• Cousin

Foton på ex

Min kille och jag har efter ett antal gräl kommit överens om att bryta kontakten med - i hans fall en tjej som han hade en sexuell relation med ett par månader och i mitt fall en bekant som jag hade ett "one night stand" med. OK, so far so good.

Tjejen som hand var involverad med bor långt härifrån så de har brutit kontakten och kommer inte att ses. Killen som jag hade ett "one night stand" med (och som jag aldrig har tänkt inleda någon relation med eller är intresserad av) bor i samma trappuppgång som jag och därför har min kille krävt att jag bryter ALL kontakt med honom över huvudtaget - vilket innebär att jag inte ens får hälsa på honom. Jag tyckte att det var att gå för långt men jag har gått med på det för hans skull och för att jag älskar honom och vill satsa på vårt förhållande. Jag vill bara förtydliga att jag inte har varit otrogen med den här killen som bor i samma trappuppgång.

Hur som helst så har min kille foton på den där tjejen som han hade en sex-relationen med och det stör mig att veta att de korten finns i hans fotoalbum i hans bokhylla (och jag får inte ens säga hej till grannen) Nu till sak iaf. Jag har funderat över om vi någon gång skulle bestämma oss för att flytta ihop så kan jag bara inte tänka mig att han ska dra med sig de där fotona på henne in i vårt gemensamma hem. Jag tycker att han borde slänga dem redan nu, för att vara ärlig, men det har jag inte tagit upp eftersom vi nu har det lugnt i vår relation efter en tids bråk och gräl.

Jag skulle gärna vilja veta hur ni som redan är sambo och som INTE har kontakt med sina ex har gjort när det gäller foton från tidigare förhållanden. (Nu tycker jag ju att det är något helt annat med en seriös relation är det min kille hade... hm!) Har ni sparat korten och gömt dem i en låda någonstans eller har ni gjort er av med dem för att de inte betyder något längre???

Jag funderar starkt på att göra mig av med en massa gamla foton från tidigare förhållanden....

• Svar på tråden Foton på ex
  • älskarlivet

Har inte läst hela tråden. Men jag har bilder från mitt första ex, mitt långa förhllande, i en låda som ligger i källaren. Där har jag altl som rör honom förlovningsring, kort o.s.v.

Bilder o.s.v. från mitt andra ex har jag kastat p.g.a. att han behandlade mig så illa så jag vill inte ha något med ohnom att göra.. Jag har dock bilder kvar på cd-skivor också och eftersom de är blandade med mina "vanliga" bilder så har jag ju dem framme, men inte så att jag tittar på dem..

• anna 2008

Jag har inte heller läst hela tråden men kan säga att vi båda har en massa bilder kvar från vår tid före vi träffade varandra. För mig är det inte känsligt alls (bortsett från väldigt, väldigt intima bilder då!) och några bilder på hans ex gör inte att jag känner mig osäker eller tvivlar på vad vi har! Tvärtom tycker jag att det känns lite krystat om man skulle kasta alla bilder på en person bara för att man har träffat en ny man att älska. Bilderna är ju ändå bara bilder och genom att rensa bort dom rensar man ju inte bort historien (även om det kanske är lättare för vissa att sticka huvudet i sanden och låtsas som det). Om min kille skulle sitta och titta på dessa gamla kort ofta och "drömma sig tillbaka" eller så, då vore det väl en sak, men då är det ju ändå inte bilderna i sig utan förhållandet det är fel på!

• Skottdagen2008

Varje dag är som en sorts ny sida i en bok och så även i ett fotoalbum.

Självklart finns det bilder på mitt ex och hans ex. Vi har inte haft fler än en var för som har varit seriösa (mitt förhållande var i 5 år och hans i 9 månader, vi har hängt ihop i 13 år).

Man kan väl inte resna bort sitt tidigare liv som format en som människa. Självklart har vi inga hångelbilder, men det har vi inte på oss heller. Kan ju bero på att ingen av oss är "hångliga" offentligt och då kan ju ingen ta en sådan bild heller.

Dessutom umgås han ännu med sitt ex då han känt henne sedan urminnestider. Det tog ett tag för mig att smälta, men hon är verkligen en snäll tjej och jag vet att de bara är vänner. de är lite soulmates när det gäller att ha någon att prata med förutom mig då =) . Min sventilationskanal och soulmate är tjej men det spelar ju ingen roll vilket kön ens vänner har.

Mitt ex träffar vi också då och då och m2b och han kan verkligen bara sitta och tjattra och ha kul och det är grönt det med.

• scottishwife

jag kan inte heller se problemet med att behålla foton, jag har massor av fotoalbum och skulle aldrig riva ur bilder på ex och jag skulle aldrig be min man att göra det heller. det är en del av vårt förflutna och de har en liten del i hur vi är idag.

min man har varit gift tidigare och pratade om att han skulle slänga bröllopsfotot på dem men jag sa att det kunde han ju inte göra. det är ju en del av honom även om det är länge sen.

cousin
    sen tycker jag att din pojkvän inte har någon rätt att bestämma över vilka du får säga hej till. som jag tolkade det så har du inte haft din one night stand när ni var tillsammans alltså var du inte otrogen. vart ligger problemet, vanligt hyfs säger att man hälsar, även på sina grannar

• TigerLinn

TS

jag och min m2b hade en diskution om detta nyligen och vi har kommit fram till att foton på ex är okej att ha kvar i album å så men itne framma i ram eller så.. men skulle aldrig acceptera att han hade kvar bilder på en gammalt KK eller så inte han heller..

• Ickaflicka

Jag hade i början jätteproblem men min m2b:s foton från ett tidigare långt förhållande. Men det förhållandet har format honom till den perfekta m2b han är idag, så jag tycker inte man ska rensa bort något. Foton är ju bara en sak, allt finns kvar i minnet ändå! Och det kan man inte styra över! Kom överens om att blicka framåt istället, och tacka alla gamla ex som gjort att just ni två är perfekta för varandra!

• Kaffemoster

BMTS,
    Fast skulle det inte vara värre om bilderna var gömda? Uppenbarligen är det inget han försöker dölja för dig ... tror du att han medvetet har sparat bilderna? Eller bara inte raderat dom ...

BMTS skrev 2007-09-17 11:18:05 följande:
    Starchick, jag har råkat ut för samma sak med min nuvarande pojkvän. Inte bara bilder från ett enda tillfälle utan säkert ett tiotal mappar med bilder av en tjej han hade en relation med för ett drygt år sedan. Jag erkänner *skäms* att jag har tjuvkikat i mapparna - det fanns MÄNGDER av bilder på tjejen, med och utan andra personer, många av dem bikinibilder, t ex flera bildserier med bara henne bild efter bild efter bild där hon sitter och ler mot kameran i bikini etc.... Jag kan ju lugnt säga att jag mådde uruselt efter att ha sett bilderna (JA, jag får skylla mig själv som tittade). Men med tanke på att dessa mappar ligger så öppet bland alla andra fotomappar i pojkvännens dator (även om han säger att han aldrig tittar på dem så ser jag ju ändå mapparna där varje gång vi tittar på foton i datorn) så har jag bett min pojkvän att ta bort dem - åtminstone skapa en egen mapp för alla bilder från 2006 t ex och så gömma mapparna med exet där så att jag slipper se dem varje gång vi sitter där framför datorn. Jag mår dåligt nog bara av att veta att de finns kvar. Han har gått med på det så det är ju en lösning. Jag känner däremot inte att jag kan be honom kasta bilderna, åtminstone inte dem med andra personer med också.
  • Kaffemoster

Cousin, jag tycker jag ser massor av varnings signaler ... Det kan nog vara bra att utreda er relation innan ni tar nästa steg och flyttar ihop ...
    Problemet verkar ju inte vara fotona egentligen, utan problemet verkar ju vara att du inte förstår relationen han har med tjejen ifråga .. så du måste nog reda ut det.
    Att inte få hälsa på din granne tycker jag är att gå för långt .. speciellt som du redan gått bakom ryggen på din pojkvän och pratat med grannen om att ni hejar bara när pojkvännen inte är med ...
    Du måste nog försöka sätta ned foten och försvara dina värderingar (eg hälsa på grannen är OK), för om du låter hon styra dig till beteenden som du inte är bekväm med .. så kommer han att fortsätta med det. I längden blir det ohållbart.

• charmed

nu har jag inte läst hela tråden men jag och min sambo har båda gjort oss av med bilder på ex,tjaa för att mina inte var särskilt vackra så varfrö vilja stirra på deras nylle och min sambo ja delvis av samma nledning som mig och sen så råkar han tycka väldigt illa om sitt ex,VÄLDIGT illa om henne så han vill helst inte bli påmind om sitt misstag att ha varit ihop med henne överhuvudtaget *detta är då hans egna ord!*
    Men jag tror att om det varit kära ex som tagit slut med pga av kärleken försvann,allstå på ett harmonsikt och ömsesidigt sätt så är det ju inga problem att ha bilder och så kvar. Det är ju då en lycklig tid i ens tid man vill minnas och inte så mycket just exet tror jag.

Men som sagt...jag har alltid lämnat mina ex när jag känner att nä usch vad jag inte står ut med människan

Om jag någonsin skulle lämna eller bli lämnad av min älskling så skulle jag nog spara bilderna då de skulle påminna om min första gång som sambo,första gång jag inte bor hos mamma,fadern till min första bebis och så min allra första kärlek

men skulle han vara otrogen mot mig så skulle jag bränna upp alla korten i hans lägenhet och se till att hans kläder,data ja allt som han håller kär skulle finnas med i min lilla hemgjorda brasa muahahahahahahahahahaha

• Candys

foto på ex kan man självklart spara. det är en del av ens förflutna. men av respekt till sin kille/sambo/man tycker jag att man kan ha gamla foto på vinden i en låda.
    jag skulle inte bli sur eller tycka det var konstigt om min sambo skulle ha foto på sitt ex någonstans. har faktist inte frågat, det man inte vet mår man inte dåligt av som jag brukar säga...

• Aquarelle

Lustigt att man tycker så olika! Jag skulle själv aldrig kånka med mig fotalbum och högar med kort på mina ex när jag flyttar ihop med någon ny. Jag och min sambo har slängt alla gamla bilder på ex och brev från dem, det hade varit dålig feng shui att ha dem i våran gemensamma lägenhet.

• Candys

tihii jag har inga högar med kort, endast fåtal kort som är blandat med andra kort från förr.
    Håller med att jag inte heller skulle kånka med en massa bilder.
    Men jag vet kompisar som har albumen framme hos nya killen...det är däremot lite illa kan jag tycka...

• pickolina78

Att det är väldigt blandade åsikter är uppenbart.. Jag förstår däremot inte varför så många gör skillnad på foton på gamla ex och foton på gamla kk? Många verkar anse att foton på ex är OK men att foton på kk inte är OK. Förstår inte skillnaden egentligen.. Hmm.. *undrande*

• Candys

har inga bilder på k.kn faktist haha, har inte tänkt på d förrän nu. men skulla jag ha det så skulle det nog klassas som X-bilder" på vinden. haha

• pickolina78

Jag kan tänka mig att det är ungefär som det här med tjejkompisar.. Det är tydligen OK om personen ifråga är i ett förhållande. Singlar är inte OK. Hahahahaha...

Så det är tydligen en stor skillnad på fd flickvänner, fd kk´s, kompisar som är upptagna och kompisar som är singlar.

Känns som att enda skillnaden är tjejens osäkerhet/issues!

Svar på tråden Foton på ex