Glitter tråden...2
Vicky: Pannacotta är hårt... eller rättare sagt som fast mousse när den är klar MEN den är flytande när man precis gjort den. Man kokar grädde, har i choklad och gelatinblad. Därefter häller man det i portionsskålar för att stelna i minst 2 timmar, men i o med att jag skulle ha det som fyllning i en tårta så kunde jag ju inte hälla upp det i skålar. Tror dock att jag kommit på en lösning till problemet till nästa gång. Jag ska lägga lite plastfolie på tårtbotten och sedan när tårtan är färdigfylld och man tippar upp den på fatet ja då är det bra att ta bort den översta botten och försiktigt ta bort folien
I dag har vi haft B´s släkt här på födelsedagskaffe. Tårtan vart jättegod trots fiaskot med pannacottan. Jag fyllde den med jordgubbsmousse, vaniljgrädde och färska hallon. Den översta botten (den jag försökt göra pannacottalagret på) Behöll jag och fick på så sätt en ovanlig toppbit
Vi gav även B´s bröder och pappa varsitt hemgjort tittägg i socker. Annica har lovat maila mig bilderna på äggen så att jag ska kunna lägga upp dom på min sida
Nu ska jag ta och gå och lägga mig på sängen ett par timmar. Känns som om jag bott i köket en hel vecka *pust*
Har hållit på och gjutit tittäggen, dekorerat flera stycken, gjort rosor i sockerpasta till Freddans tårta, gjutit ännu fler ägg, lagat mat, röjt i köket, gjort kristyr o.s.v.
Igår hade jag planerat att göra det sista ägget (ett tvåvåningsägg där jag även skulpterat innehållet till) och montera ihop tårtan.. Ja vad händer då?? Jo, vi får besök från Åland Visst är det kul när man får besök.. men det var ju inte riktigt med i tidsplanen + att dom kom 3 timmar tidigare än vad vi beräknat.. Nåja, jag lyckades i alla fall få tårtan dekorerad innan vi skulle iväg på bio. Vi såg Epic movie (tror att det stavas så). Ingen film jag rekommenderar.. den var väldigt tråkig
Ha det så bra och sköt om er tjejer!