• Gemma

För mycket är aldrig tillräckligt.

Själv har jag haft en maximalt slapp dag efter en intensiv vecka, mest legat på soffan och surfat runt lite. Masade mig iväg på en pedikyr också, för att hedra mina ljuvliga nya små ballerinaskor - i leopardfärgad päls, kantade med brunt sammetsband. Mannen och jag var helt överens om att det var ett nödvändigt inköp, trots att de kostade på tok för mycket... men det var länge sedan jag köpte nåt riktigt fint till mig själv. Typ i somras faktiskt.

Funderar lite på hur vi gör med vår julmiddag, kanske beställa hem en roast turkey dinner, inleda med lite sill och hembakt lingonbröd, följt av goda ostar och så godis, glögg och sällskapsspel... mmm, får fråga vad mannen tycker.

• Gemma

margaux, vad är The Golden Compass? Typ, pixarfilm? Känns som jag är lite borta från samtiden just nu... Och när du knäcker extra, går du runt med en vit duk på armen och berättar om vinet och är trevlig och sådär? Alltså, som sommelier? Ursäkta min okunskap men du får jättegärna berätta.

Lapinette, om du skulle stöta på nån flaska Blossa 07 får du hälsa från mig... pappa lyckades inte köpa nån till oss, trots att de bor i en liten stad.

fortfarande ingen som lyckats testa den?

förhoppningsis: Yes, du är snitt-gudinnan. Var på cocktailparty hos en väninna förra året; de gillar att göra just snittar (vem gör inte det?) och hade bestämt sig för att A. ha partyt vid 20-tiden och B. göra tiotalet olika sorters snittar. Kontentan blev att de stod och gjorde snittar hela dagen och sen kom folk och tryckte i sig snittarna till middag, det blev nästan som att åstadkomma en tiorätters middag! "Aldrig mer", suckade väninnan, när jag några månader senare föreslog att de skulle upprepa succén... Jag var i alla fall ambitiös nog att göra två sorter, förra tjejmiddagen. Det blev mycket uppskattat.

Godis har jag också ett gäng klassiker: Först och främst min gräddkola, sedan brända mandlar (dansk typ med karamelliserat socker), syltade apelsinskal i mörk choklad, dajm och mandlar i kanelmjölkchoklad. Mannen brukar göra ett par olika sorters tryfflar och min mamma gör de mest sagolika marsipanstubbar på egentillverkad valnötsmarsipan indränkt i grand mariner. Till slut doppas alltihop i mörk choklad. Ett riktigt vuxengodis! I år ska vi dock bara göra gräddkolan, sen nöjer vi oss med köpta pepparkakor och Aladdin-ask. Blev f.ö. lite besviken nu när vi öppnade Aladdin-ask nummer 1; man har fantastiska minnen av körsbär i likör och romrussin (mina fravoriter) men nu kändes de på tok för söta. Är också lite sur över att de tagit bort franska nougaten som var så god, och så den där räliga vita biten i mitten... men apelsintryffeln är i alla fall fin. Även om jag aldrig skulle köpa den där asken om det inte till 90% handlade om nostalgi...

Lägger upp en bild av mina sötnosar (skor) på fisbök (älskar det, stålis!) nu. Och lider med dig Stålis, köpa stövlar är svårast i världen, faktiskt svårare än att köpa bostad.

Yes förhoppningsis, det blir en kalkonmiddag. Visserligen går den loss på runt tusen spänn vilket är mycket enligt vårt nuvarande synsätt; i gengäld gäller det för 16 pers så vi lär ha mat i en vecka. Plus att det är så festligt med kalkon och trimmings!

Nu ska jag lägga mig i sängen och profylaxa lite. Mannen har redan nypt mig på insidan av låret för glatta livet, så att jag kunnat träna djup- och mellanandning. Med levande ljus, choklad och julté som inramning kändes till och med smärtan idyllisk...

Gonatt alla! G

• Gemma

Hej på er! Förhoppningsis, när jag gör snittar baserade på bröd så penslar jag skivad baguette eller ciabatta (beroende på vilken snitt) med olivolja och grillar på bägge sidor i ugnen. Är det detta du menar med crostini, eller är det nåt annat? Köpte färdiga Zeta en gång men de var snustorra och inte så goda.

Julgodisrecept - de är alla från Allt om Mat från sent 50-tal, dajmen är från nån åttiotalstidning och chokladkanelmandlarna är från Jan Heedhs utmärkta chokladbok "Choklad passion". Kan verkligen rekommendera den om du har extremt mycket tid och tålamod.

• Gemma

En vanlig morgon i Kina... arbetsledaren knackar på och frågar om de kan få öppna vårt fönster, jag säger: "Inga problem". Går efter en stund ut i vardagsrummet och ser en målare som hänger ut genom rutan och målar karmarna med stinkande primer, hela vardagsrummet luktar plus att det är svinkallt i rummet. De menar att stegen inte är tillräckligt lång och att de behöver måla samtliga våra fönster under 2,5 timmar! Fatta, giftiga färgångor! Och det är jättekallt och går inte att vädra heller (ju mer fönstret är öppet, desto mer lukt). Jag sa att de måste sluta och ringde värden, hon är tack och lov en ung tjej som har egna barn så hon sa att de ska jobba på det... i värsta fall kommer de tillbaka i morgon bitti när vi är ute och målar, sen får vi se hur lång tid det tar att få bort lukten. Det är så lustigt i det här landet, jobbarna kände ingen lukt alls och fattade inte när jag sa att det var farligt... samtidigt gör man inte manikyr när man är gravid för att man menar att det är giftigt.

• Gemma

Ville inte vara hemma idag för det stinker apa trots att de aldrig tog sig in i lägenheten... när jag ringde hyresvärden dök det plötsligt fram en jättelång stege som räckte ända upp, simsalabim!

Lika lat som jag var igår, lika på G var jag idag. simmade tusen meter, sen promenerade jag ett antal kilometer bort till lunchstället och käkade oxfilé´i mangocurrysås med soppa, frukt, konstig sallad och broccoli till det facila priset 55 kronor. Sen promenerade jag vidare bort till modegatan för att göra sista delen av artikeln. Gick runt och skrev i ungefär två timmar, sen satte jag mig på ett kafé och drack illy cappuccino och åt italiensk chokladglass, medan jag ringde och beställde vår julmiddag. Det blev lite dyrare än jag tänkt mig, 1000 kuai (ungefär 950kr) men då VET jag att det blev gott för min väninna beställde en sublim thanksgivingmiddag därifrån, förra året. I priset ingår hemleverans vid önskat klockslag av en hel grillad, mör kalkon, cornbread, haricots verts, stuffing med äpple, cranberrysås, brunsås och potatismos. Helt okej. De hade en variant för 1400 också som var mycket mer prisvärd, med potatisgratäng, fyllda tomater, brödkorg, sallad, en roast pork filled with prunes, samt dessert i form av en hel christmas pudding med brandy sauce OCH en tysk weinachts stollen OCH ett pepparkakshus, men då började jag faktiskt bli en smula stressad... kunde liksom redan känna halsbrännan. Plus att vi faktiskt tycker det blir roligare att ha vårt eget lingonbröd med sill tillförrätt samt ostar, glögg och hemlagat julgodis till efterrätt. Mmmm, känner mig redan hungrig...

Efter jobb och kaffe och kalkon promenerade jag heeeela vägen hem igen, kanske 4 km. Passade också på att beställa en liten, liten gran. För de verkligt ambitiösa dignar staden numera av riktiga granar på rot som importerats från Holland, de går loss på runt 800 spänn vilket är rätt rimligt. Men jag vill ha en liten en (som i én, trädet alltså) som kan ställas i en stor blomvas, i vatten. Framför allt gillar jag att den kostar max en hundring. På tisdag anländer den. Nu sitter jag med öppna fönster och försöker vädra ut giftångorna, i ytterplagg. Det känns sådär kul efter allt mitt promenerande. vill helst lägga mig raklång i soffan och låta jordnöten rumla runt en stund (den har sovit mycket idag eftersom jag rört så mycket på mig).

Tja, som ni hör håller jag mig busy busy, precis som ni. I morgon stundar sjukhusbesök när vi ska ställa en massa frågor inför förlossningen (jag är i vecka 36 nu, förstå det!), sen ska vi shoppa lite nödvändigheter och gå och styrketräna. På söndag är det alltså min babyshower men jag skippar julfesten både lördag och söndag till förmån för jordnötsrelaterade aktiviteter. Det känns tryggt och bra att ha planerat, fast inte FÖR mycket utan lagom. Hur blir er helg?

• Gemma

förhoppningsis: Så länge dina kompisar njuter av sina graviditeter precis som jag gjort så hör väl lite nojighet till... och jag måste erkänna att jag för inte så länge sedan kom fram halvsnurrig till kontoret varje dag, efter att ha vandrat halva Kungsgatan ner, och försökt hålla andan samtidigt ;) Här använder jag nån sorts sunt förnuft, idag var luften riktigt bra så jag passade på att gå. Många bryr sig inte alls. Jag är nog extremt känslig och kinkig jämfört med de flesta jag känner här.

• Gemma

Jaa, nu ska vi få special delivery av abbas senapssill. Har redan en burk vitlökssill i kylen...

• Gemma

Lapinette, usch vad jobbigt... och sådär känner jag mig vissa dagar. Fast det är mest för att jag var sjuk så himla mycket när jag kom hit. Vet du om väninnans man också varit jättemycket sjuk? Eller det kanske inte har med saken att göra?

Känner en fransman som är hypokondrisk, mer sådär att han sjåpar sig och gnäller för minsta lilla. Det komiska är att han tränar och bodybuildar som en tok för att kompensera faktumet att han är så kort. Det blir liksom lite extra löjligt då, även om det såklart är synd om honom.

• Gemma

Bijouterier är jättekul, finns ett roligt svenskt märke som heter Dadas Diamonds och för ett par år sedan var jag helt insnöad på Les Nereids, som har små stories invävda i smyckena. Har också en stor röd jordgubbe med guldduttar, som hänger i en lång, tvinnad guldsnodd. Den är kalasfin till min enkla marinblå klänning.

NK's bijouteriavdelning brukar vara rolig att titta på. Designtorget är lite för arty för min smak.

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.