• Lapinette

Summan av allt fortsätter

Vad trevligt när "gamla bekanta" tittar in här! Härligt att du trivs så bra på jobbet Roslagsbrud!

Summan av vårt år blir = DYRT! Har aldrig spenderat så mycket pengar som 2006 och nu fortsätter vi en bit in i 2007 men sen ska jag dra åt svångremen och börja spara igen. Först var det bröllopet i maj, sen flytt från Frankrike. Började leta lägenhet och fann den inne i stan. Så det blev att flytta igen men denna gång till något nytt och gemensamt. Slutet av året bestod bara av att bygga bo.

Har under julhelgen enbart vilat och det har varit bra för oss båda som totalt har myst ned oss och är minst lika kära nu som för 1 år sedan.

• Lapinette

Majs vad aktiv du varit här inne under natten. Själv orkar jag inte släpa hem datorn samt igår sa jag till mannen att det är datorförbud efter 21.00 om kvällarna. Han sitter aldeles för mycket med PC'n i knät.

Jo, det bidde en lägenhet i Vasastan. Där har vi slipat alla golv, renoverat sovrummet, en fondvägg i brun schablon i vardagsrummet samt rivit tapeter och målat vitt i hallen. Köket är relativt nytt så den låter vi bli men nästa projekt är att göra resten av vardagsrummet (troligen i mars) och sen ta in hjälp för badrum och hall (troligen i sommar). Badrummet vill vi totalrenovera och i hallen vill jag ta bort två garderober till förmån för en större klädkammare istället. Får ju på så sätt en till väggyta att utnyttja.

Nej, Japan blev aldrig av. Har fortfarande inte hört av min far och så var resan beställd/planerad precis i samma veva som vår flytt. Avbokade och istället åker vi till SydAfrika om dryga 3 veckor. Då vi bara blir borta i 2 veckor så har vi inriktat oss på Kapstaden med omnejd. Ska bli så skönt!

• Lapinette

Trollsländan - måste kännas jätteskönt att ha fått rätt men fick/får du gå den där specialkursen?

Stålis - låter sunt att rena kroppen men jag fattar inte hur man klarar sig på te och frukt. Nu efter jul och nyår är jag konstant hungrig. Är nästan jämnt hungrig normalt sett också men just nu är det riktigt jobbigt. Äter frukost vid 07:30 och vid 09:30 börjar hungern, vid 11:00 har jag nästan kramp i magen. Likadant är det på eftermiddagarna trots bananer, te och annat som ska stilla hungern efter lunchen.

Majs - vi har hyrt bil under hela vår vistelse i SA. Först 6 dagar i Kapstaden, sen 6 dagar i Port Elisabeth (ska då först på safari och sedan till Plettenbergs Bay) och sen 2 dagar i Franschoek. Ska bo på hotell som heter Maison Chablis . Ett av mina favoritviner så klart!

• Lapinette

Trollsländan - Ett stort GRATTIS! Måste kännas jättebra. Själv har jag aldrig varit arbetslös...och således heller aldrig pluggat heltid sen jag slutade gymnasiet 1989. Känns faktiskt lite innehållslöst och trist att aldrig gjort något annat men då när jag slutade skolan kunde man bara vräka i jobb och sen har det flutit på.

• Lapinette

Måste vara jättejobbigt att söka och söka. Fira rejält ikväll!!! Och det är säkert en fot in till något ännu bättre. Du verkar ju så skärpt, envis och duktig så jag är säker på att drömjobbet dyker upp en dag.

Själv jobbar jag som projektledare (det står säljchef i kontraktet men det säger jag inte själv) på ett marknadsundersökningsföretag. Kan jobbet i sömnen så jag borde gå vidare, göra något annat men jag vet inte vad. Sen är det så härligt att jobba här då allt är upp till mig dvs jobbet blir vad jag gör det till. Min chef lägger sig inte i alls utan är nöjd bara pengar rullar in. Jag skulle definivt gilla att plugga igen (har läst 2 år på IHM och slukade allt jag lärde mig) men vet att jag då går upp i det i 100 % och då blir maken och alla runt om lidande och sen är det ju det där med barn. Hmmm...

• Lapinette

Tufft att bo långt bort och jag skulle aldrig klara av att bo någonstans där jag inte har nära till skog och natur. Förstår dig till fullo Gemma. Lär dig kinesiska, njut av massage och era favoritrestauranger och kom sen hem!

Själv har jag inte andats någon frisk luft den här veckan men var dock på en av mina favoritrestauranger igår kväll. Tyvärr var mannen min inte på sitt normalt strålande humör vilket gjorde mig lite besviken. Förstår att man inte kan vara på topp jämnt men jag såg fram emot en "date" med maken. Själv var jag på strålande humör efter en tur i staden affärer. Provade massor med kläder för halva priset men kom bara hem med 2 träningstoppar och en kavaj. Kavajen var verkligen ett fynd då jag redan hade köpt byxorna och således fick ytterligare en kostym (vågar inte räkna hur många jag äger).

Idag åt vi en påver frukost då vi glömde att handla igår och sen gav vi oss iväg på ett spinningpass. Efteråt provade jag REA-stövlar (kunde inte bestämma mig för något par) och sen blev det lunch på en kinesisk restaurang. Handlade säsong 4 av 24, Hotel Costes och Pink innan vi gav oss av hemmåt. Ska nu försöka rycka tag i mig själv och göra lite nytta...men ack vad svårt efter 2 lata veckor (jul och nyår).

Gemma, jag har absolut inte gjort någon karriär att prata om. Mitt jobb är verkligen simpelt men jag har en ganska så hyfsad lön, massor av semesterdagar och en chef som litar på mig. När jag efter mina studieår på IHM tänkte göra karriär och började som Account manager på ett dataföretag gick det käpprakt åt skogen. Jag vantrivdes och gick tillslut hem (och aldrig mer åter). Trodde faktiskt aldrig att jag skulle vantrivas på en arbetsplats men nu vet jag och värderar helt andra saker än tidigare.

Vem skulle inte vilja byta ut sitt vanliga kontorsjobb mot ditt musikskrivande? Man blir grön av avund när du berättar vilka personer du har intervjuat och alla dina resor hit och dit som du har gjort pga ditt jobb. Det är det som är trist med att aldrig ha varit arbetslös...jag har aldrig provat något helt annat. Har jobbat på kontor sen jag var 19 och fast är jag.

• Lapinette

Gemma - jag är ganska så bekväm, trogen och konservativ av mig läs TRIST) ändå var jag den mest galna i flickgänget när jag var yngre. Tar inga större risker och byter inte jobb i en handvändning. Lever mer för devisen att man vet vad man har. Visst låter jag trist! Men så är det ju så att det är svårt att slänga sig ut när man redan från början har haft ett stabilt jobb och lön som kommit den 25:e varje månad. Det enda break jag har gjort är när jag stack till Annecy och pluggade franska när jag var 22 år. Tog då tjänstledigt från banken och spenderade helgerna i någon pist i franska alperna. Självfallet var jag en fegis och åkte med en väninna.

Idag är det utstädning av gran, tvättstuga och måla lister som gäller. Sen ska vi till min mamma och fira hennes födelsedag med tulpaner och presentkort till Utö Värdhus.

• Lapinette

Izunia - vår gran är nu nedplockad och nedhuggen i bitar. Har sporadiskt tagit bort vissa juldekorationer medan jag låter andra sitta kvar tills nästa helg. Känns otroligt skönt att ha blivit av med granen för mon dieu vad den barrade. Har lite småpyssel kvar att göra i vardagsrummet innan vi kan säga att vi är färdiga. Eller förresten tänkte riva ned de vita tapeterna och sätta upp nya (vita eller måla) men det projektet har vi lagt på framtiden (mars-april). Vet inte om du läst det men det blev en fondvägg mot köket (precis som du rekommenderade).

• Lapinette

Gemma - kanske är dansen spännande. Åtminstone så innebar den att jag rätt tidigt klarade av att resa själv och träffa människor från världens alla hörn. Skoj men kändes ändå rätt att välja ett "nomalt" liv iställdet för dansliv när jag var 21 år.

Min man har inga vänner i Sverige. De han hade när han bodde här förra gången har flyttat (fransmän). Till saken hör att hans två jobbarkompisar är över 50 fyllda och inte så sällskapliga av sig. Trist och jag tycker synd om honom emellanåt. Nu har han ju inte varit här mer än i 4 månader så det kanske blir bättre men det är svårt då han inte har något ställe där han träffar folk på (jobb, kurs etc.). Vet inte vad vi ska göra?

• Lapinette

Gemma - är säker på att min man hade fixat sig några vänner om han hade varit singel. Nu när han har mig så är det så lätt att åka hem och umgås med mig. När han var här förra omgången så fick han lite vänner men som sagt dessa var mestadels fransmän och har rest vidare. Vi har pratat om detta och jag tycker han ska börja spela innebandy (typsikt svenskt) eller så får han börja på en ny svenska kurs. På den förra lärde han känna en schweiziska och hennes tyska pojkvän som vi har varit ute med en gång. Ska nog träffas igen då de har köpt med sig ost för en ostfondukväll. Mums!

Roslagsbrud - era vistelser ute i Roslagen låter helt underbara. Har nu under vintern inte andats så mycket frisk luft men vi hamstrade rejält i höstas innan flytt och mörker.

Håller med om att man har blivit bortskämd under jul och nyår. Denna helg hade jag en lång lista med saker jag ville få gjort men har bara lyckats bocka av ett par. Allt går så mycket trögare nu...ett tecken på att man verkligen har stressat ned.

Nu är det dags för 3 vanliga arbetsveckor och sen åker vi till Sydafrika. Det känns overkligt!

Svar på tråden Summan av allt fortsätter