• camilla 78

istället för present

Vi bor i en by med ca 200 invånare. Vi kommer att ha en stor fest för alla på bygdegården och tänkte att istället för presenter ta 100:- för vuxen och barna blir gratis. Det är mest för att täcka kostnaden för bandet. Sen är det upp till gästerna om dom vill lägga mer för maten eller köpa present. Men mitt problem är hur man skriver i inbjudan så att det inte låter konstigt,behöver uppslag.

• Svar på tråden istället för present
  • camilla 78

åh, den va bra, tack skottdagen2008

• Skottdagen 2008

Tack själv! Jag tycker det är kul med rim. Skrev följande till vårt inbjudningskort. vi bjuder på rubbet så därför är texten lite annorlunda:

VÄLKOMNA PÅ VÅRT BRÖLLOP
    vi hoppas att ni kommer som vår käre gäst
    att fira vårt bröllop på vår bröllopsfest
    här nedan har vi samlat lite info till er
    ring, maila eller se på nätet för ännu mer
    om hur ni tar er dit och var ni kan sova
    många alternativ finns, det kan vi lova

KIRUNA TUR & RETUR
    det är några månader kvar tills vi blir man och fru
    men om ni ska flyga eller ta tåget bör ni tänka på det nu
    för när vårsolen skiner och snön gnistrar vit
    då vill många hemvändare och turister åka dit
    flyget har få avgångar, åker väldigt fort
    tåg och bil tar lång tid, tar er till vald ort
    biljetterna går åt som smör, så snälla skynda på
    för vi vill mer än gärna, er som gäster få

BOENDE I KIRUNA
    att hitta boende i kiruna är ganska lätt
    hotellen är många och de ligger rätt så tätt
    kolla runt och undersök vad som passar er
    www.hitta.se finns det ännu fler

SVARSKORT
    då vi er önskar bjuda på dans, dryck och mat
    är det kanske viktigt vad ni får på fat
    så fyll nu i rutorna och sänd det tillbaka
    för i februari 2008 blir vi man och maka

• Karis Annelie

VA? Ni FÅR Maten av svärmor?! Och ändå ska ni ha kuvertavgift?! Så ni har täntk tjäna pengar på ert bröllop??
    ursäkta mej men, FY alltså!

• Skottdagen 2008

Karis Annelie:
    Svärmodern hade ju lika gärna kunnat betala kläderna eller annat, det är nog ändå upp till Camilla 78 att rensaka sitt samvete och mår hon bra så är det hennes samvete.

Min m2b och jag har sådant samvete att vi ALDRIG hade kunnat ta en kuvertavgift utan vi bjuder på rubbet. Har sparat och sparat, men det är ju vi, andra tar avgift och det är ju dem. Döm inte andra för deras åsikter.

• Karis Annelie

det är skillnad på att ta ut kuvertavgifter för att täcka mat, och att tjäna på bröllopet!
    Skriv i inbjudan att ni önskar er pengar som present istället, det är det enda hövliga sättet att tjäna nåt på. :-P

• Skottdagen 2008

Karis Annelie:
    Jo, det låter nog bättre utifall någon "kommer på dem".

Man ska ju INTE gå plus på sitt bröllop tycker inte jag i all fall utan bara täcka kostnaderna med en kuvertavgift.

Vill man ha pengar i present ska man också förklara det.

• camilla 78

ursäkta, men otrevliga människor behöver inte lägga åsikter. Vad har ni för rätt att dömma mig, jag är inte rik, och visst, vi får maten betald, men detta är inte för att tjäna pengar, detta är så att vi får råd till bandet så det blir en kväll att minnas för alla, och att ingen ska behöva lägga pengar på presenter.Och det som blir över spar vi till bröllopsresan. Men ni kanske alla är mycke bättre människor än mig

• camilla 78

men tack till skottdagen 2008 för trevlig bemötande, du är väldigt duktig på att rimma!

• Tyche

Jag förstår inte riktigt VAD ni ska ha "kuvertavgiften" till om nu svärföräldrarna bjuder på maten (till 200 pers - WOW! Va snälla!!).
    Vill du förklara så kan vi tips på vad ni kan skriva? Även om det du fått var jätte bra!!

• camilla 78

dom bjuder för att dom gjorde det till min killes bror, inte för att jag bad.
    Och jag kan tänka mig att skriva att vi önskar oss bröllopsresa istället för kuvertavgift, för vad jag absolut inte vill ha är presenter, saker som vi inte har användnig för.

Svar på tråden istället för present