• LillaFröken

Ska vi fråga om min sambos föräldrar vill bidra till bröllopet?

Känns ju extremt pinsamt... Mina föräldrar har på ett mycket tidigt stadium sagt att de vill bidra och hur mycket. Men min sambos föräldrar, som har mycket god ekonomi har inte sagt något alls.

Min sambo tycker inte att vi skall fråga utan att de får säga till om de vill bidra. Medan jag är lite tveksam, tänk om de inte tänkt på det bara och så kommer det fram att mina föräldrar har bidragit... Då kanske de tycker det blir pinsamt.

Eller tror ni att det inte är något man glömmer? Alltså att de inte sagt något = de vill inte bidra. Vi klarar oss utan pengarna så egentligen behövs det inte men jag funderar ändå...

• Svar på tråden Ska vi fråga om min sambos föräldrar vill bidra till bröllopet?
  • klurifax

Vi kommer inte få bidrag från något föräldrapar, trots att de själv fått sina bröllop traditionsenligt betalda, dvs brudens familj betalar bröllopet och brudgummens bröllopsresan.

DET tycker jag är snålt, dvs att man inte kan ge vidare någonting till sina barn när man själv fått allt... Kan tillägga att både mina och hans föräldrar lätt skulle ha råd att bidra med 10000 var i alla fall.

• Humlan54

Du får väl lite snyggt "råka" berätta att dina föräldrar betalar en del.. De kanske inte ens frågar om de får hjälpa till eftersom ni har sagt att ni ska betala allt? Eller så planerar de kanske en superfin present istället??

• viktualia

Och vi tackade nej till alla bidrag för att slippa inblandning från någondera parten. Hemskt skönt att betala allt själv - och vi är priviligerade nog att ha råd att göra det också!

Sen bestämde sig mina svärföräldrar sig för att sponsra vår bröllopsresa, vilket givetvis var jättesnällt av dem.. men jag har lite svårt för att bli sponsrad... så jaaaaa inte helt lätt att ta emot så mycket pengar.. Som tur är så har de inte gjort nån stor sak av det, så nu känns det helt ok.

• LillaFröken

Vi har inte sagt att vi betalar allt, utan jag tror att de kanske har uppfattat det så. Men egentligen finns det inget som kan ha fått dem att tro det när jag tänker efter.

Däremot när vår son döptes så blev adet att jag berättade att min mamma bidrar med maten, då sa hon att deockså ville bidra. Men först efter att hon hört att mina föräldrar skulle bidra.

Det är så svårt att vetahur man ska göra. Jag kommer inte att be min sambo att fråga dem rakt ut om de vill bidra, däremot KANSKE man skulle nämna att minba föräldrar står lite som värdpar också.

Känns bara så knepigt att de som är så generösa annars, jag och sambon får födelsedagspresenter och julklappar för flera tusen varje år, plötsligt verkar helt ointressserade. Det är det som jag uppfattar som en markering. Frågar jag sambon om han tror det säger han bara" Men det kan väl inte jag vet om det är så!" Så ja, det känns svårt....

• A:s wife

Vi berättade för våra föräldrar att vi skulle vilja ha hjälp med lite praktiska saker, så vi bestämde ett möte med alla (bådas föräldrar är skilda) hemma hos oss. vi hade skrivit en lista på praktiska saker vi behövde hjälp med (dekorera lokalen, laga mat, värdpar för festen, etc) och diskuterade detta. vi försökte absolut inte fiska pengar, men när vi gått igenom listan så utbrast min pappa: "Jaha, och hur delar vi på de här kostnaderna då?" det slutade med att alla fyra föräldrar betalar en femtedel var + vi en femtedel, dock max 15´000 per förälder.
    kan ni inte prova att göra något liknande?

• MrsNyberg2B

Fast din sambo kan ju inte veta hur de tänker, även om han är deras son...

Dock, till problemet, så tycker jag att det kanske är smidigt att bara prata om det, rent allmänt, om budgeten.. Typ "och så har vi de XXXXX kronorna från mina föräldrar..." Alltså, smyga in det i en konversation, helt enkelt. Jag tror inte att det är något man glömmer, utan snarare kanske de tänker att ni klarar er själva. Min sambos föräldrar är väldigt noga med att allt ska vara lika för honom och hans syskon, dvs. får en 2000 får de andra också det. Eftersom hans bror gifte sig i hemlighet, så tror han inte att vi kommer att få något bidrag alls, medan vi eventuellt kommer att få lite bidrag från min mamma. Vi räknar dock med att själva betala allting, eventuella bidrag är såklart tacksamt, men inget vi förväntar oss...

• Johans2B

Jag tycker ni skall säga rätt ut att dina föräldrar vill bidra. Med tanke på hur det blev vid er sons dop så är det säkert så att de uppfattat det som att ni bekostar bröllopet själva. För att det inte skall bli fel och sårade känslor så säg något innan ni skickar ut inbjudningarna. För det kan ju påverka hur ni skriver i dem.

Vi hade en middag där vi berättade att vi skulle gifta oss. Och då sa resp föräldrar att de skulle bidra men inte hur mycket. Sen har vi en bra dialog med våra föräldrar så när det närmade sig att spika gästlistan så frågade vi rätt ut. Och vi har sagt att vi delar festen på 3 och att våra privata kostnader som kläder, hår, blommor, smink, ring, bröllopsnatten mm betalar vi själva. Då är det ingen som kan tycka något om det. Sen är min svärmor så gullig så vi fick en gammal ring av henne att ha som betalning när vi skall köpa min.

• MrsNyberg2B

A:s babe's förslag tycker jag låter jättebra..

• LillaFröken

Ja det låter som ett bra förslag med ett möte... men bröllopet är om 1,5 månad så det mesta är redan färdigplanerat.

Det är bara det att svärmor har haft SÅ många chanser att säga något om de nu skulle vilja vara med och betala... men det har hon ju inte gjort. Tycker bara det är lite snålt faktiskt... Och konstigt eftersom de tjänar väldigt bra bägge två, medan vi har barn och inte någon jättebuffert eller inkomster att tala om direkt. De vet väl också att ett bröllop kostar mycket pengar.

Man kan ju inte kräva något eller ens förvänta sig, men som sagt, känner mig både lite besviken och irriterad med tanke på att deunnar sig själva väldigt mycket, nya bilar, utlandsresor flera ggr per år, prylar... You name it. Och sen bara fråga hur vi har tänkt saker utan att låtsas om att det kostar, det känns lite märkligt.

• Heidegger

Vi är i en liknande situation fast med mina föräldrar. Min sambos föräldrar kommer att bidra med en ordentlig tuss pengar vilket jag utgår ifrån att min pappa känner till.

Däremot hade han synpunkter på vårt upplägg med middagen och tyckte att det var ett alltför bökigt och "billigt" alternativ. Men han erbjöd sig heller inte i det sammanhanget att bidra ekonomiskt.

Usch vad jobbigt, samtidigt har jag alltid fått uppfattningen att han alltid tänkt att han skulle stå för mitt bröllop genom antydningar han har gjort etc. Nu vill vi gärna betala en stor del själva eftersom vi är vuxna och tjänar egna pengar men man blir onekligen en smula förvirrad.
    Jag tycker att det är genant och girigt att fråga om pengar.

Svar på tråden Ska vi fråga om min sambos föräldrar vill bidra till bröllopet?