• LillaFröken

Ska vi fråga om min sambos föräldrar vill bidra till bröllopet?

Känns ju extremt pinsamt... Mina föräldrar har på ett mycket tidigt stadium sagt att de vill bidra och hur mycket. Men min sambos föräldrar, som har mycket god ekonomi har inte sagt något alls.

Min sambo tycker inte att vi skall fråga utan att de får säga till om de vill bidra. Medan jag är lite tveksam, tänk om de inte tänkt på det bara och så kommer det fram att mina föräldrar har bidragit... Då kanske de tycker det blir pinsamt.

Eller tror ni att det inte är något man glömmer? Alltså att de inte sagt något = de vill inte bidra. Vi klarar oss utan pengarna så egentligen behövs det inte men jag funderar ändå...

• Svar på tråden Ska vi fråga om min sambos föräldrar vill bidra till bröllopet?
  • LillaFröken

Soofia, nej de har väl inte visat att de inte skulle gilla mig... Men detta tycker jag är så märkligt, de som, verkligen har råd har inte nämnt ekonomin alls. När jag har sagt att vissa i hans släkt som inte är så nära bjuder vi inte, kusinbarn tex, pga av att det blir dyrt, då har hon bara sagt: Nej men kan ju inte bjuda alla.

De betalar i och för sig hemresebiljett för min sambos bror som bor utomlands. De ser kanske det som ett bidrag, jag vet inte... Men att pratamed dem kan jag inte, det finns inget att peka på urom just detta. När jag sa att vi skulle förlova oss sa de bara "Jaha. Vad kul att resa iväg, det skall vi också försöka göra. Så det var inga stående ovationer direkt, det kan väl också tolkas som ett ogillande såklart...

• LillaFröken

Lilla Li; tack snälla för ditt svar också, hann inte se det innan jag skrev. Nej jag tror att de har fattat det som att vi betalar allt själva.

Men mina föräldrar blir ju lite värdpar tillsammans med oss och jag har tänkt tacka dem under bröllopet för det. Då kan jag tänka mig att det blir lite pinsamt. Men det är SÅ svårt att vet om det är avsiktligt eller om de bara inte tänkt på detta. Men det lutar nog åt att de tänkt tanken men inte vill...

• Lilla Li

LillaFröken: Tror ändå det är bäst att fråga faktiskt. Kanske inte fråga om de vill bidra, utan bara på något sätt berätta att dina föräldrar bidrar och att det därför blir lite fokus på dem eller nåt... Tror de kommer bli fruktansvärt generade annars.

• Soofia

Lilla fröken,

Jag skulle tro att du läser för mycket i det hela. Det finns (tyvärr kan man tycka) många människor som är helt okapabla att visa känslor, de kanske tillhör den gruppen. Kan förstå att du blev lite besviken om de bara sa JAha kul att resa bort, men ta det inte personligt, det är väl bara så de är förmdligen...

Dessutom är det positiva att om de inte hjälper kan de inte blanda sig i för mycket (vissa verkar tycka att de då kan bestämma allt!).

Så på nått sätt kan man se nåt bra i det också.

men visst är sånt lite lätt jobbigt.

Men tänk på de roliga med planering o allt och försök glömma detta i stället!

• 26maj2007

tycker inte ni ska fråga. vill de så säger de själva ifrån.

själva har vi sparat ihop de pengar vi behöver till vårt bröllopet. Vi har sparat länge.

sen har våra föräldrar sagt efterårt att de vill hjälpa till. så deras pengar ett + på vårt konto att anväda till annat.

• LillaFröken

Tack igen för att ni engagerar er...

Känner mig besviken på ett sätt, det känns helt klart som en markering. Men samtidigt är de måna om att allt ska se bra ut utåt, så det känns lite förvånande att de inte tycker att detta är viktigt.

Amg. att prata med dem eller ej, tror jag tänker köra på det, att be min sambo bara tala om lite fint att det kommer att bli fokus på min mamma och pappa. Bara så att de vet. Som sagt, vill ju inte att de ska känna sig bortgjorda heller....

• Soleil

Personligen skulle jag inte fråga, men vi har å andra sidan inte fått erbjudande om ekonomisk hjälp från något av föräldraparen, utan betalar allt själva. Nej förresten, min pappa betalar vårt hotell, så där ljög jag lite.

• InaHjärtarAdam

när vi sa att mina föräldrar skulle bidra så sa min sambos mamma att hon också ville bidra. och efter min sambos mamma ville bidra så ville hans pappa också bidra;) så vi får tiotusen från mina föräldrar och femtusen av varje förälder från sambons sida.

• jocelyn

Kan inte han bara berätta för sina föräldrar att "NNs föräldrar bidrar till vårt bröllop, det var väl trevligt av dem!" och sedan känner av reaktionerna? Då har man ju inte frågat utan bara synliggjort det hela.

Jag skulle må dåligt om bara ena föräldraparet bidrog, då skulle jag nog "styra" det bidraget så det betalade för t.ex. min ELLER hans klädsel eller så....då har ju pengarna använts inom "rätt" område. Kanske konstigt men så tänker jag.

Hoppas ni hittar en lösning!

• Marskatt

Å min sambos föräldrar har redan betalat ett helt bröllop (för hans syster en gång i tiden) så de har redan betalat "sitt" bröllop... De blev helskärrade när min biologiska far inte är bjuden - vem ska då betala?

Svar på tråden Ska vi fråga om min sambos föräldrar vill bidra till bröllopet?