Hej tjejer!
Efter att ha läst om ert julfirande tänkte jag bidra med mitt eget.
Korta versionen är mat, mat och mer mat, frukost buffe, fm fika, stor lunch, em fika, 4 rättersmiddag och däremellan m'ngder med godis, kakor och glögg.
Åkte till pensionatet den 23, ligger ca 30 min från Åre. Vi som eg hade tänkt komma ifrån familjejulskänslan var nog inte helt rätt. Efter en 4 rätters middag (varje kväll) var det gemensam klädning av julgranen och sen glögg ett bord med godis och kakor.
På kulafton var det frukost i jaktsalen med kaffe och kakor och mackor. Stora saftiga lussebullar i rader. Efter ca 8 km på fjället på långfärdsskidor, japp vi hade snö och sol, blev det ombyte för jullunch kl 13. Gigantiska bord uppdukade med allt man kunde önska sig att äta. Dessutom en spec del för lokala specialiteter, dvs massa olika vilt.
Efter maten mös vi framför den stora öppna spisen, jättestor!! Minst 2 meter bred! Vid 17 kom tomten med paket till alla barnen. Spelade spel, läste och drack vin. Mumsade kakor och mer bullar samt mängder med godis. Sen var det tid att äta igen, mer julmat och nu även lutfisk och gröt. Ner i jaktsalen igen för kaffe och, ja det är sant, mer kakor och godis.
På juldagen hade det snöat ännu mer under natten så efter frukosten gav vi oss ut på fjället på skidor igen. Denna gång i ospårad terräng. Tyngre men kul! Därifrån åkte vi ner till sjön där det var massa andra människor och det bjöds på korv, glögg och varm saft och mer godis. Efter att ha bytt om till middagen tog vi en drink framför öppnaspisen innan det var tid för en ny 4 rätters middag, med kalkon till huvudrätt. Kaffe och mer vin framför spisen i stora soffor.
Annandagen gick vi upp och tryckte i oss frukosten, vid det här laget började kläderna sitta lite tight. Åkte till Duved för en dag i skidbackarna med mannen. Firade vår 6 årsdag med lite lingontryffel från Årechoklad. Blåste en del på toppen men backarna var fina och det var inte mycket folk. Det är något spec att äta gulachsoppa mitt i backen! Hem till väntande em fika med te och kakor, sallader paj mm. Någon timme senare var det en ny 4 rättersmiddag. Avsultade kvällen med sällskapspel och ännu mer vin framför brasan.
Igår blev det skidåkningi Åre, snö och ca 20 sekundmeter blåst på toppen. Efter lunchen hade vi fått nog och åkte till Åres nya badanläggning vid Diplomat. För er som inte varit där på ett tag så har de byggt om Åre centrum ordentligt, tom ett köpcentrum där nu. Badade och var i deras bastuvärld. Mängder med olika sorters bastu, med bla olika värme, ljusterapi, aroma, finsk, isbastu, ångbastu, platåbastu osv.
Efter middagen som som vanligt bestog av lokal mat, dvs älgstek till huvudrätt och blåbärssorbet till dessert den här kvällen fanns det en utflykt för att titta på vattenfallen i närheten som var upplysta. Där fanns även en gigantisk igloo där vi fick vintoddy och pepparkakor serverat i stora salen. Som sagt stooor igloo med ett par sovrum mm. Supermysigt!!
Sen gick allt fel, jag fick någon sorts magsjuka och spydde som en klocka genom hela natten. Med rätt exakt 2 timmars mellanrum diffade bara ca 5 min. Mannen var nästan imponerad! Frös som en hund hela natten och var inte helt sugen på att sitta i en bil i dag för att åka hem. Slutade spy vid 6 i morse men har mått halv-illa sedan dess. Mindre kul avslutning på en kanonvistelse! Mannen ansåg iaf att jag knappast kunde köra min del av vägen hem så jag fick läsa och sova istället. Har precis fått i mig lite mer te och en macka. Hoppas att jag är helt återställd i morgon.