• 8 augusti 2008

Hans föräldrar vill betala...

Det är såhär då att min blivande mans föräldrar har sagt att de vill betala hela festen. De vill att det ska vara catering och liveband vilket självfallet blir en dyr historia. Jag är dock inte jättepigg på idén eftersom jag själv har väldigt fattiga föräldrar, båda är arbetslösa och lever verkligen på marginalerna. Därför hade jag hellre sett att vi alla försökte göra en lite mindre kostsam fest där vi själva lagar mat och ber vänner och bekanta ställa upp att sjunga och spela eller vad de nu vill göra.

Saken är bara den att mina blivande svärföräldrar är väldigt envisa och säger att det inte spelar någon roll att de verkligen vill göra detta för oss. Är det någon som har förslag på lösning? Ska vi låta dem hållas på bekostnad av att mina föräldrar kommer känna sig ännu mer utsatta i sammanhanget? Vad skulle ni ha gjort helt enkelt???

• Svar på tråden Hans föräldrar vill betala...
  • MissLovely
    Kaffemoster skrev 2007-09-11 17:29:40 följande:
    Kompromiss kanske .. svärföräldrarna betalar för maten, lokalen, musiken .. och dina föräldrar hjälper till med genomförandet .. Kanske dina svärföräldrar hellre betalar än lagar en massa mat ... Se det från den positiva sidan .. ni får både hjälp med pengar och hjälp med genomförandet! Om dina föräldrar är arbetslösa så kanske dom har lite mer tid att hjälpa dig. För det är massor av jobb med ett bröllop även utan att behöva fixa maten ...Prata med dina föräldrar. Det är ganska så mycket på bröllopsdagen .. så att inte behöva oro sig för maten gör nog att både ni och dina föräldrar kan slappna av lättare och bara ha det trevligt.Såvida inte dina svärföräldrar vill bestämma hur allt ska vara, så ser jag ingen orsak till att tacka nej till bidraget ...
    Håller helt och hållet med!!..
    Jag skulle se det som något positivt bara, och mina föräldrar hade itne reagerat på det utan bara blivit glada för att min blivandes föräldrar bryr sig. Men för att vara på den säkra sidan tycker jag att du ska prata med din blivande och med dina föräldrar. Hoppas att det löser sig.
  • GME76   080802

Vore intressant att veta om de vill betala men med förbehåll att få bestämma en massa i planeringen. För i så fall blir det ju som att ni säljer ert bröllop och det skulle inte jag tycka var ok.

• MysEtt

Mina blivande svärförldrar bidrar med en ganska stor summa medans mina föräldrar inte har den möjligheten. Mina föräldrar kommer istället bidrar dem med annat istället som att hjälpa göra till att göra bordsplaceringsskyltar - allt handlar inte om pengar

• Fröken Figo

TS

Är du säker på att dina föräldrar kommer känna sig utsatta om hans föräldrar betalar? Jag tänker som så att bara för att de har turen att ha det bättre ställt ändrar ju egentligen ingenting i dina föräldrars situation. Nog måste väl de kunna leva med att andra har turen att ha jobb att gå till?

Jag skulle nog tacksamt ta emot det som svärföräldrarna generöst vill bjuda på... Dina föräldrar kommer ju inte bli "mer arbetslösa" av det... Och sen om ni vägrar ta emot och lagar all mat själv kanske mammorna får slita häcken av sig i köket och missa bröllopsfesten (det blir ofta så). Hur man än gör blir det sällan 100% rättvist. Men jag tycker nog att man ska vara glad när man får hjälp här i livet...

• Joji

Kan du prata med dina föräldrar om detta? Det låter som att det är en stor del i det hela: din omsorg om dem, att de inte ska bli sårade etc... Om ni kan prata om det så får du en uppfattning om hur du känner och tänker... Och kanske kan de förstå hur du/ni tänker?

Sedan så kan man ju tänka att OM dina svärföräldrar vill betala, så borde de ju vilja att ni ska få det som NI vill ha, som gör ER lyckliga! Eller är det så att du skulle kunna tänka dig att ha liveband och catering, bara inte dina föräldrar tog illa vid sig för att det är dyrt och betalat av dina svärföräldrar???

• Jungblom

Alltså jag tycker det är en jätte fin gest från dina blivande svärföräldrar att erbjuda sig att betala hela festen. Jag tror knappast att de tänker så grymt att nu ska vi betala bara för att få dina föräldrar i dålig dager!

Se det för vad det är, uppskattning! Du får väl tala med dina föräldrar och se om de vill hjälpa till på annat sätt än med pengar. Finns mängder av saker som ska ordnas innan bröllopet.

Jag skulle vara överlycklig om jag fick samma erbjudande som ni har fått. Men känns det fel så kanske ni kan kompromissa? Ni betalar hälften, lagar en del av maten osv?

Lycka till med bröllopet oavsett hur det går!

• PennyJenny

Catering och liveband behöver inte innebära strik fest, det beror sig ju helt och hållet på vad ni beställer. Men jag tycker det låter som att du och din blivande måste sätta er ner och prata vad ni vill ha för bröllop först och främst. När ni väl vet det så tar ni diskussionen om vem som ska betala. Och där måste ni ju bådatvå försöka att jämka er. Lika väl som att han kanske måste ta hänsyn till att du inte tycker att de ska betala för festen och det delvis med hänsyn till att dina föräldrar inte kan bidra på samma sätt så måste du ta hänsyn till att hans föräldrar skulle bli besvikan om de inte får bidra. Att gå helt på någons linje gör ju hur ni än vänder er ett föräldrarpar besvikna och det är ju inte riktigt rätt. Och när ni väl hittat en kompromiss måste ni stå enda kring den och tydligt förklara varför ni valt att göra som ni gör.

Vi sa tydligt från början att vi planerar vårt bröllop själva och betalar för det själva. Vi avböjde bidrag från våra föräldrar och sa att de fick ge oss bidrag till bröllopsresa i present som alla andra. Och att vi inte tänkte diskutera summorna med respektive föräldrarpar. Vi har pratat om vad hela bröllopet kostar oss, men våra föräldrar vet oxå att vi hade råd att betala för det.

Nu ville mina svärföräldrar i alla fall ge oss ett bidrag, så utöver presentpengarna gav de också oss ett större bidrag. Det har vi inte pratat om med andra, utan det är något som vi håller för oss själva. De ställde inga "motkrav", de framhöll att vi betalade för allt osv och gav oss inte pengarna fören dagen innan bröllopet. Nu visade det sig att de gav oss så pass mycket pengar att det nästan täckte halva bröllopet. Naturligtvis är vi tacksamma för det, men jag känner ingen skyldighet att bassunera ut det till någon. Att de valde att ge oss en gåva är upp till dem, vi betalade för vårat bröllop. Kanske kan det vara ett sätt att gå dina blivande svärföräldrar till mötes, att planera själva och själva betala för det och att de sedan kan ge en gåva av valfri storlek sedan, utan att ni för den skull behöver berätta det för alla.

• Lilla Fru L

Håller med Kakan 07 - inte behöver man väl skylta med vem som betalat vad. Sedan finns det väldigt mycket ens föräldrar kan hjälpa till med som inte alls är ekonomiskt på något sätt. Mina föräldrar är inte heller särskilt bemedlade men de hjälper alltid till så gott de kan. Säkert har du nytta av dina föräldrar på något bra sätt som gör att de känner sig som att de har kunnat tillföra något.

8 augusti 2008 skrev 2007-09-11 17:15:31 följande:

Alltså vi hade ju planerat att ha en ganska stor fest ändå, fast betala den själva. Vi har räknat med ca 100 gäster. Maten skulle i så fall ordnas av oss själva, exempelvis sallader, kycklingfiléer, piroger, lax, kallskuret osv.. Mat som kan finnas på bordet när gästerna kommer och som inte behöver vara jättevarmt. Ja, allt är väl inte helt och hållet bestämt men ungefär så...Jag vet inte om mina föräldrar skulle ta illa upp om vi tackar ja till erbjudandet, men de skulle nog känna att "åh, vi har inte kunnat bidra med så mycket, allt bara för att vi inte har råd".Det som skulle kunna göra mina föräldrar mer delaktiga skulle alltså vara så som jag hade tänkt mig festen från början, utan catering och liveband... För då hade ju mamma kunnat hjälpa till att laga maten osv.Usch.. Det är en jobbig situation. Förresten talar mina blivande svärföräldrar inte svenska heller, så jag kan inte förklara exakt med mina egna ord hur det känns för dem...
  • mandm

Jag håller med Fröken Figo och Joji: prata med dina föräldrar istället för att sitta hemma och spekulera i om de kommer känna si eller så. Det är ett jättefint erbjudande från dina svärisar och ni behöver inte tuta ut inför alla att de betalat allt och dina föräldrar noll. Det är er ensak. Och prata med din m2b - ta reda på vad han vill.

• Henrike

Annan idé: låt svärföräldrarna bekosta festen (så att de blir nöjda), men se till att ni själva bestämmer över den, men fråga dina föräldrar/din mor om inte hon kan laga förrätt eller efterrätt "eftersom hon är så himla bra på att göra x". Då känner de sig delaktiga och får äran av att i högsta grad ha bidragit också?

Alternativt, om det blir knepigt, att de gör nattamaten?

• Andie

8 augusti 2008
    Dina föräldrar kan ju bidra med sin tid istället för pengar. Så har vi gjort. Min m2bs föräldrar har verkligen bidragit med mycket till vårt bröllop. Allt från mat (vi lagar dock själva) och dryck.
    Men min blivande svärmor sa till mig att de vill gärna ställa upp för oss med detta. Och sen sa hon faktiskt att min pappa kunde ju bidra med sin muskelkraft när det gäller att ställa iordning lokalen.

Det ordnar sig ska du se prata med dina föräldrar och dina blivande svärföräldrar tillsammans så kan ni nog hitta någon mellan väg...

Lycka till

• Lycka o Kärlek

Situationen är densamma hos oss. Min mamma har absolut ingen ekonomisk möjlighet att hjälpa till med vårt bröllop, men istället hjälper hon till på andra sätt. Vi ser det absolut inte som något slags spel att någon vinner, alla gör ju så gott dom kan utifrån sin situation.

Det ska ju handla om vilket typ av bröllop NI vill ha, vill ni inte ha catering och liveband - ha inte det. Annars var glad att ni får det ekonomiska stödet. Dina föräldrar kommer säkert att känna sig behövda och betydelsefulla med de uppgifter de får.

Lycka till!

Svar på tråden Hans föräldrar vill betala...