blev lyckat! En härlig blandning på folk där en hel del aldrig hade träffats tidigare. De pratade kors och tvärs med varandra, hittade gemensamma nämnare och drinkar att göra tillsammans.

Lite trött idag men ingen huvudvärk. Har redan städat av lägenheten. Känns bra. Ska nu sätta mig och jobba i några timmar. Har haft en bra försäljning i veckan vilket innebär - jobb. Åker ju till SA på lördag så allt ska vara klart och levererat innan dess. Tänk er, 2 veckors semester!!!

• Lapinette

Man kan inte alltid vara glamorös. Och jag håller med jogga är inte världens roligaste sysselsättning. Dock försökte jag jogga regelbundet under sommarhalvåret i skogen utanför Cannes. Dels för att få iväg mannen på en aktivitet och dels för det är så fantastiskt skönt efteråt. Skönt med frisk luft till motsats mot träningslokalerna jag annars tränar i.

Jag sticker på lördag. Margaux borde sticka rätt snart då jag har för mig att hennes hemresa är på söndag. Eller har jag helt fel?

• Lapinette

Gemma, har du åkt på maginfluensa. Låter inte skoj! Krya på dig tills vi ses här igen.

Här i Stockholm gnistrar snön på hustaken. Solen är på väg upp och himlen är blå. Jag ska jobba hemifrån idag då vi ska få leverans på svärmors säng (gästrummet). Dock så har föreningen just idag bestämt reparation av hiss. Obs vi bor på 6 trappor. Så nu stannar mannen hemma också för jag kan omöjligt klara av att bära sängen upp 6 trappor.

margaux - åker ni på fredag, hur länge stannar ni och vad ska ni besöka förutom Kapstaden. Hade för mig att ni skulle åka tillbaka på söndag...men det måste ha varit att ni lämnar Kapstaden då. Eller?

Jag köpte en bok igår om vingårdar och restauranger runt Kapstaden, Provsmakning i Sydafrika av Håkan Nilsson. Slukade boken direkt igår kväll. And don't mention bikini! Vågar inte tänka mig blek och halvslapp i en bikini. Ska försöka träna 4 ggr denna vecka (om det nu hjälper). Behöver dock inte leta ny bikini då jag redan har en hel hög. Gillar att köpa bikins och när man har först varit tillsammans med en Sicilianare och sedan halvbott i Cannes så behöver man en hel del. Vad ska du mer packa? Här blir det en bunt sommarklänningar (love it!!) och så tänkte jag mig en del vandrarvänliga kläder typ finare träningstoppar, shorts och favoritröda gympaskorna.

Svar på tråden Summan av allt fortsätter