• camilla 78

istället för present

Vi bor i en by med ca 200 invånare. Vi kommer att ha en stor fest för alla på bygdegården och tänkte att istället för presenter ta 100:- för vuxen och barna blir gratis. Det är mest för att täcka kostnaden för bandet. Sen är det upp till gästerna om dom vill lägga mer för maten eller köpa present. Men mitt problem är hur man skriver i inbjudan så att det inte låter konstigt,behöver uppslag.

• Svar på tråden istället för present
  • camilla 78

och då för att underlätta för gästerna

• camilla 78

med maten tänkte vi ha halva med rostbiff och potatisgratäng, sallad,andra halvan med catering, thailändsk mat.
    och ett coverband,

• Skottdagen 2008

Har sett detta rim på bröllopsresor (som ni ser har jag knyckt vissa rim fö de var så bra):

Vi tänkte ge er ett litet tips
    på hur ni problem med bröllopsgåva löser vips
    Vi har tänkt och funderat
    och vårt innehav av husgeråd studerat
    Vi har redan brödrost, silverfat och vasar
    och allt annat man kan tänkas behöva i klasar
    Man kan snabbt konstatera
    att vi inte behöver mera
    Vår högsta önskan är att på bröllopssemester resa
    men efter bröllopsfinansiering är våra bankkonton ganska glesa
    Vi skulle därför hellre mottaga
    ett litet bidrag till denna saga
    Vill du hjälpa oss att vårt bröllop extra förgylla
    sätt då in en slant så att vi vår önskan kan uppfylla

• camilla 78

om det kommer 100 pers då täcker det bandkostnaden,kommer det 200 blir till dricka, kostnad för lokal,och lite till resa sen.

• camilla 78

skottdagen2008: jo den har jag sett, typ, ungefär sådär, den är bra

• camilla 78

ja, det är inte lätt det här.
    Vi har bott ihoop i 9 år, så det är ju dags nu att vi gifter oss, det ska bli så kul, men om jag fick bestämma så skulle vi ha ett litet bröllop med bara dom närmsta och sen ha den stora festen för alla. men jag vet inte om det går, och vad folk skulle tycka om det. I och med att vi bor så få här i byn så måste man tänka sig för så att man inte sårar någon. Då blir det inte lätt att bo här sen om något går fel.

• bloomsterflickan

Men hallåå!!!

Jag förstår inte er som gnäller över att TS vill ta ut en avgift trots att de får maten av svärmor. Vad är det för skillnad att betala för maten eller för bandet?? Man får ju båda ändå!!!

100 kr är ju ändå inte så mycket för att gå på en "byafest". Vi brukar ha "betalfester" på 100-200 kr /person och det är aldrig någon som knorrar. Gör de det så får de väl strunta i och gå.

Nä, kör på något liknande rimmet som skottdagen skrev. Det tycker jag blev bra!

Lycka till och hoppas att många kommer så ni får en hejdundrande fest! :)

• Fru Cardenas

nä jag tycker inte alls det e okej att ni tar kuvertvagift eller sånt när ni får maten. visst resten kostar men det är ju ändå ni som bestämmer er för att gifta er. Har man inte råd kan man ha ett enkelt bröllop eller så får man spara. det gjorde vi. Vi har det ganska knapert i vanliga fall men sparade i ett år.
    Vill ni önskar er bidrag tillresa så är väl det okej. Man kan önska sig presentkort på Forex, någon resebyrå etc.

• Fru Cardenas

bloomsterflickan

Att gifta sig och bjuda in till bröllop är inte samma sak som en betalfest. En betalfest skulle jag gladligen gå på men när någon gifter sig.. jag då gillar jag inte alls tanken på kuvertavgift. Har aldrig blivit bjuden på ett sånt bröllop, jag tycker helt enkelt inte att det passar sig.
    Var och en gör ju som dem vill men det e min åsikt. :)

• Skottdagen 2008

Måste påpeka att det sista rimmet är inte mitt utan jag menade att jag knyckte rader till mitt eget första rim :) den om kuvertavgift

Svar på tråden istället för present