• jag ska bli en fru...läängtar-nu

Hur ofta tränar ni?

Jag har inför bröllopet ca 1år innan tränat massor och blivit jättebiten.
    Jag har tränat båda styrka och kondition,ca 5-8ggr/Vecka.
    Ibland 2ggr/dag,alltså då BARA kondition!
    Jag har alltid haft 1 VILODAG /vecka.

Nu till mitt problem...Jag är normalviktig och väger inom ramen av vad BMI tabellen tillåter,men vill gå ner 3kg iaf.
    Känner att jag gått upp dom 3kg för att jag endassthinner tränat 3-4ggr i veckan nu.

Jag har inte samma motivation nu,pga jag jobbar 90%,OCH börjat driva ett nytt företag!
    Känner så dåligt samvete av att INTE hinna träna,och att jag inte har samma driv för träningen.
    Nu kanske jag bra springer 20 Min på lördag morgon ,och går till gymmet 2-3ggr.Känns inte tillräkligt!
    Jag misstänker att jag tänker "fel".....

Jag fortsatte att träna intensivt efter bröllopet(gifte mej 7Juli) ända fram till ca 2-3 veckor sedan ,då mitt nya företag och sonenes vabb-dagar intog vardagen.

Snälla kom med tips och synpunkter!

Hur ofta tränar ni?
    Och tänker jag galet,och har för stora krav.eller är jag en latmask?

• Svar på tråden Hur ofta tränar ni?
  • Majsis2008

du har nog lite stora krav, du får tänka som så att muskler väger oxå. ch att man inte ska sluta äta nyttigt, för tränar man s mycket som du gör så måste maten ha mycket mat. men ät bara mindra portioner. Jag är lite mer tvärtom, jag komme rinte ut fast jag behöver träna och maten är det slarvigt med men jag försöker få ordning på det. är ju trots allt ett år kvar hehe...

Jo jag försöker tänka på maten.Men godis är ju gott hihi.!
    Måste sluta med godis....Det är bara så lätt att det slinker ner en påse på ica.

nån mer som kan tycka till?

• 080628

Hej,

Jag tycker att det låter som att du är lite för ambitiös, men jag förstår också hur du känner. Själv tränar jag ca 3-5 ggr i veckan och känner att där går gränsen för vad jag hinner, för att samtidigt hinna ha ett liv och jobba... De veckor det "bara" blir 3 gånger kan jag få lite dåligt samvete, men då försöker jag äta något mindre portioner eller lite nyttigare.

Jag äter totalt sett ganska nyttigt, men unnar mig godis eller efterrätt till helgen. Visst skulle jag också kunna gå ner något kilo till (ligger på nedre delen av normal-BMI), men så som jag lever nu med kost och träning är hållbart på lång sikt. Då får jag acceptera den kropp jag har.

Lycka till!

• *Lilla M*

Hej! Jag tycker det låter som att du tränar lite för intensivt. Själv älskar jag också att träna, och gör det ofta och mycket.
    Men kroppen behöver vila och återhämtning ibland, och speciellt behöver kroppen att man inte tränar helt och hållet samma saker året runt. Det är väldigt bra att följa årstiderna, och byta träningssätt efter dem. Till exempel varva löpning på sommaren med cykling på hösten, stepup på vintern och spinning på våren... Speciallt viktigt för kroppen är det att variera så att man inte belastar exempelvis knäna för hårt jämt, jämt.
    Om kroppen får lite nya motionsformer kan också träningen upplevas med effektiv, eftersom man alltid kan variera litegrann vilka muskelgrupper som används.

Jag tycker det låter oroväckande att då har skuldkänslor när du inte hinner träna. För vems skulle tränar du? För hälsans skull räcker det gott med tre pass i veckan á 45 minuter per dag om du är normalviktig.

Hra du någonsin funderat över om du kanske har något ortorexi-liknande problem?

• c t

Jag hade, om jag var du- tagit kontakt med en PT och en dietist för att lägga upp ett bra kost och träningsprogram anpassat för just dina förrutsättningar. Det är det som kommer att ge bäst och snabbast resultat.

Tack för era åsikter!.
    Jag tror att jag tenderar att prseea mig själv lite hårt,anledningen till det har jag kommit på är att jag annrs är rädd att jag helt slutar att träna.Vilket skulle vara förödande,då skulle jag gå upp i vikt,bli trött och allt det där.

Jag måste nog hitta en balans och tillåta mig själv att vila mer,att acceptera att 3ggr/vecka är okej.

Låter det sunt?

• september22

Jag mår bäst av att ha två träningsfria dagar i veckan. Hade förut bara en men fick bättre resultat och blev mindre sjuk när jag började med två. Visst kan man få ångest av att "bara" träna tre pass i veckan, men samtidigt kan det vara skönt att låta kroppen återhämta sig ordentligt mellan varje pass. Jag försöker att lyssna på kroppen och inte göra träningen till ett måste.

Tycker att det låter som om du är på rätt väg, kanske kan tipset om att träffa en pt vara nått.

Svar på tråden Hur ofta tränar ni?