• Bettina 070428

Fula brudar? - Vad är egentligen ok att säga på ett forum?

Det finns en tråd här på forumet som heter ?Finaste & Fulaste bröllopsdetaljen? där vissa räknat upp saker under fulaste som t ex. tjocka brudar, korthåriga brudar och bleka brudar. Det blev en del protester, men även åsikter som att det ju ändå var sånt som efterfrågades (även om jag har svårt att se bruden som en ?bröllopsdetalj?) samt man ju kunde hålla sig ifrån tråden om man blev sårad av sånt.
    Vill gärna spinna vidare lite av nyfikenhet, men jag öppnar en ny tråd för att inte sno den första från TS.

Jag tycker personligen att det är stor skillnad att dissa ner på t ex en viss typ av klänning och att dissa ner en hel kroppsform.
    Vid vilken vikt är man en ?fin brud? och när övergår man till att vara ?ful??
    När det gäller färgen på huden, om det är ok att skriva att bleka brudar är fula, hur hade samma personer tyckt om någon skrivit att mörkhyade brudar var fult? Jag hoppas och tror att det hade blivit ett ramaskri. Men det kanske är ok det också, tål man inte såna åsikter kanske man helt enkelt ska hålla sig därifrån?
    Eller är det så att vissa utseenden är ok att tycka att de är fula på medan andra är förbjudna?
    Hur är det med för stor eller för liten näsa, sneda tänder, eller gröna ögon? Är det sånt man får kommentera som fult?

Min personliga åsikt, så att det inte råder några som helst tvivel om detta, är att kommentera en persons utseende när det gäller själva personen är både ofint och ouppfostrat. Jag tycker att det är stor skillnad att kommentera don och person.
    Och tro det eller ej, jag tycker det gäller ÄVEN om man gör det i mycket generella ordalag eller bakom ett anonymt nick på ett forum.

Jag vill gärna höra era åsikter, särskilt om ni inte håller med, jag är som sagt väldigt nyfiken på hur man motiverar att det är ok att kommentera människors fysiska utseende som fult.
    Säger ni allt sånt i verkliga livet också eller är det anonymiteten som gör att det är ?ok??

• Svar på tråden Fula brudar? - Vad är egentligen ok att säga på ett forum?
  • Humma 11/8

Mitt inlägg i den tråden, passar även i denna;

2007-06-29 10:01 Humma 11/8

Ok... även för mig känns det som att gå lite för långt när man skriver att "tjocka" brudar är fula och "smala" brudar är fina...

Visst har ni rätt till er smak och att tycka som ni vill, men är storleken på en människa avgörande för dennes skönhet - nej, inte i min värld

• Bruden blå

jadu, det är nog precis som i resten av samhället, somliga saker är helt oki enligt vissa att hacka ner på.
    Säger man att någon är fet är det mobbing, säger man att någon är mager är det en komplimang.
    säger man att någon är blek är det mobbing, säger man att någon är brunbränd är det en komplimang, säger man att någon är mörkhyad däremot så är man helt plötsligt rasist.

detta kanske vara att hårddra det, men tråkigt nog är det så.

totalförbud att yttre ett ord som kan tolkas som negativt om dom som är mörka eller feta. men att ge sig på ljusa och smala är helt legimt. Själv är jag totalt trött på denna dubbelmoral i samhället.

• Fru Nilsson 1/7-06

Jag är kraftigt överviktig och tog illa vid mig av det som stod i fina-fulaste-tråden. Jag har aldrig känt mig så vacker som jag gjorde på vår bröllopsdag (som f.ö är imorgon). Fult av de som skriver att tjocka, färgade m.m brudar inte är fint.

Rätta mig om jag har fel, men "detalj" syftar på sakord = substantiv = Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanligt minnesramsa är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring".

När man beskriver hur folk ser ut hamnar detta i en annan kategori -adjektiv = Orden i denna ordklass anger egenskaper som stor eller grön, eller tillstånd som stängd eller död. En minnesramsa är: ?Adjektiven sedan lär, hurudana tingen är, till exempel sur och tvär.?

• zukigirl

Jag skulle aldrig säga till någon att den personen är ful. Varken IRL eller i ett forum. Varför skulle jag? Finns ingen anledning att såra någon över huvud taget! Varför inte försöka hitta det där lilla som alla har!? Vackra ögon, ett glatt leénde eller fina vrister. Fokusera på det istället för att störa sig på att personen är ful är i mitt tycke mer sunt.

• zukigirl

Dessutom är allt relativt. Det som en tycker är fult tycker en annan inte är det. Allt ligger i betraktarens ögon!

• Bruden blå

kopierar in mitt egna svar i den andra tråden.
    finaste: Äkta kärlek i alla former, den kärleksfulla blicken överspeglar allt.

fulaste: avundsjukan och missundsamheten som allt för ofta visar sitt fula ansikte här inne på bt.

och jag menar det verkligen. Inte bara en klycha. Jag har sett så många brudar, olika färger, former, längd osv. men dom vackraste är dom med den där magiska lyckliga blicken.

• Snart_FruL

För mig är det en otrolig skillnad att säga något rent generellt och att säga nåt till någon specifik person.

Det finns alltid undantag som bekräftar regeln.

Personligen tycker jag det finns fula brudar i alla storlekar, och att även en rund brud kan vara en vacker brud. Sen är jag en person som är väldigt kräsen med att tycka att någon överhuvudtaget är vacker, ungefär som vissa är restriktiva med ordet älskar. En av de svåraste frågorna jag vet är när någon ber en nämna en filmstjärna eller ännan kändis som är snygg eller vacker..

Sen kan jag tycka det är otroligt klantigt att skriva nåt om bruden i en tråd om bröllopsdetaljer, då bruden knappast kan räknas som en detalj.

Sen har människor olika smak och det får man väl räkna med, för mig är frågan varför man tar åt sig av vad en vilt främmnade person skriver på ett forum. Jag är själv enormt överviktig, men jag tar inte åt mig. Det kommer alltid finnas någon som tycker jag är ful oavsett vad jag väger. Huvudsaken för mig är att min m2b tycker jag är vacker oavsett...

• Lady o Lufsen

Vare sig man pratar om "detaljer" eller annat så är det väl ändå ÅSIKTER som kommer fram, eller??

Hur folk uttrycker sina åsikter kan ju ske på många sätt, både kloka och inte fullt lika klokt, sätt!

OM man då startar en tråd där det ena ger det andra och alla förväntas uttrycka sin åsikt om finaste och fulaste...ja, då kan man nog räkna med att sån´t här uppstår...

• Mbrud

Brunde blå: Bara en liten detalj i sammanhanget, men jag håller inte med dig när du skriver "säger man att någon är mager är det en komplimang". Det är såklart bra att det för de flesta INTE är ok att påpeka att någon är tjock, men jag var upp till gymnasiet väldigt smal av naturen och fick ALLTID höra påpekande om detta. "Du är ju så mager", "Så smal hade inte jag velat vara". Jag hade så gärna haft lite mer hull och former och tog såklart illa vid mig. Som sagt, det hör kanske inte riktigt hit, men det är inte ok att påpeka smala personers vikt heller. Man vet inte hur frivillig den är.

• Mbrud

Bruden blå: Förresten, i allt annat håller jag med dig!

Svar på tråden Fula brudar? - Vad är egentligen ok att säga på ett forum?