• Gemma

Summan av allt fortsätter

Håller med om att sopptjejen är ofantligt självupptagen, samtidigt tycker jag att hon är rätt modig som går in och konfronterar sin kompis direkt, med en uppmaning om ett telefonsamtal. Vilket kompisen fegt ignorerar, istället fortsätter hon att prata OM sopptjejen i tredje person, samtidigt som hon gråter ut och söker sympati från alla sina nya anonyma "kompisar" på forumet. Och tillråga på allt hävdar hon att hon inte vill ha medlidande... yikes!

Förhoppningsvis har man själv en liiiite bättre konfliktlösningsförmåga.

Izunia, grattis till dina fabulous solbrillor! Låter härligt vulgocoola, precis som solglasögon ska vara. När får du visa upp dem nästa gång?

Nu pratar de om Kina igen, på nyheterna. "Vår" ekonomi växte med tio procdent igen, förra året. Samtidigt menar utländska korrespondenten att om mänskliga rättigheter och miljöaspekter hade beaktats, då hade vi antagligen haft hälften så snabb tillväxt. Liksom... hade det spelat någon roll i det långa loppet, för ekonomin? Fem eller tio procent?

• Gemma

Stålis, jag hoppas att du har rätt... även om empati och miljömedvetenhet tycks fullkomligt obefintligt i det här samhället. I alla fall bland "vanliga" medborgare, vet inte hur det förhåller sig bland partipampar...

Uttryckte häromdagen oro för växthuseffekten för min lärarinna, en tjugoåttaårig universitetsutbildad tjej som varit i Europa flera gånger, hon bara stirrade förbluffat på mig och sa: "You are a very clever and thoughtful person."

• Gemma

Hej igen! Sitter och lyssnar på lite ny musik som jag lyckats få tag på, Jarvis Cockers soloalbum, Midlake och Guillemots, svårt att hänga med här i Kina, eller rättare sagt man har tankarna och intresset riktat åt ett annat håll. Tillbringade eftermiddagen på ett traditionellt kinesiskt tehus, man beställde från en väldigt omfattande meny, teer som kostade ungefär 100 kronor för en kanna som sedan hälldes upp enligt konstens alla regler, riktigt gott faktiskt, liksom spröda, blommiga små smaker. Sedan fick man tillgång till ett oändligt snacksbord med frukt, olika nötter, fröer och verkligen urgoda grejer påminnande om japanska snacks (som jag är väldigt förtjust i). Ja och sen satt jag och min nya kinesiska väninna Tracy och konverserade om ditten och datten i 2,5 timmar på KINESISKA! Fatta att jag är stolt! Okej att hon förenklade sitt språk och att hon är superduktig i engelska men ändå... vi har bestämt att fortsätta träffas, redan nästa vecka. Eftersom hon är ihop med en svensk vill hon dessutom lära sig svenska och... här kommer jag in i bilden ;) Få se vad jag gör med skånskan, känns lite hjärtlöst att lära henne min dialekt. Får försöka snacka stockholmska helt enkelt, tror att det räcker.

Ja, sen promenerade jag bort och letade efter serveringsskålar, hittade helt OK brunspräckliga keramikvarianter på utförsäljning hos ett designföretag som heter Simply Life. God kvalitet, 60 kronor för en jättestor och två aningen mindre. Som hittat!

Vidare till Handelskammarens föredrag om villkoren för en journalist i Kina. väldigt intressant, en hel del miljö- och CSR-snack apropå den senaste tidens snack här på tråden, följt av lite vin och mingel. Fast jag gav min ännu ömma mage en break och lät bli vinet. Nu ska jag dricka te och titta på mannen när han sover.

Tjejer, ha det SUPER i Sydafrika! Hälsa framför allt leoparderna från mig, mitt favoritdjur! (Speciellt fuskleopard, på klädesplagg ;) )

Kram, G

• Gemma

Hey lapinette, om du vill vara glad och spana på sköna safarikläder istället för att prata om växthuseffekten så är väl inte det fel heller ;) Man har ju liksom olika humör, olika dagar. Blir glad av din semesteryra.

• Gemma

Margaux, jag tycker att det är rätt coolt att vara blek... intalar jag mig i alla fall. I synnerhet som man är omgiven av folk som inget hellre vill än att vara ljusa, och sminkdiskarna bubblar över av whitening-produkter. Klart man blir lite påverkad! Sen är det ju sunt också. I gengäld - om du sprayduschar dig kan du ju berätta hur det är. Eller du har kanske gjort det förr?

• Gemma

Skulle gärna beama över mig till den där sydafrikanska restaurangen och ta ett litet glas med er... bara namnet, Drakenstein Valley, gör det värt ett besök.

• Gemma

Åååå ha det super tjejer, vi andra får väl hålla till godo med varann! Kram, g

• Gemma

Hej på er! Var på gallerirunda idag, i ett trendigt område som håller på att växa fram i ett industriområde från början av förra seklet, längs floden. Riktigt bra grejer. Fortsatte med lunch inne i stan på A Future Perfect, som är ett mysigt ställe med retro- snarare än futuristisk inredning... eller är det kanske "retrofuturism" som är så inne nu? Men det kändes inte alls som att vara inne i 2001 A Space Oddyssey. Drack också champagne tredje dagen i rad (igår kväll blev det en flaska Moet Rosé och kvällen innan var vi hos våra supertrevliga franska grannar och delade en flaska vanlig ovanligt god Moet.)

Promenerade sen genom stan, det var en väldigt fin, solig dag, lite kylslagen med härlig, hög luft ungefär som en marsdag i Sverige. När jag kom hem lyssnade vi på Norah Jones och mannen bakade (igen!) Nu ska vi gräva djupare ner i Woody Allen-boxen. Kollar just nu på Alice, som är superskojig.

Hur har er helg varit? Lika lat som min?

Kram, G

Svar på tråden Summan av allt fortsätter