• Lapinette

Summan av allt fortsätter

Idag har vi julafton här - mannen har äntligen köpt sin 42 tums plasma så nu sitter vi och tittar på den sista Sagan om ringenfilmerna på den.

• Lapinette

MLK - jag köpte en hel del utländska bröllopstidningar (varje gång jag var på Arlanda eller Nice airport). Hade nog en 4-5 franska, 2 engelska och 1 amerikansk. Föredrog den amerikanska som hade underbara repotage, vackra dukningar, helt underbara klänningar etc. Kommer dock inte ihåg vad tidningarna hette och de har nu gått till pappersinsamlingen (vid flytten) men går du in i en välfylld tidningsaffär så finner du även utländska varianter.

Jag försökte smälta choklad i micron. Glasskålen höll men det började nästan brinna istället. Fick ta ut glasskålen, ställa den under fläkten ...sen luktade det brännt i lägenheten i flera dagar. Gjorde om chokladen men då i vattenbad på spisen istället. Det gick bättre. Gjorde även kola som blev helt suverän (om jag själv får säga det). Det blir två boxar fyllda med kola som flyger med oss ned till Frankrike. En till svärmor och en till mannens bror.

• Lapinette

Visst har vi inredningspaus men jag kunde inte låta bli att göra det "glömda rummet" dvs det lilla med fyra garderober som är mellan hall och kök för där såg vi en vägg (ovanför dörren) som vi glömt att måla. Har nu tagit bort tapeten, målat samt även målat socklarna vita. Har bara några enstaka socklar i stora hallen kvar sen är vi klara. Ja t o m plasman är nu uppe på väggen. Ett projekt min man självfallet tog tag i direkt...mycket roligare än att plocka upp de sista kartongerna med kläder som han aldrig använder.

Igår var vi och hade en lekafton med min bror, flickvän och hans tonårssöner. Det blev biljard och bowling. Riktigt skoj förutom att jag aldrig förstod tekniken med bowling. Ena gången strike nästa gång åkte den i rännan. Sen hamna vi på en mysig restaurang i våra kvarter. Åt en jättegod fisk- och skaldjursgryta och drack lite vitt Australiensiskt innan vi lullade hemmåt.

Bästa julmaten - tror jag tycker fisken är godas. Lax med såser, sill och gärna någon smögenröra.

Gosset Grand Reserve är fin! Det var den som vi skulle ha haft på bröllopet om vi inte hade släpat hem Pol Roger. Vilken tur att den där vätskeregeln på planen inte hade verkställts i våras.

Ikväll flyger vi till Tyskland (Hahn) med Ryanair. Hade absolut föredragit att åka med något annat bolag men när prisskillnaderna är enorma så kan man ju inte låta bli. Dessutom så har Luxair slutat flyga till Stockholm, vilket var det bästa alternativet förut. Så jag passar på att önska er tjejer ett riktigt Gott Nytt År! Vi kommer att fira vårt nyår ute med svärmor och moster ute på restaurang. Kan tänka mig att det blir massor med champagne och en så där 5-7 rätters middag. Skål!

• Lapinette

utvandraren - jag vet att du har gett mig din mailadress men nu hittar jag den inte. Här är min: lapinettez@yahoo.se. Har suttit och samlat ihop all info jag fått här på BT om Sydafrika. Det lär bli en kulinarisk höjdare.

• Lapinette

Grill är trevligt! Vi stoppar gärna där för en drink när vi promenerar hem från City.

Vi blev kvar i Stockholm. Stod och köade vid gaten på Skavsta i nästan 1 timma och alla andra plan lämnade men inte ett ljud om varför vi inte hade boardat. Tillslut talade de om att det var ett tekniskt fel på vårt plan och de hade beräknat avgång till 23.00 (vi skulle ha lyft 18:20). Så då tog vi våra pinaler och åkte hem. Är ombokade till Bryssel ikväll istället. Planen till Frankfurt var fullbokade. Varför Tyskland? Jo, för det är närmaste flygplats till Luxembourg. Därifrån går även en direktbuss. Ikväll får istället svärmor köra i 2 timmar för att hämta oss (enkel resa). Det blir bara 3 dagar i Frankrike och en snabb visit till Strasbourg och den lilla bebisen.

Nu ska vi ta en tur ut på stan och förmodligen en liten titt på NK. Har annars undvikit staden nu när det är mellandagsrea=hysteri.Sen är det dags att åka till Skavsta IGEN. Är måttligt road. Känner mest för att slumra in på soffan framför en bra film och strunta i släkt och nyår. Men, men, denna gång är ju åtminstone väskorna packade.

• Lapinette

Gott nytt år!

Är nu åter efter 4 intensiva dagar i Frankrike. Har mest suttit i bil, plan eller buss och däremellan vid något matbord. Självfallet klarade inte min mage av allt detta sittande utan jag blev dålig dagen innan nyår. Så min nyårsafton blev ganska så lugn. Smakade av 7 rätter, drack 3 sorters champagne och väldigt måttligt av vinet. Firade ute på restaurang med svärmor, faster, moster och kusin till min man (han var ensam tupp i hönsgården). Det var väldigt härlig stämning med dans mellan rätterna så vi kom inte till sängs förrän 04:00.

Gemma, har också hört att Grands bar ska vara suverän samt instämmer gällande A Timell och hans skränande. Blir lätt trött bara av att se honom...vilket tyvärr inträffar mer ofta än sällan när man är ute. Nästa gång du är hemma kanske vi ska försöka ta ett glas champagne?

• Lapinette

Stålis - har inga nyårslöften bara önskningar och förhoppningar inför 2007! Så mycket av det jag har önskat och hoppats på gick igenom 2006 så vi får se vad 2007 kan erbjuda. Det blir förmodligen ett lugnare år för oss vilket jag tacksamt ser fram emot.

• Lapinette

Trollsländan - jag kan allt om ägglossningtester och annat. Vet att det bara är att ta det lugnt, hålla sig frisk och sen se hur det går. Det är bara den där ovissheten, kan vi..eller kan vi inte få barn, som är jobbig.

Fick dock veta att spåtanten som min mans mormor går till har sett en liten pojke i slutet av året. Vet att man inte ska tro på sånt men ändå så kändes det skönt och upplyftande att höra det.

För oss blev det lunch (tradionell sådan) hos mannens mormor igår. Där tror man på att äta lätt dagen efter (vilket jag var tvungen att fråga mannen vad den idén kom ifrån??!!). Det blev "bara" soppa, kyckling och grönskare, ost och sen paj/kaka.

• Lapinette

Marskatt?!!

Själv är jag ju en kanin och vilket djur min man är vågar jag inte skriva här (han skulle bli jättearg) så jag undrar vilken period som stämmer bäst på oss?

• Lapinette

Vilket år ni haft Majs! Själv tycker jag att vårt har varit turbulent men det känns som "a walk in the park" jämfört med ert! Jätteskoj att läsa om er dag och se kort från bröllopet. Ni var jättefina! Kul att se klänningen "live". Grattis till bebisen! Och hur var Vietnam? Många superlativ och frågetecken blev det här.

Svar på tråden Summan av allt fortsätter