Stockholmsbrudar 2008
En tråd för alla Stockholmsbrudar 2008.
Vår gamla tråd var avstängd för svar.
En tråd för alla Stockholmsbrudar 2008.
Vår gamla tråd var avstängd för svar.
Så här skrev brommaförsamling till mig:
"När det gäller att pappan leder fram bruden är detta inte en tradition som vi vill använda oss av. Det är en mycket förlegad syn på kvinnan som omyndig som lämnas över från en man till en annan. Det är heller inte en svensk tradition utan en anglosaksisk som blivit populär. Svenska kyrkan vill se på äktenskapet som ett jämlikt förhållande. Jag vet att de flesta av våra präster inte vill
gå med på detta."
Madde W
Vi gifter oss också i bromma kyrka!!Jag har inte frågat vår präst ännu men har aldrig trott det skulle vara några problem..
Kolla med prästen. Vi väljer en annan kyrka istället. Håller på att ringa runt...
Jag hörde nu med våran församling...och där har dom gått en medelväg....typiskt svenskt *skratt*
Fadern får gå med dottern NÄSTAN hela vägen...men sista biten tar mannen över och följer bruden sita stegen till altaret.
Det funkar för mig. = )
Vad är det för församling?
-den gyllene medelvägen....
johansdotter
Konstigt, vad är det för skillnad? Bruden blir ju ändå överlämnad från en man till en annan. Jag hör för övrigt till dom som klart ser kyrkans poäng i det hela.
Vallentuna församling =)
Dock får du räkna med att det självklart kommer resoneras om det och att dom vill ha klart för sig att du INTE håller med om den gamla kvinnosynen som den från början representerar.
johansdotter
Ja, jag tycker att budskapet är tydligt, med vad denna sed representerar. Sen förstår ju jag att de flesta inte vill ta vara på denna tradition för att få fortsätta vara underordnade mannen, utan för ungefär samma orsak som du. Men jag för min del skrotar gärna denna typ av traditioner, och kyrkan också för den delen eftersom jag ska gifta mig borgerligt.
Madde W
Bromma kyrka är fantastiskt vacker. Vi kommer gifta oss där no matter what. Jag VÄGRAR gå in med min blivande och om jag inte får gå med pappa så går jag SJÄLV