• brud  nästa år

Hur får vi det roligaste festhäftet??

Kom igen nu alla! Era bästa idéer för att göra det roligaste festhäftet. Vad ska ni ha i era???

• Svar på tråden Hur får vi det roligaste festhäftet??
  • HalmstadNilla

Jag kikade i ett häfte från min m2bs kusin eller nån annan släktings bröllop... Då hade de skrivit upp vad gästerna hette o sen bara ett samtalsämne efter. Typ "sara - hästar" "tomas - fågelskådning" Det tar inte jätte lång tid att komma på en sak om varje person som de skulle kunna tänka sig att prata om.. Kan ändå bli en kul grej..
    Sen är ju bingo som typ "brudgummen petar sig i näsan" "någon tar mat tre gånger" (om man har buffe) "bruden tar av sig skorna" osv.. Sen ska gästerna försöka få 3-4 i rad o ropa bingo om de lyckas... Åtminstone kul att läsa...
    Sen är typ pussel, sudoku ordvitsar mm alltid kul..
    kolla in puzzlemaker.school.discovery.com/WordSearchSetupForm.html

• Louise3

Är det bara jag som tycker att gästerna inte ska sitta med näsan i häftet utan prata med andra gäster och ha trevligt?
    Vi har ett fint festprogram med sånger men inte med så mycket text. Jo, lite barns tankar om kärlek o sånt. Jag har tänkt fram och tillbaka men kommit fram till detta. Det är så klart olika och det är ju kul att ta med sig ett tjockt häfte hem och läsa vidare hemma.....

• Lilla Li

Håller med Louise3. Vill inte ha en massa pyssel i festprogrammet, och att skriva citat och roligheter känns så otroligt uttjatat och smaklöst. Vårt festprogram ser ut såhär:

Välkomsttext
    Meny
    Bra att veta (om fotografier, pratstolar och gästbok)
    Bordsplacering
    Vem är vem? *exempel nedan
    Det här visste du inte! (om brudparet)
    Dikt från Kristofer (eftersom vi inte vill hålla tal till varandra men ändå säga något personligt)
    Dikt från Annelie
    Bordsvisor (3 st)
    Tacktext

Exempel på rim om gästerna till Vem är vem?

Namn
    (brudens moster, gift med Namn)
    Denna dam har alltid mycket å gö?
    sköter ruljansen på Sveriges dyraste ö

Namn
    (brudens syster, sambo med Namn)
    Inredning har aldrig varit problemet
    och hon behöver inte visa leg på systemet

Namn
    (brudgummens mor, gift med Namn)
    Har säkert stuckit en och annan artär
    och shoppar gärna i fågelmåsaffär

• HalmstadNilla

Louise3 och Lilla Li - jag har varit på bröllop där det funnits mycket i häftet o bröllop där häftet varit tunnt. Jag personligen gillar när det är mycket att tita och läsa. Inga romaner eller mycket text utan bara små korta saker som amn kan läsa, prata lite me grannen om, fnissa ltie för sig själv osv. Om bordsgranne skulle va tråkig eller om man som jag, äter upp före alla andra o inte tar mat mer än en gång vill man inte bara sitta o titta på de andra som har munnen full me mat o inte kan prata än... Då läser man lite. O sen när bordsgrannen går på toa läser man lite osv.
    Är häftet tunnt hinner du bläddra igenom det medan maten serveras och sen har du inte mycket mer att göra. Visst, har du underbara personer vid bordet som vet hur man håller samtalet igång går det bra ändå men lyckas man hamna bredvid blyga bertil eller halvdöve harry är det inte så kul! Häftet gör halva festen men som sagt, man ska inte ha sånt som man inte kan lägga ifrån sig för att fortsätta senare.

• Höstbrud-07

Jag tycker det har varit jätteroligt med en hel del att läsa i festhäftena när jag varit på bröllop, så jag vill lägga ner rätt mycket engagemang på vårt.

En sak jag har kommit på till vårt häfte är att göra en "topplista", som ger en bild av oss, hur vi träffades och saker som hänt oss. Det blir typ årets låt, årets film (filmen vi såg på andra dejten), årets sajt (där vi träffades), årets café (första stället vi fikade på), årets recept (det vi åt på en väligt romantisk middag) osv. Har fått ihop uppåt 20 punkter, vissa är mer romantiska och vissa driver vi lite med oss själva (typ "årets tyngsta dagen efter"). Det känns som att detta kommer bli kul.

Enda jag är osäker på är hur man ska motivera att det heter "årets"... eftersom de här sakerna inte skett under ett år, utan under de år vi varit tillsammans...

• Bröllopsplaner

Höstbrud> Tidernas café? Tidernas låt?

• Höstbrud-07

Bröllopsplaner : Hmm, det var ju ingen dum idé, tack! Så blir det tidernas topplista då...

• dansbrud

Jag är personligen lite trött på det här med sånghäften med allsång och roliga citat etc... Är det nån som har tänkt göra på nåt helt annat sätt? Nyskapande idéer? :)

• N&N

Jag är sugen på att göra festprogrammet som en tidning, men behöver inspiration. Är det någon som har sett något liknande förut?

• Fru Cinderella

dansbrud

Vi ska inte ha några allsånger alls.. tycker personligen inte om det (inget illa till de som har det dock).. men vi har fyllt vårt festprogram med mycket humor, en hel del ironi o la ner energi på noggran gästpresentation med ett litet rim om varje person som lämnar lite frågetecken..

Svar på tråden Hur får vi det roligaste festhäftet??