• Gemma

Summan av allt fortsätter

Läser längre bak i din utsökta vinskola Utvandraren, högt för mannen. Han och jag undrar om du kan berätta lite mer om Champagne... Rosa champagne gillar jag, fick en flaska rosa lanson av mannen i julklapp. Har du testat Cristal-champagne, Krug och de andra höjdarna, vad smäller absolut högst inom champagnevärlden? Hur gammal ska en champagne vara när man dricker den?

Sen undrar jag om du vet hur många bubblor (cirka) som bor i en oöppnad flaska champagne. Det råkar nämligen jag veta ;) Mannens företag har f ö tillverkat glas sedan sextonhundratalet, allt från pyramiden utanför Louvren, glasen i versaillesslotten och champagneflaskor. De forskar bla på hur man skapar den optimala insdan på glasflaskorna för att uppnå precis rätt friktion så att bubblorna kan bli så optimala i storlek och antal som möjligt.

Kram, G

• Gemma

Skitfånig quiz till alla dårå: Hur många bubblor tror ni bor i en flaska oöppnad champagne (ungefär)?

• Gemma

Stålis shit vad nära. Kanske stämmer det också... cirka 40 miljoner är den uppgift vi har sett.

• Gemma

Nu sabbade jag quizzet för alla andra ;)

• Gemma

Utvandraren - jaaaaa, super, det blir högläsning ikväll för mannen! Riesling... jag vet inte något om riesling förutom att den jag drack i fredags var god, lite spritsig, fyllig och fruktig sådär som chardonnay också kan vara ibland. Vi dricker i regel bara torra viner, även om vi köpt på oss en del halvtorra vouvrays plus några söta jurancon nere i Baskien.

Sen har jag ju en rejäl samling Tokaj-viner eftersom jag är ungerska, bland annat en busgod halvtorr muscatello med lite bitter fläderton, och så de klassiska 3-5 puttonyos (sötman mäts i puttonyos). Fick en ordentlig genomgång i hur man använder de mögliga aszudruvorna i tillverkningen i maj, när vi bodde på Tokaj-vinslottet Grof Degenfeldt. Det som är kul med söta viner är att de kan bli så gamla och ändå vara goda!

Det är lustigt, när man är i Frankrike tror folk ofta att Tokaj-vinerna kommer från norra frankrike, eller också har de aldrig hört talas om vare sig Tokaj eller några andra icke-franska viner. En klasskompis till mig, chilenska, är gift med en man som importerar chilenska kvalitetsviner hit till Shanghai, de kan inte köpas i butik utan säljs bara genom lyxrestauranger. Men i franska tidningar har man skrivit väldigt mycket om det sydamerikanska "hotet" mot fransk vinindustri, hur sydamerikaner och amerikaner lägger ekflagor i flaskan för att ge vinet en artificiell eksmak och kunna pressa priset. Även om det säkert förekommer hävdar min klasskompis att det absolut inte är fallet med de fina viner som hennes man importerar.

Skulle gärna lära mig mer om utländska viner så om du har lust att ge en snabb global orientering (eller du kanske mest är bevandrad franska viner..? ) så vore jag supertacksam. En italiensk klasskompis pratade någonting om nån sorts färgband som finns runt halsen på de finaste italienska vinerna (tror han nämnde Chianti bland dem). Vet du vad han menar..?

Var f ö och besökte Lindeman med min pappa när vi var i australien. Det var absolut gigantiskt! Men det enda som etsade sig fast i minnet var att snubben som höll i provningen var på örat av alla ångor...

Nu ska jag gå till Cashmere Lovers och beställa ett jumperset till mamsen.

Kram!

• Gemma

Man kan ju inte göra några quizz med er, ni är alldeles för duktiga ;)

• Gemma

Ska lätt skryta med Juhlin på nästa möte med franska släkten, de har ju en tendens att tro att världens nav är Frankrike...

• Gemma

Utvandraren, du är ett ymnighetshorn. mat mat och mera mat... var och köpte på Carrefour, färsk jäst för nu har vi kommit in i vår bak-cykel igen, lammfilé, lamfärs och en vaniljstång för 88 spänn! Och det är inte ens Tahiti! I morgon ska jag göra min fina fiskensoppa, som består av gula tomater, ljus muscovado (fast jag får nöja mig med farin här i tjingtjonglandet), vaniljstång, saffran, chili, lime, fiskbuljong och grädde. Mixas ihop och serveras med pilgrimsmusslor eller hälleflundra eller marulk på spett. Mums filibabba. Till det funkar det ju fint med nåt halvtorrt, fruktigt vin, eller för all del torrt. Fast jag försöker ligga lite lågt på vinfronten, det blir lätt varje kväll nu när man har lov och på lördag kväll ska vi gå ut till ökända le bouchon med vänner, då lär det inte bli isvatten i glasen. Nu kommer mannen hem och vi ska ha finanssnack med en kompis som sysslar med offshore placering. Stålis, någon erfarenhet härav? Kram, G

• Gemma

Margaux... finns inget recept, bara en övergripande plan ;) Jag återkommer och berättar hur jag gjorde, under förutsättning att det blir gott hehe.

Lapinette, du eller ni är jättevälkomna på middag om ni har vägarna förbi. Gäller er allihop!

• Gemma

Vanilj är otroligt gott i vanlig mat, alltså typ fiskrätter... speciellt tahitivanilj. Man köper den oftast i provrör. På Möllans Ost i Malmö (sveriges i särklass bästa ost- och delikatessbutik, de har bland annat regelbunden import av pain poulain) kostar den runt 35 spänn, på Fauchon i paris över 100... de använder tahitivaniljen i sin berömda millefeullie.

Fast jag får nöja mig med vanlig burbon, halvbra... och svindyr :(

Svar på tråden Summan av allt fortsätter