• J A G

Ungefär hur mycket kostade/kostar erat bröllop?

Satt med min kompis igår och började på en ungefärlig budget för hennes bröllop (som sker först om 2-2,5 år). Men det skulle vara intressant att veta ungefär hur mycket ni la ut/kommer lägga ut totalt på erat bröllop?

• Svar på tråden Ungefär hur mycket kostade/kostar erat bröllop?
  • lycklig med stort  L

Hej jag tror att vårt bröllop ska klara sig med 50 000 vi blir ung 50 gäster (vuxna) vi ska göra så mkt som möjligt själva. Vi har bekanta som gärna hjälper till med arangemanget. Kom ihåg att nyttja vänner och bekanta, ofta så tycker de att det är en ära att få hjälpa till.

• Paeonia

Vi har satt upp budget på ca 60 000 och då är resan medräknad. Vi har ingen fest efter vigseln utan vi skålar i bubbbel på kyrkbacken samt bjuder på snittar.
    Sedan bär det av till hotell en natt och sedan lyfter planet till Grekland 2 veckor för oss och barnen.
    Vi kommer bjuda ca 70 gäster på vigseln som det ser ut nu.

• Novemberbröllop08

Vi har en budget på ca 60 00, vi betalar hälfen och min föräldrar står för hälften. Kommer vi undan med billigare så är det ju bara bra men vi räknar med 60 000. Har endel kontakter så ex trycksakerna, fotograf, band är gratis. Får väl se vad det i tillslut hamnar på

• stfa

Vi har räknat med minst 120000 kr och mest 145000 kr inkl. bröllopsresa. Beror lite på hur vi gör med lokal etc. Kommer att ha 60 gäster ungefär.

• Lilla My
    matteve skrev 2007-12-04 13:01:10 följande:
    Det känns som det är omöjligt att göra upp en budget innan alla delar har fallit på plats. Vi har bara bokat kyrka, lokal och präst.. men det är ju allt annat som kostar. Jag har exempelvis ingen aning om hur mycket utsmyckandet i lokalen kommer att kosta, brudtårtan, mat och dryck.. brudklänning? Våra föräldrar ser fram emot en rough budget, men oj, vad svårt.Hur gjorde ni? Utformade ni en budget först och försökte hålla er till den? Man kan ju aldrig vara riktigt säker på slutsumman, men hur gör man? Tips, tack!
    Jag tyckte faktiskt att BT:s butgetverktyg gav ganska bra hjälp på traven. Vi fick i alla fall hjälp med att se vilka utgiftsposter som finns och en hjälplig bild av vad priserna ligger på. Sen kan man ju ändra hur mycket som helst i den, lägga till och ta bort grejer, ändra vissa saker till "stockholmspris" osv. Sen kan man ju omöjligt veta vad slutsumman blir, och man kommer säkert hitta en must have-grej som kostar mycket mer än man räknat med. Men man får i alla fall en bild av vad slutsumman kan bli, och sen får man se till att ha lite marginal från det.
  • girl in love

Kläder ring mm: 35 000

Bröllopsmiddag: 30 000

Bröllopsresa: 50 000

Så runt 100 000 räknar vi med att det kommer att gå på.

• Jenn82w

Vi gifte oss i Thailand och hade bröllopsfest när vi kom hem. Om man räknar bort resan, så gick det på 60000 kr. Trodde att vi skulle komma billigt undan med att gifta sig på en strand, men det drog iväg ändå.

• tolonta

Budgeten är cirka 85 000, utan resa... Hur blev det så mycket??? Beräknat på 90 personer.

• zsandora

Såhär ser mitt ut, än så länge är ja lugn, men chocken kommer väl...

Lokal, personal, mat + tårta = 27 000
    Fotograf = gratis ( tjänster o gentjänster ) =)
    klänning mm till brud samt 2 tärnor = 11 000
    Smink = 550
    Hår = 2000
    Herrar * 3st = 2000
    servetter med tryck= 200 kr
    kläder till vår son = 500
    vigselförrättare = gratis

Vi önskar oss endast resecheckar, och vi reser inte försen efter två år....

• Hannisen

Vårt bröllop gick på ca 68 tusen inklusive allt, vi hade 130 gäster under 3 dagar (alla var inte med hela tiden) och 20 st sov över hos oss under nästan en vecka.
    Vi hade väldigt tur med mycket samt prioriterade en hel del.
    Våra Kläder: ca 12 tusen( hyrde) inkusive byten, skor
    Brudnäbbekläder syddes av svärmor: 900 i matrial
    Frisör och smink: 4000
    Ringar och övriga smycken: 8000
    dryck:ca 7000
    Personal: 3800
    Mat: ca 10 tusen inklusive tårta, samt hela veckans mat
    Inbjudningar samt tackkort och porto: ca 3,5 tusen
    Fotorullar, framkallning, fotoalbum: ca 3000
    Vigsel: 2500
    Solarium, skönhetsbehandlingar: 2000
    Smyckning av lokal: 1200
    presenter till barn och hjälpare : 1000
    Buketter och blomsterdekorationer: uppskattningsvis 3000
    Coursage till 25 gäster(närmsta släkten) ca 750
    programhäfte: 1000
    Högtalare, skarvsladdar: 3000
    Lite småsaker, diverse 1000

Vad vi hade tur med: jag är kock och har tillgång till festlokal och kök, kollegor som ställde upp gratis,chef som ställde lokaler till vårt förfogande, svärmor gjorde buketter och fantastiska blomdekorationer samt brudnäbbarnas klänningar. vänner som arbetar som fotograf, med video, som bagare, som konstnär, på tryckeri, med musik mm och ställde upp för oss gratis, vi betalade bara matrialåtgång. Vi bor stort och hade en av festerna på vinden. Vi hade till och med tur med vädret!

Och så fick vi bröllopsresan av svärföräldrarna!

Svar på tråden Ungefär hur mycket kostade/kostar erat bröllop?