• Pumpkin

Än är vi inte framme! Sommarbröllop 2008 nr. 7

Godmorgon tjejer! Hur är läget med alla idag? Själv är jag trött som vanligt men försöker hålla humöret uppe - jag och Lasse firar 2,5 år tillsammans idag!

drömbrud: Snacka om skillnad! 600-700kr lät som ett riktigt bra pris medans 2500 lät hutlöst, hade nog gissat på typ 1500kr för det du skulle ha

• Pumpkin

Grundlön skiljer sig ju åt från företag till företag. Vad är det för företag och vad ska du sälja?

Waersta skrev 2007-09-19 08:37:12 följande:
    Godmorgon! Sitter på jobbet och laddar! Ska på anställningsintervju idag. Ett säljjobb med grundlön, nån som vet vad den ligger på? 8-15.. med full lön. Låter för bra för att vara sant..
    Har förresten kommit på en sak som skulle kunna underlätta det här med lokal/middag/dans. Har ju funderat på partytält ett tag men kommit fram till att det blir alldeles för dyrt - så slog det mig idag: lokalen som vi ska hyra av IFK har en "systerlokal" alldeles bredvid som då också ägs av IFK, DÄR skulle vi ju kunna ha dansen!?
  • Pumpkin

Waersta: Språklösningar till företag? Förstår ingenting

När jag sökte ett jobb som säljare för drygt ett år sen så stod det att man var garanterad en viss grundlön (19900kr) även om man inte sålde så bra. Sålde man däremot mer än 19900kr så fick man provision istället. Det lät ju toppen tyckte jag så jag var superglad när jag fick jobbet. Men sen när jag var på säljutbildningen tillsammans med typ 15 andra så började det komma fram att grundlönen fick man bara under förutsättning att man genomförde 60 demonstrationer varje månad och man kunde göra 4st demos/dag. Problemet är att alla som möjligtvis skulle kunna ha råd med den manicken jobbar, så då kunde man ju i princip bara göra demos på kvällar och helger, vilket gjorde det mer eller mindre omöjligt att komma upp i de där 60 demonstrationerna. Och gjorde man inte 60st så åkte man rakt ner till 15000kr i grundlön och sen minskade det successivt.

• Pumpkin

Waersta: Det är helt klart ofta bättre att sälja till företag än till privatpersoner, men kolla upp företaget innan du bestämmer dig. Jag hade tur som har en uppmärksam och misstänksam M2B som kollade upp företaget innan jag hann skriva på några papper.

• Pumpkin

Sök på företagets namn på t ex Google eller så. Leta information helt enkelt Du kan också lägga upp en tråd på typ FL och fråga om någon har något att säga om företaget.

• Pumpkin

Haha, själv hade jag 14000kr INNAN skatt på mitt förra jobb, och se det gick

Fast det är klart, nu när jag tjänar 5000kr mer skulle jag aldrig klara av att leva på 14000kr brutto.

• Pumpkin

Waersta: Men det är ju så, är man van mer så är det svårt att gå ner i lön.

Anja: Förstår att det måste ha varit svintufft många gånger, och fortfarande ÄR svårt, när du bara går på timmar. Men nån gång lossnar det för er också!

Nå, vad tror ni om det jag skrev om att hyra "systerlokalen"? Tell me

• Pumpkin

Alva: Ja och här sitter vi och gnäller om pengar
    Förstår att det känns trist att inte kunna shoppa osv - jag skulle nog bli galen - men allting går om man bara ger sig f*n på det!

Ja, jag tror faktiskt att det skulle kunna vara en riktigt bra lösning. Lokalerna ligger ju bara typ 15m ifrån varandra, så det är ju inte direkt ansträngande att gå dit från matsalen Jag tror till och med att det kan kännas riktigt skönt att få en naturlig bensträckare och en nypa luft efter maten.

Systerlokalen har enligt IFK's hemsida plats för drygt 50 sittande personer, så man borde väl kunna få plats där va? På övervåningen finns också ett litet kök med servering, där man kan fixa i ordning med snacks och nattamat.

• Pumpkin

Waersta: Precis! Då behöver man inte hålla på och duka undan och greja innan festen kan sätta igång, utan då kan cateringpersonalen fixa och dona bäst de vill och så förflyttar vi oss till lokalen bredvid.

Alva: Ja man tycker ju att om det får plats 50 sittande med bord och stolar, då borde det få plats 65st utan bord och stolar?

Ska maila kansliet nu och höra efter hur stor salen är i kvadratmeter.

• Pumpkin

Alva: Jag var på lunch ju

Tosa: Välkommen! Har ni bokat vigselförrättare? Annars är det dags att göra nu! Beroende på var ni bor så är det helt klart högtid att boka resterande grejer också. Bor ni t ex i Stockholm så börjar de allra bästa/populäraste fotograferna bli uppbokade för nästa sommar redan.
    Provuppsättning/sminkning brukar göras någon/några veckor innan den stora dagen, för att man ska veta hur det ska göras/se ut på bröllopsdagen. Glömde jag något?

Pärlplattan: Åh, du är en pärla! Dock känner jag just nu att börjar kännas bra med Södertälje igen, nu när det verkar ha löst sig med en separat danslokal. Men vid något annat tillfälle är du den första jag ska tänka på!
    Tycker för övrigt att frukosten låter toppen! Snart är det dags

Svar på tråden Än är vi inte framme! Sommarbröllop 2008 nr. 7