Summan av allt fortsätter
Izunia: Man magasinerar tills man kommer hem igen ;) Vi kommer nog att göra oss av med en hel massa prylar för vi tycker att det är rätt skönt att vara utan, plus att vi nog kommer att ha en mindre lägenhet än den förra (120 m2). Den var för jobbig att städa (plus att den låg i Malmö - det är för dyrt med så stort i Stockholm) och i Sverige finns ju dessvärre ingen Ayi! Antagligen kommer vi hem inom två år, jag vill till Stockholm. Det jag saknar mest är våra viner! Kunde inte ta mer än tre flaskor den här gången pga alla julklappar. Grr... och vouvrayerna behöver drickas nu.
Vänner... Lapinette, jag frågar mannen vad han tycker. När han började jobba i Sverige kände han inte en kotte; när vi träffades kände han hela stan. Det började tydligen via Institute Francais som ordnade träffar, på en av dem mötte mannen en annan trevlig fransman som höll på med teater. Mannen började kort därefter i en fransk teatergrupp och dit drogs en massa andra kulturintresserade svenskar och fransmän (inte minst söta tjejer, grrr).
En annan grej var att mannen, via en kollega, fick tag på en lägenhet. Och lägenheten ägdes av en kille som jobbade på en innekrog i Malmö, vilket innebar att han typ "kände alla". Så mannen och hans teatergrupp började hänga på innestället och inom loppet av något år kände han typ hela stan.
Mannens råd är: Fixa en badmintonpartner, gå på biokvällar på franska konsulatet eller kolla programmen på institute francais (ligger på Kungsholmen). Eller vad nu din man är intresserad av. Själv har jag ju träffat kompisar på tunnelbanan, cafeer och skolan. Men det är lättare för oss utlandssvenskar i Shanghai, här kan man börja snacka spontant med folk utan att de tror att man är knäpp.