• camilla 78

istället för present

Vi bor i en by med ca 200 invånare. Vi kommer att ha en stor fest för alla på bygdegården och tänkte att istället för presenter ta 100:- för vuxen och barna blir gratis. Det är mest för att täcka kostnaden för bandet. Sen är det upp till gästerna om dom vill lägga mer för maten eller köpa present. Men mitt problem är hur man skriver i inbjudan så att det inte låter konstigt,behöver uppslag.

• Svar på tråden istället för present
  • Skottdagen 2008

Se tråden:

www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m2471513.html

Bestäm er också för om ni ska ta en avgift för gästerna eller ej för det där med "bidra" låter fint, men då får ni också räkna med att det ser ut som att ni vill ha allmosor. Nej, bestäm er för en avgift eller inte.

• Valentine2009

Tips att skriva en liten dikt om hur ni inte önskar mer saker till ert hem, för ni har så det räcker och blir över. Så ni erbjuder dom att ist lägga en lite peng för er stora dag.

Sen skriver ni bara kontonr eller bankgiro dit "pengen" skall skickas.

Lycka till!

• Valentine2009

Skottdagen 2008: Det är väl beroende på person till person hur man uppfattar bidrag eller kuvertavgift som allmosor.

Personligen anser jag att en fast kuvertavgift betyder tydligt att man inte kan eller vill betala för kalaset själva och Kräver pengar av sina nära och kära för att komma. I min mening tycker jag inte det är ett varken artigt eller bra allternativ.
    Att ist erbjuda sina gäster att frivilligt betala en slant ist för presenter. (givetvis kan dom betala anonymt) Det anser jag visa att man hellre vill ha sina gäster närvarande än att dom skall tvingas betala, eller rent av måsta tacka nej för dom inte har råd.

Som sagt, det uppfattas olika från person till person, och det här är min uppfattning.

• camilla 78

Jo, jag menar inte att dom ska bidra, jag menar att det ska stå att dom "måste betala". Typ: Välkommen att fira vårat bröllop, plats, tid mm.
    Istället för present så kommer vi att ta en avgift på 100:- för vuxen för mat och dans. Vi vill ha en kväll att minnas med våra nära och kära.Välkomna osa...
    Tacksam för ideér

• Skottdagen 2008

Ja, vad har jag egentligen för åsikter. Jag ska ju bjuda på mat och alkohol till maten till 80 st gäster så..... men som gäst skulle jag se "bidrag" som just det, ett bidrag till brudparets plånbok. Kuvettavgift ser jag som att man önskar att var och en får stå för maten och det känns mer rätt. ett bidrag blir lite som betala för maten, festen, klänningen, allt och nä, inte rätt för min egen del. Då får man minska på bröllopet elller spara ihoopp lite mer och ha bröllopet senare om man vill ha så många gäster.

• camilla 78

hmm. klurigt, du har ju rätt i det, att det kan uppfattas som vi inte hade råd, men det är så många som ska komma och visst blir det dyrt, halva byn är ju släkt, och för att inte göra folk sur så gör vi detta till en byfest.Maten betalar min blivande svärmor och svärfar. Dom människorna som kommer känner inte oss så väl att dom kan köpa en personlig present, så då borde det va bättre med 100:-, dom kommer ju billigt undan då

• camilla 78

okej, vi kallar det kuvertavgift, men kan ni ett exempel på hur man skriver i inbjudan

• camilla 78

Visst skulle vi kunna bjuda på allt, men i och med att det blir mer av en byfest, än en tradisionsenlig bröllopsfest så vill jag heldre att dom bidrar till fetsen än att få en massa saker som vi inte behöver. Och jag vet att ingen här skulle ta illa upp för den ideén .Bara man formulerar sig på rätt sätt

• Skottdagen 2008

Vi har nu bestämt oss för att bli man och maka
    Vi tycker om er alla och vill ingen försaka
    Tyvärr kan vi inte bjuda på maten på vår fest
    Men inte hellre rensa bort en endast gäst
    Så därför kära vänner vill ni vårt bröllop göra till saga
    Skippa presenten och låt oss hellre mottaga
    En kuvertavgift till maten på vår bröllopsfest
    För vi vill så gärna se er på vår bröllopsfest

• Skottdagen 2008

Oj, nu såg jag att jag upprepade sista meningarna.

För vi vill så gärna se er som vår bröllopsGÄST

ska det vara.

Svar på tråden istället för present