Fula brudar? - Vad är egentligen ok att säga på ett forum?
Det finns en tråd här på forumet som heter ?Finaste & Fulaste bröllopsdetaljen? där vissa räknat upp saker under fulaste som t ex. tjocka brudar, korthåriga brudar och bleka brudar. Det blev en del protester, men även åsikter som att det ju ändå var sånt som efterfrågades (även om jag har svårt att se bruden som en ?bröllopsdetalj?) samt man ju kunde hålla sig ifrån tråden om man blev sårad av sånt.
Vill gärna spinna vidare lite av nyfikenhet, men jag öppnar en ny tråd för att inte sno den första från TS.
Jag tycker personligen att det är stor skillnad att dissa ner på t ex en viss typ av klänning och att dissa ner en hel kroppsform.
Vid vilken vikt är man en ?fin brud? och när övergår man till att vara ?ful??
När det gäller färgen på huden, om det är ok att skriva att bleka brudar är fula, hur hade samma personer tyckt om någon skrivit att mörkhyade brudar var fult? Jag hoppas och tror att det hade blivit ett ramaskri. Men det kanske är ok det också, tål man inte såna åsikter kanske man helt enkelt ska hålla sig därifrån?
Eller är det så att vissa utseenden är ok att tycka att de är fula på medan andra är förbjudna?
Hur är det med för stor eller för liten näsa, sneda tänder, eller gröna ögon? Är det sånt man får kommentera som fult?
Min personliga åsikt, så att det inte råder några som helst tvivel om detta, är att kommentera en persons utseende när det gäller själva personen är både ofint och ouppfostrat. Jag tycker att det är stor skillnad att kommentera don och person.
Och tro det eller ej, jag tycker det gäller ÄVEN om man gör det i mycket generella ordalag eller bakom ett anonymt nick på ett forum.
Jag vill gärna höra era åsikter, särskilt om ni inte håller med, jag är som sagt väldigt nyfiken på hur man motiverar att det är ok att kommentera människors fysiska utseende som fult.
Säger ni allt sånt i verkliga livet också eller är det anonymiteten som gör att det är ?ok??