• Lapinette

Summan av allt fortsätter

Din middag lät underbar! Själv ser jag fram emot kulinariska äventyr i Sydafrika. Har fått tips på bland det bästa restaurangerna på denna jord av sommeliern som vi känner. Måste dock komma ihåg att boka bord. Vi åker nästa lördag, den 27:e, och är borta i två veckor. Kom i helgen på att det är första gången vi åker vi så länge tillsammans. Det har tidigare alltid rört sig om ca 10-12 dagar så det här blir rekord. Förutom det där femstjärniga lodgen har vi bokat in oss på bred & breakfast ställen som tjejer här på BT tipsat oss om. Tyvärr var en hel del redan (när vi ringde i december) uppbokat så vi fick inte våra första hands alternativ men jag tror vi fick ihop ett bra urval ändå. Om ni är nyfikna, se nedan:
    Kapstaden - www.capenelsonguesthouse.com
    Safarin - www.blaauwbosch.co.za
    Plettenbergs bay - www.lavista.co.za
    Franschoek - www.maisonchablis.co.za

Mitt lullande igår gick faktiskt över och det blev att sätta fart. Fick in 2 stororder och har massor att levera innan vi åker. Detta plus att vi har cocktailparty för 25 personer i helgen. Ikväll blir det att åka iväg och storhandla.

• Lapinette

utvandraren - Härligt med vinkunskap!

För det mesta gillar jag Chardonnay men inte alltid. Ett av mina favoritviner är just Chablis (som Gemma inte gillar) och den är ju gjord på just Chardonnay men jag har även druckit lite fetare/blommigare varianter från tredje världen som inte tilltalar mig lika mycket. Sen har vi ju champagnen som också är gjord på Chardonnay. Mmmm...! Över huvudtaget är Bourgogneviner gjorda på Chardonnay och tillhör mina favoriter.

Har sen lärt mig att Borgognevinerna (röda) är gjorda på pinot noir som är en svår druva (du får rätta mig om jag har fel) medan Bordeaux oftast är gjorda på Cabernet Sauvignon. Också favoriter hos Lapinette!!

Roslagsbrud - Paris underbart! Har några restauranger vi besökte när vi var där senast (typ 2 år sedan) som jag kan rekommendera men vi har ju andra tjejer här på tråden som har varit där senaste tiden som säkert kan ge bättre tips.

Själva kollar vi lite på en weekend i maj för att fira min födelsedag/vår 1 åriga bröllopsdag.

• Lapinette

P.S. gällande vinkunskap så pratar fransmännen oftast om distrikt och inte druvor som vi gör i Sverige. Min man kan kända viner och vilket distrikt de kommer ifrån men har ingen aning om vilka druvor som vinet är gjort på. Han blir helt snurrig när folk här i Sverige frågar om han vill ha en Shiraz eller en Cabernet Sauvignon (han börjar lära sig).

• Lapinette

Ahhh...glömde Merlot och min älskade Pomerol! Man blir glad av att "prata" vin.

• Lapinette

Då hade jag inte så fel med att Pinot Noir är en svår druva. Har också sett Sideways och han pratar ju bara om Pinot Noir. Jag måste säga att jag blev lite besviken när jag såg den, förmodligen för att alla hade pratat så gott om den så mina förväntningar låg över vad den levererade.

• Lapinette

Har några vänner som brukar zippa champagne med herr Juhlin. De är med i hans champagneclub och har varit nere i Frankrike på hans föreläsningar etc. Trodde inte han var så pass "stor" även utomlands.

Angående Riesling så har de ju haft en lite dålig klang. Vad jag menar är att folk generellt förknippar Riesling med något sött och sliskigt typ Blue Nun men så behöver det ju inte alls smaka. Mannen har lärt mig att det även finns torra och goda Riesling.

Annars så är siktet inställt på cocktails just nu och inte vin. Har printat drinkrecept, handlat tillbehör och kompletterat med lite mer alkohol. På lördag blir det fest!

• Lapinette

Gemma - skulle så gärna vara med på era middagar...de låter grymt goda!

Margaux - har du bytt skepnad?

• Lapinette

lourdes - I min ring står min makes namn, ett hjärta och datum i siffor. Vi ville egentligen att datumet skulle stå med text, franska i min och svenska i hans, (inte så stor skillnad då vi gifte oss i maj...men tanken var god) men det fick omöjligt plats. Suck, jag har för många diamanter i ringen!

Hur känns det annars? Allt under kontroll nu när det börjar närma sig. Har en fd kollega/väninna som gifter sig nästa helg och hon är inte lika strukturerad som mig. Hon kom på igår att hon inte beställt någon bukett. Idag ska hon till vår frissa (går till samma) och färga och göra provuppsättning. Hoppas det funkar för hon hinner ju inte ändra sig. Önskar jag kunde gå på bröllopet (som är i Seglora kyrka) men då sitter vi på planet till SA.

• Lapinette

Gemma - värsta staden i Italien (helt enligt min åsikt) är Milano. Har varit där flera gånger då min väninna bor utanför Milano (först Como och nu Bergamo) samt att min ex studerade där i 1 år. Älskar annars Italien!

• Lapinette

Ehhh, Milano vid havet? Det ligger mitt på slätten...inget hav i sikte.

Svar på tråden Summan av allt fortsätter