• Gemma

Summan av allt fortsätter

Fantastiskt väder, orange höstsol, kallt och klart. Ingen smog! Ska knata bort till Cashmere Lovers och plocka upp mannens tvärrandiga jumper (en present från mig) plus beställa en tvärrandig halsduk - jag är och har alltid varit tokig i tvärrandigt, ända sedan lekis när innegänget hade matchande polarn och pyret-pyamasar som gick i rött eller brunt eller marin. Själv hade jag kläder ärvda från storebröderna... grr. Skönt att vara stor och få bestämma själv.

Sen ska jag testa en ny filipinsk vaxerska, billigare än de förra och förhoppningsvis noggrannare. Måste ju fixa till kalufs...erna. syftar på benen och lilla busken. Fast den här gången löper jag inte linan ut utan nöjer mig med de synliga kanterna. Omväxling förnöjer.

Kram, G

• Gemma

Lapinette, hur gick presentationen? Vet hur du menar, jag har varit en synnerligen oduglig student på sistone och skolkat jämt och ständigt.

• Gemma

Hej lourdes, välkommen tillbaka! Hur har klänningsjakten fortskridit?

• Gemma

Laban: Jag är så himla ledsen för din skull! Men är det verkligen så illa? Finns det inte åtminstone en bild där du ser fin eller åtminstone glad ut? Har svårt att tro det, du är ju så gullig. Och de andra gästerna, har ni fått loss deras bilder? Hur var själva bröllopet, vad var bäst? Har hur som helst saknat dig här.

Utvandraren: Låter underbart att ni myste och umgicks, shoppa är en rätt överskattad syselsättning, liksom lite manisk och slitsam. Kan dock inte låta bli att fråga... köpte du nåt på Hermes..? Har faktiskt aldrig varit inne i Hermes i paris för jag började inte gilla märket förrän för ett år sen, antingen beroende på att jag själv blivit lite mer kärring eller för att varumärket blivit yngre och coolare... Vill gärna tro det senare. Har ni sett den grymma reklamen där de leker med loggan och plockar sönder den och sätter hästen i olika lekfulla sammanhang?

Lapinette: Den där typen av VD KAN vara en guldgruva, för när man väl fått dem på sin sida kan man inte göra nåt fel ;) Värre med de där hala typerna som verkar vara så himla medgörliga, lika trevliga mot alla... du vet nog vad jag menar.

Tycker du är så himla duktig och cool, önskar jag vore en fluga på väggen under dina möten.

Själv är jag väldigt nöjd med min insats under dagen. Började med att presentera mitt liv på kinesiska (det gick i stil med "wo jian mian le yige nande, you shuai, you congming..." och "wo ziji zhu de shihou, bu gaoxing"), ja helt enkelt rätt patetiskt. Men man sänker ribban här, bland alla de andra expatfruarna försvinner ens värdighet. Så genom att hålla ett tal där man beskriver hur "handsome" och "smart" ens man är, spetsat med en smula "och när jag levde ensam då var jag så ledsen", passar man in alldeles utmärkt. Och... någon lögn är det ju knappast heller.

Handsome blev han när han fått på sig nya cashmeretröjan! Otroligt snygg, tvärrandig och v-ringad, ränderna går i två toner tegelrött, och mudden längst ner + ärmmuddadrna är svarta, men halsringningen är den mörkare av de tegelröda tonerna. Japp, G har använt hjärnan så att det tänts små tomtebloss i öronen och resultatet blev grymt. Firade genom att beställa en halsduk också... tvärrandig och patentstickad i begie, grått och svart.

Sen prutade jag ner ett fotoalbum i siden till föräldrarna, till 150 kronor. Riktigt schysst i en sidenask och allt. Åkte så till vaxmadamen, har gett en beskrivning av besöket på en annan tråd där jag pinsamt nog figurerat på sistone... "rika flickor" heter den. Där jag i vanlig ordning propagerar för "investeringar" i motsats till "slit och släng" ;) I motståndarlaget finns bland annat min favvofröken Mycket Långt Kvar.

Nu är jag i alla fall len och fin och 400 kronor fattigare... men shit vad bra hon var. 1,5 timmar med vax och pincett, till och med de bisarra buskarna på stortårna försvann. Men någon brasse blev det inte den här gången, julen är ju på något vis, tja, mossans och risets högtid.

Till middag idag: Hälleflundra med vit bordeaux (rest från i fredags), ugnsgrillade grönsaker och en kall sås bestående av kesella med rivet citronskal, följt av glögg och Aladdin ask. Det är för övrigt alltid lika skojigt och kvasipsykologiskt att studera vilka bitar folk väljer.

Själv gillar jag de där som alltid blir över, i tur och ordning 1. romrussin 2. körsbär i likör och 3. likörtryffel. Är däremot jäkligt förgrymmad över att de tagit bort flera av de schysstaste, främst fransk nougat, och ersatt med sliskiga skitbitar som den där groteska vita. Usch.

Sammanfattningsvis: Bjud mig, så får ni ha gräddnougaten, trillingnöten och den där virveln för er själva!

Kram, G

• Gemma

utvandraren, dina matlagningsexcesser gör mig galen av begär.

Till middag idag: Seg biff med ugnsgrillade grönsaker (det som var kvar från igår). En OK sallad. Sen vidtog pojekt packning, vi har köpt julklappar mestadels i porslin och det kändes ju som en bra idé at the time... Jobbigast är att behöva lämna mina små raringar från Prada, Mulberry och Hermes till förmån för praktiska alternativ (La Redoute-väska i typ... skinn) och, eh, Hermes. Min bruna evelyneväska och jag har vuxit ihop för länge sen.

Vi ses i Sverige!

Kram, G

• Gemma

I Sverige! Så märkligt, man går upp på morgonen och sedan sitter man en evighetslång dag på flygplanet, följer solen i hasorna, och sen kommer man fram till mamma och pappa lagom till middag. Trött så in i helsicke. Nu är det fortfarande mörkt (detta eländiga mörker) men min kropp tror att klockan är fem på eftermiddagen.

Mår minst sagt konstigt... hela systemet "goes bananas", var inte alls hungrig vid middagstid men tryckte istället i mig en double Whopper klockan 8 på kvällen (fast kroppen trodde att hon var 3 på natten), ja ni förstår.

Men oj så härligt det ska bli att göra kola, baka bröd, promenera längs havet, lukta på lingonriset i skogen och säga hej till en och annan älg.

Dags nu för utdelning av rymdvarelseformat godis till mamsen och pappsen. Mannen är på fabriken (gamla arbetsplatsen), ska hämta honom i mammas och pappas urbekväma Saab 9-3 och åka till Helsinborg för att handla min julklapp (en Smartphone som framför allt ska användas som kinesiskt-engelskt lexikon). Ja, och sen ska vi kolla in Borat på mammas och pappas hemmabiosystem. En helt annan sorts lyx än den kinesiska. Just nu föredrar jag helt klart den här.

Hur mår ni? Kram, G

• Gemma

Hej govänner, har inte strösocker men väl stora mängder grus i ögonen... sååååååå trött! Lyckades i alla fall ta mig till Helsingborg och träna idag, för första gången på 3 veckor (har varit förkyld).

Stålis: Friskluften är det mest fantastiska so far, och att man kan lyfta på kranen och så kommer det makalöst gott vatten! Som man kan dricka!

Försökte lura ut mannen på en liten promenad men han promenerade resolut till sängen klockan 21 och slocknade. Tror att den halva flaskan Chablis hjälpte.
    Själv har jag suttit och surat över internet, tanken var att vi skulle köpa en julklapp till mig i morgon, en sån där pocket PC med mobil och litet keyboard så att jag kan installera ett kinesiskt lexikon och handskriva tecken på skärmen och sådär. Men alltså fasicken vad vi Mac-användare är mobbade, finns typ bara en enda modell som funkar ihop med Macs operativsystem och den har den goda egenskapen att den finns i både orange och rött (till skillnad från ALLA andra märken som bara har silver), och den dåliga egenskapen är att de färgade varianterna bara säljs i USA.

Så jag får gå utan julklapp. För tänk så hemskt om jag köper en i silver och så kommer den oranga om en månad. Sånt här får mig att minnas varför jag skaffade mobil så sent och har kört med de bonnigaste enkronasvarianterna ever since. Det är helt enkelt för dyrt och för besvärligt att bry sig.

Ursäkta att detta blir det tråkigaste inlägget i mannaminne men jag är så jetlaggad att jag inte förmår prestera nåt annat än lyxgnäll just nu.

Trollis: Jag åker till Tyskland tidigt på lördag morgon... och yes Lapinette vi är hur inrutade som helst, man får fäktas för att ha lite privat utrymme. Faktum är att många av våra vänner valt att inte åka hem utan fira jul nån annan stans, typ Malaysia, eller också åker de hem över Chinese Newyear i januari-februari. Just för att det blir dragkamp om varenda sekund och omöjligt att slappna av, hemma.

Nu ska jag sova för i morgon ska jag göra tre sorters godis och en sorts bröd, men med en miljon ingredienser.

Kram, G

• Gemma

Välkommen hem Izunia! Och till er andra kan jag bara säga... det känns trivsamt att skriva i samma tidszon som de flesta av er.

Stålis: Du förstår inte hur mörkt det är... som att kräla runt i en mjölsäck. Men klart, en väldigt bekväm och vacker mjölsäck är det förstås.

• Gemma

Hej vänner, vilken makalös promenad... nordvästskåne är så vackert. Gick ner till havet och slingrade oss fram genom lingonris-mossa-skogen som följer stranden, sen gick vi tillbaka längs stranden och blev urholkade av blåsten, det såg roligt ut med skummet som vaggade som en sandbeströdd jättesufflé, sen hem och äta mammas mat (ungersk gulaschsoppa med hembakt bröd, följt av lingon-kantarelltäckt laxfilé, helt okej rester ;) ) Nu ska jag släppa av maken i stan för han ska på hemligt uppdrag, sen letar jag mig upp på åsen för att hälsa på väninnans nya bebis. Under tiden måste mamma baka mitt bröd och fixa min nya cashmerekofta för den hade tok-töjt sig. Julstrul... och i morgon går flyget klockan 8! Från köpenhamn! trollis, vi firar jul i tyskland och nyår i Stockholm. Däremellan är vi någon dag och vänder i Skåne.

Attans vilken träningsvärk jag har! Första gången på tre veckor... det värsta har jag framför mig, baken efter utfallen. Och ändå... vilka små bestyr och bekymmer jämfört med er andra.

Trollsländan, du har fått veta nåt helt livsavgörande. Förstår om du inte vågar glädjas än, låter inte helt OK med två veckors röd vecka, eller? Hoppas så att allt går bra, att du kan slappna av lite och njuta av julen trots att det måste vara svårt.

Lourdes, tycker att det var rätt okänligt att berätta för dig precis innnan jul, eller..? Stackare! Men det positiva är ju att du får lite tid att planera bröllopet ;)

Hur går ert julpyssel? Kram, G

• Gemma

Hej vanner! I tyskland, julhatarnas mardrom, men for en julalskare som jag ar det som att do och komma till himlen. La just 200 spann pa en liten handmalad tra-skidlopare pa julmarknaden i dusseldorf, kanske berusad av tva glas flamberad gluhwein. Det blev en fransk-tysk-svensk jul, plus fodelsedag for mig (for jag fyllde ar pa julafton). Med gran saklart och massa presenter. Fick bland annat rosa champagne av mannen, plus valrhona-tryfflar och en bok om Shiatsu-massage med ett lofte om att HAN ska lasa den och tillampa sina kunskaper pa mig. Gottegris, moi?
    Men shit alltsa vad fransoserna lagger in, nastan lite ackligt, gaslever, enorma buche de noel som ar ren tryffel, marulk i graddsas, drypande ostar och sa en massa, for mycket nastan, champagne. Men nu kommer det att bli mer sansat nar halva familjen, de varsta frossarna, har akt hem till Frankrike. Ni vet de som bantar hela aret och sen freakar loss tva ganger per ar. I ovrigt verkar de inte ha nagra sarskilda jultraditioner. I alla fall gillar de inte levande ljus.

Gick i kyrkan ocksa, en riktig bohemkyrka for mannens brors fru ar sa, rodharig tysk gronavagare med ett forflutet i kollektiv i Berlin. Och anda sa himla gullig, mjuk och omtanksam.

Nu, mot skogen! Kram, G

Svar på tråden Summan av allt fortsätter