• LillaFröken

Ska vi fråga om min sambos föräldrar vill bidra till bröllopet?

Känns ju extremt pinsamt... Mina föräldrar har på ett mycket tidigt stadium sagt att de vill bidra och hur mycket. Men min sambos föräldrar, som har mycket god ekonomi har inte sagt något alls.

Min sambo tycker inte att vi skall fråga utan att de får säga till om de vill bidra. Medan jag är lite tveksam, tänk om de inte tänkt på det bara och så kommer det fram att mina föräldrar har bidragit... Då kanske de tycker det blir pinsamt.

Eller tror ni att det inte är något man glömmer? Alltså att de inte sagt något = de vill inte bidra. Vi klarar oss utan pengarna så egentligen behövs det inte men jag funderar ändå...

• Svar på tråden Ska vi fråga om min sambos föräldrar vill bidra till bröllopet?
  • minimusen

Hoppas att jag inte missuppfattat dig nu.

Om ni klarar er utan pengar så är det väl ingen "big deal"?? Ni är ju ändå vuxna och har själva valt att gifta er... Då kan man ju inte bara anta att andra ska betala för ens bröllop?!
    Jag tänker själv att vill nån bidra så gör de det, men jag skulle aldrig be nån om det..

Hoppas att det löser sig så att du slipper tänka på sånt, du har ju ett bröllop att se fram emot!!!

• MhjärtaJ

Jag tycker absolut INTE att ni ska fråga! Och inte "lite fint" säga att dina föräldrar hjälper till heller.
    Vill de betala så gör de det. Skulle de nu ha glömt, vilket jag har svårt att tro...så gör de det kanske efteråt...Eller vem vet, ni kanske får nåt jättebra i present

• Lady o Lufsen

Har inte läst igenom tråden så jag vet inte om jag upprepar något...

Att betala hela eller betala en del av sitt barns bröllop kan ju tyckas självklart, snällt, omtänksamt eller gulligt men faktum är att det faktiskt är ett beslut som föräldrarna aktivt tar och det tycker inte jag att man som blivande brud eller brudgum kan ha några synpunkter på...Vill eller kan man inte betala så måste det få vara okey!

• Fru Henax

Personligen skulla jag aldrig fråga/be om ett bidrag. Jag tror nog att de som känner att de vill bidra erbjuder sig spontant...

• Annika Lind

Läste precis hela den här tråden och måste säga att jag är förvånad över vilken grad av omognad det finns hos vuxna människor som ska gifta sig!! Det är ni och ingen annan som har bestämt er för att ni ska gifta er, varför i hela världen då förvänta sig att få ett ekonomiskt bidrag??! Visst det är jätte tacksamt om någon sida bidrar, men vända upp och ner på himmel och jord för att den andra sidan inte har erbjudit sig är katastrofalt. Det handlar inte om man har råd eller inte, de kanske rent av inte bara vill, jag hade helt klart accepterat det utan någon som helst tvekan. Jag hade ALDRIG gått emot min sambos vilja o rört i grytan som du gör. Väx upp i stället och inse att du är vuxen, spara ihop till ditt bröllop själv och var glad och tacksam för att din svärmor ev gillar dig.

• Lucia05

Nej, fråga inte. Är man gammal nog för att gifta sig så är man också gammal nog att stå för sina omkostnader själv. Känner de att de vill bidra med en peng som berättar de nog det. ;)

• bloomsterflickan

Hej

Vi har, för inte så länge sedan haft samma typ av diskussioner, vem ska betala, hur mkt osv...

Jag känner nästan tvärt om , mot vad många andra känner, jag vill inte att det ena föräldraparet ska veta vad det andra ska betala för att de inte ska känna sig "tvingade" att lägga en viss summa.

De har naturligtvis frågat vad/om de andra ska bidra med pengar, men vi har hela tiden sagt att hur vi planerar bröllopet, lyxighet, antal personer osv ska inte ha betydelse för hur mkt vi får. sen ska jag inte sticka under stol med att det var trevligt att föräldrarna vill bidra för då innebär det att de pengar som vi skulle lagt på bröllopet kan läggas på ett framtida hus och andra utgifter.

Fast det är en svår fråga som du ställer och jag dömmer ingen. Jag tycker att fråga/ej fråga beror på vilket förhållande man har med sina föräldrar. Vill inte sambon så "pressa" honom inte. Pengar är känsligt.

Nu kommer jag inte ihåg om ni redan skickat ut inbjudningarna. Annars kan ni ju visa dem innan för hanns föräldrar och då får de så att säga reda på det om dina föräldrar står med som värdar. och ni kan på ett mer naturligt sätt berätta varför de är med som värdar om de skulle fråga.

Lycka till

• jocelyn

Jag tror nog det mer handlar om att ena föräldraparet erbjuder och inte det andra...det är i alla fall vad JAG skulle haka upp mig på! Då skulle jag nog hellre se att ingen gav eller att bägge gav lika mycket.

Har f.ö. ingen aning om mina eller hans föräldrar kommer bidra med något men OM de gör det vill jag hellre se en jämn fördelning och en mindre summa än att det blir "ojämnt". Naturligtvis förväntar vi oss inga pengar; vi har redan undanlagt det vi behöver, men ibland är det MER oartigt att tacka nej när någon verkligen vill ge...
    Svår balansgång det där.

• LillaFröken

Annika Lind: Jag tycker snarare att det är du som verkar omogen som reagerar så häftigt och kategoriskt...

Dessutom har du inte läst ordentligt vad jag skrivit!

Först skriver du "varför förvänta sig ett ekonomiskt bidrag?"
    Det gör jag inte, som jag skriver tidigare i tråden också. Och det kan man ju naturligtvis inte göra utan de måste ju få välja. Men det KAN, läs KAN vara så att de inte VET att min mamma och pappa är med och bjuder så att säga och då kanske de blir generade om det står i inbjudan som kommer ut i dagarna att mina föräldrar står med som värdpar.

Sedan skriver du: Visst det är jätte tacksamt om någon sida bidrar, men vända upp och ner på himmel och jord för att den andra sidan inte har erbjudit sig är katastrofalt."
    Tycker du det att skriva ett inlägg på BT anonymt är att riva upp himmel och jord???

"Det handlar inte om man har råd eller inte, de kanske rent av inte bara vill, jag hade helt klart accepterat det utan någon som helst tvekan. Jag hade ALDRIG gått emot min sambos vilja o rört i grytan som du gör."
    skriver du sen...
    Det är faktiskt så att det pendlat, min sambo har frågat flera ggr om han inte skall tala om att mina föräldrar bidrar, men jag har bestämt sagt nej. Nu däremot när de fortfarande inte sagt något så blir det ju mina föräldrar som blir värdpar. Tycker det sopm sagt kanske kunde vara schysst att tala om, OM de nu har missat/glömt att säga ngt.

Sedan avslutar du med att säga "väx upp och var glad att din svärmor eventuellt gillar dig..."

Varför skall jag vara glad för det, det är ju precis att hon EVENTUELLT gillar mig som gör mig lite ledsen och fundersam. Jag tycker hemskt bra om dem bägge två. Men detta att de inte sagt nåt beror ju troligast på att de inte vill, har jag insett efter fler kloka svar jag fått i denna tråd.

Och det gör mig lite besviken, det känns tydligt som en markering. Jag vet inte hur det är i dina kretsar, men jag har varit på 6-7 bröllop senaste åren och i alla fall har föräldrarna (bägge) stått för en viss del av kostnaderna. Det tror jag min svärmor också vet så det känns som att detta betyder att de kanske inte gillar att vi gifter oss....

Tack alla ni andra som delar med er på ett sansat och klokt sätt!!!

• JessicaZ

Vi tänker inte be nån om pengar. Vi betalar allt själva, men om nån skulle vilja ge en slant så mottages det varmt. Vill alla ni andra brudar ha mitt kontonummer kanske?

Svar på tråden Ska vi fråga om min sambos föräldrar vill bidra till bröllopet?