• camilla 78

istället för present

Vi bor i en by med ca 200 invånare. Vi kommer att ha en stor fest för alla på bygdegården och tänkte att istället för presenter ta 100:- för vuxen och barna blir gratis. Det är mest för att täcka kostnaden för bandet. Sen är det upp till gästerna om dom vill lägga mer för maten eller köpa present. Men mitt problem är hur man skriver i inbjudan så att det inte låter konstigt,behöver uppslag.

• Svar på tråden istället för present
  • camilla 78

tack blomsterflickan, men jag förstår er andra med, men om jag ska utgå ifrån mig själv, så skulle jag gladeligen betala 100 kr. Tycker det är svårt att köpa något bra till någon som man känner sådär.Var på en kusins bröllop och dom ösnka sig en servis och pengar till resa. Vi i min familj gick ihop på delar i servisen. Så det va ju lätt.Men att betala för maten och få dans och dricka för pengarna tycker jag inte låter så dumt, och om man då slipper köpa present, ja då borde alla ha råd att gå, det är ju det som är meningen.Det ska va fest och kul. ocj barna går gratis så då slipper föräldrarna oroa sig för att det blir dyrt för dom.
    Alla borde vinna på det här, ser jag, ser jag fel?

• camilla 78

och om vi inte "tog kuvertavgif" då skulle folk oroa sig för vad dom ska ge, att det inte får bli för dyrt, men det ska va fint, och passa och allt annat man kan fundera över

• camilla 78

men om det låter bättre med bidrag till resa än till kuvertavgift eler liknande, ja då kanske det är bättre så

• Valentine2009

Skottdagen2008 skrev: "Ja, vad har jag egentligen för åsikter. Jag ska ju bjuda på mat och alkohol till maten till 80 st gäster så....."

svarar* Men GUD så Duktig du är! *imponerad med massa ironi*
    Så du ska inte ha Kuvertavgift?

"men som gäst skulle jag se "bidrag" som just det, ett bidrag till brudparets plånbok."

Svarar: * Ehum...tragiskt att du tänker så. Så en Kuvertavgift är inte "EN TVÅNGSAVGIFT FÖR ATT ENS KUNNA KOMMA???" *suckar*
    Vad är egentligen skillnaden på Kuvertavgift och att erbjuda gästerna att ge ett valfritt bidrag? (annat än att Kuvertavgiften är ett tvång för att personen ens ska kunna närvara på bröllopet och att bidraget inte kräver varken tvångsbetalning eller "bevis på att man betalat") hehe svarade visst själv....

"Kuvettavgift ser jag som att man önskar att var och en får stå för maten och det känns mer rätt. ett bidrag blir lite som betala för maten, festen, klänningen, allt och nä, inte rätt för min egen del."

svarar:* återigen tråkigt att du anser det. För det stämmer inte si du. Iaf inte i vårt fall.

"Då får man minska på bröllopet elller spara ihoopp lite mer och ha bröllopet senare om man vill ha så många gäster."

svarar: * ok...om man inte har råd så ska man inte gifta sig. Återigen en ypperlig moralfråga. (vi betalar UTAN hjälp från en annan själ hela vårt bröllop)
    Men men jag anser att ALLA oavsett vilken ekonomi ska ha rätten att få ett underbart bröllop.
    Jag ställde tex upp på min systers bröllop och bidrog med det lilla jag kunde. Hon slapp både frisöravgift,sminkös, catering och Tårtkostnaderna tack vare mig.
    Har man släkt och vänner så löser sig Allt!
    Man ställer upp för dom som förtjänar det.

• Skottdagen 2008

Valentine_09:
    Vilken tur att Camilla 78 förstår vad jag menar och att jag försöker ge henne tips och idéer genom att ärligt säga vad jag tycker. det är helt och hållet upp till henne hur hon sedan väljer att formulera sig. Om du läste vidare i tråden såg du kanske också de rim jag hjälpt henne med samt det tack jag fick av henne.

Med åsikt min åsikt:
    "Ja, vad har jag egentligen för åsikter. Jag ska ju bjuda på mat och alkohol till maten till 80 st gäster så....."

Menar jag att jag inte riktigt har samma förutsättningar som Camilla 78, men att jag ändå vill delge henne mina tankar och idéer så att hon kanske får tänka efter och bilda sig en uppfattning som hon känner är rätt för henne. Jag bryr mig verkligen inte hur hon sedan gör utan att hon får tänka till och göra det på sitt sätt.

Är du imponerad att jag och min m2b har slitit och sparat och verkligen vänt på varenda krona för att vi vill betala för allt. Tänk på att våra gäster kommer över 150 mil för att besöka vårt bröllop. Då kändes det mer än rätt att stå för maten. Flyg och hotell är inte billigt och vissa är 4 st i familjen. Skulle jag haft samma förutsättningar som Camilla 78 hade troligen även jag funderat på andra altenativ och inte gjort som vi gör nu. man måste faktiskt ta hänsyn till förutsättningarna både ekonomiskt och annat.

Ordet bidrag för mig har mer negativ klang än avgift, men det är ju vad jag tycker. Jag skulle stått för att jag vill ha en avgift för är det så att ingen lägger en krona som "bidrag" så kanske festen kunde bli av alls. Som sagt även där gäller de olika förutsättningarna.

"EN TVÅNGSAVGIFT FÖR ATT ENS KUNNA KOMMA??? säger du. Ja, kanske det, men då vet jag som gäst att för att kunna medverka måste jag stå för en kostnad istället för att tänka ut eller in om jag kan/vill ge bidrag till plånboken. En avgift klingar att brudparet behöver lite hjälp på traven, medans ett bidrag blir just det, ett bidrag. Åter igen, min åsikt, du får ha din och camilla 78 sin.

Min mening:
    "Då får man minska på bröllopet elller spara ihop lite mer och ha bröllopet senare om man vill ha så många gäster."
    Åter igen, min åsikt, inte din, inte Camilla 78as, utan en åsikt som ska få Camilla 78 att tänka till och känna efter vad som är RÄTT FÖR HENNE!

Du skriver:
    * ok...om man inte har råd så ska man inte gifta sig. Återigen en ypperlig moralfråga. (vi betalar UTAN hjälp från en annan själ hela vårt bröllop)

Åh, ska jag vara imponerad nu eller....

"Men men jag anser att ALLA oavsett vilken ekonomi ska ha rätten att få ett underbart bröllop."

Självklart! Det håller jag fullständigt med om, men då får man också vara beredd på att t.ex. ta ut an avgift för bidrag kan bli = 0 kr. Min åsikt är att vänta så som jag och min m2b fick göra. Det var rätt för oss. Efter hus, barn och renoveringar var plånböckerna ganska skrala, men åter igen skulle jag inte kunna begära att mina gäster betalade efter både ha betalt flyg och hotell.

Tänk efter innan du dömmer. Detta är ett forum där vi alla finns för att ge och ta råd för att bilda oss våra egna värderingar och åsikter. Det är i motvind en drake flyger.

Jag tackar Camilla 78 för att hon förstår att jag finns i detta forum för att hjälpa henne till att stärka hennes egna tankar.

Vad du gör, vet jag ej...

• 2008-08-09

Jag har lite emot det här med kuvertavgift...men det är nog mer när avgiften börjar ligga på ca 200-400 kr.
    Anledningen till detta är, att jag tror ärligt talat inte att folk som ska på bröllop BARA vill betala en avgift och sedan är det bra med det, de flesta brukar ju vilja ha "med" något..(blommor, en present osv)..och då kan det ju bli lite dyrt för en del...

P g a detta har vi istället valt att välja bort presenter och istället få ett bidrag till bröllopsresa.
    Då får ju alla gäster själva välja summa + att de kan hitta på ett roligt sätt för att ge pengarna..

• 2008-08-09

Föresten TS, får man fråga vilken by du kommer ifrån? Bor själv i Östersund..
    Förstår om du vill vara hemlig dock, det är jag än så länge..

• Valentine2009

Skottdagen 2008:

Återigen verkar det som att vi "går om varandra"
    I ditt svar till mig, trodde jag att du var sarkastisk. Vilket jag givetvis svarade lite barnsligt ironiskt tillbaka.

Det lät verkligen på dig som att du förkastade alla som önskade ett bidrag...om nu fallet inte alls är så. Så ber jag om ursäkt för min ironi.

Du ska inte vara ett dugg imponerad av mig, för jag anser i själva verket att du bör vara mest stolt över dig själv. Att ni lyckats spara allt.
    Vi har lång väg kvar, än är inte alls mycket sparat. Vem vet, vad som helst kan ske och vår buffert går i stöpet.

Jag tror vi helt enkelt ser på saken med olika ögon. Du som har långväga gäster, kan jag förstå att du inte vill be dom betala mer än resa och uppehälle. Medans jag som har alla nära oss, anser att det enklaste för alla parter vore ett "bidrag-avgift"-kalla det vad du vill, är ett bättre allternativ för oss. (iom att vi Inte vill ha mer saker)

Jag kanske är en "drake" men jag är inte en omänsklig sådan. Kan mycket väl erkänna när jag har fel.

Helt klart är vi här för att både ge och ta del av olika tips och råd. Annars har vi inget här att göra.
    Debattera för det man anser vara rätt är en självklarhet, vilket vi oxå gör här.
    Märkt att det verkligen är Katt å Råtta lek...med massor av klösmärken. Sånt måste man nog kunna ta för att vara kvar här.

Du skrev: "Vad du gör, vet jag ej..."
    Jag läser och tolkar utefter det som skrivs....och ibland kan det bli fel helt enkelt.

• Sandra & Emil

Det var inte så många här som höll sig till ämnet. Jag vill inte bråka med någon men det är nog bättre om vi inte dömmer varandra och våra åsikter och att det enda som är av intresse är ts fråga.

Det är nog jobbigt att planera ett bröllop som det är. Man vill inte höra att ens planer är på något sätt dåliga. Man känner ju sina gäster bäst själv.

Lycka till allihopa!

• batwomen

Hej jag måste lägga mej i kuvärsavgifts tråden.
    Vi kommer att skriva på våran inbjudan: Inga presenter utan kuvärsavg 200 kr.

Det är mitt val för att kunna bjuda alla.

Det blir ca 80 vuxna och 40 barn(barna gratis).
    Jag skulle kunna bjuda alla och laga maten själv men jag brukar laga maten jämt på alla fester så jag vill inte nu.
    Ett annat alternativ är mindre antal gäster men det tilltalar inte mej, vem ska strykas??? Jag är 40 år så spara ett två år till nä.... Gubben kanske ångrar sig.

Var på ett bröllop för 10 år sen och de hade kuvärsavgift och det var ingen som sa något där om det.

Jag hoppas att mina gäster inte tar illa upp av min kuvärsavgift och vi har bott i hop i 10 år så skåpena är redan fulla och någon bröllopsresa blir det inte, så jag kan inte be om resebidrag. Jag vill bjuda alla!

Skulle nu våra föräldrar erbjuda sig att skänka ett större bidrag så slopar jag genast kuvärsavgiften men eftersom de inget vet ännu så kan jag inte planera för ev bidrag.

Surrigt blev det, men det jag ville ha sagt är gör det som känns bra så att ni får din dag som ni vill!!!

• oss två

Tycker inte att det är nån fara om det handlar om 100 kronor per vuxen. Lite emot det där med kuvertavgifta annars, men när det gäller så pass små summor. Å även fast ni får maten så kostar ju mkt annat. När ni dssutom inte kanske har pengarna å ändå ska bjuda så många är det väl inget att diskutera, inte för småsummor lixom. Däremot vad du ska skriva har jag inga tips på tyvärr.

• Himesama

Sandra & Emil skrev 2007-09-01 21:33:25 följande:

Det var inte så många här som höll sig till ämnet. Jag vill inte bråka med någon men det är nog bättre om vi inte dömmer varandra och våra åsikter och att det enda som är av intresse är ts fråga. Det är nog jobbigt att planera ett bröllop som det är. Man vill inte höra att ens planer är på något sätt dåliga. Man känner ju sina gäster bäst själv.Lycka till allihopa!
    Håller med!
    Vissa betalar allt själv andra tar kuvertavgift, so what??? Orka bry sig, känns rätt värdsligt hur andra väljer att göra i den frågan!
    Som Sandra & Emil skriver - det är nog jobbigt att planera ett bröllop som det är!
    Dessutom handlade väl tråden om formuleringen, ingen moralkaka efterfrågades....
  • Skottdagen2008

Upprepar detr jag tidigare sagt i tråden

Skottdagen 2008 skrev 2007-08-17 14:34:01 följande:

Vi har nu bestämt oss för att bli man och maka
    Vi tycker om er alla och vill ingen försaka
    Tyvärr kan vi inte bjuda på maten på vår fest
    Men inte hellre rensa bort en endast gäst
    Så därför kära vänner vill ni vårt bröllop göra till saga
    Skippa presenten och låt oss hellre mottaga
    En kuvertavgift till maten på vår bröllopsfest
    För vi vill så gärna se er som vår bröllopsgäst
Svar på tråden istället för present