• 20080301

Emetofobi

Är det någon förutom jag som lider av emetofobi?

• Svar på tråden Emetofobi
  • Strawberryhoney
    20080301 skrev 2008-01-03 06:40:00 följande:
    Om man läser om emetofobi så står det att många av oss inte har kräkts på 10-20 ibland 30 år. Att våra hjärnor på något sätt tagit över den delen av hjärnan som styr kräkdelen. Att vi därför inte kräks så ofta.Jag kan ju säga att jag sväljer och sväljer och sväljer för att undvika att kräkas....
    Jag spyr nog inte heller så ofta faktiskt. Jo såklart om jag är riktigt dålig men om jag mår sjukt illa så händer det kanske 2 ggr av 10. Magsjuk är jag kanske 1-2 ggr var annat-vart tredje år. Sist gick det nog t.om 4 år emellan tror jag. Nu bävar jag såklart för magsjukan under vinterhalvåret. Borde äta massor massor av vitpeppar alla dagar men då kanske man blir immun mot dem
  • Bride in England

Jag har inte varit magsjuk pa 10 ar (peppar, peppar, ta i tra!!!) och har endast spytt en gang darefter pga matforgiftning. Tydligen vet man inte vad som kom forst, honan eller agget, dvs om emetofobiker kraks sallan pga sin fobi och det faktum att de haller in det, eller att man har fobin pga att man sallan kraks. Kanske bade och!?

• helenekl

Jag har inte haft kräksjukan en endaste gång *peppar peppar ta i trä*
    men jag har, som jag skrev tidigare tror jag, kräks när jag haft riktigt svår migrän vid två tillfällen och då blivit så sjuk så maken ringt ambulans, ett tillfälle var 1998 och det andra var 2005... ja iaf:

Jag kämpade så för att inte kräkas så killen i ambulansen (jag var visst knappt kontaktbar så de misstänkte hjärnhinne- hjärninflammation) blev förskräckt när han såg hur mina halsmuskler var helt stela och hela min överkropp täcktes av stora röda utslag!!

Det berodde på att min kropp ville inte kräkas och gjorde ALLT för att det inte skulle ske men till slut kom det och när jag hade kräks klart så försvann fläckarna inom en timme men däremot hade jag sån himla "träningsvärk" i halsmusklerna en vecka efteråt och hade knappt nån röst... gud så man är!!

• helenekl

Javisst ja!! Jag skulle ju svara på inlägget innan mig

Jag vet inte heller hur det är, spyr vi sällan pga fobin eller har vi fobin pga att vi sällan kräks?! Ja det vete hundan!

• Lompan

Kan det inte vara så att vi kräks sällan pga fobin? Jag kan iaf "tänka bort" mina impulser att kräkas. Jag ligger bara ner och andas djupt och efter ett tag har det hela gått över (givetvis i ett stadie av svår ångest!). En annan människa hade garanterat kräkts i dem lägena. Rätt sjukt egentligen, att man kan "hålla tillbaka" så...

• Strawberryhoney

Och jag har magknip och oroar mig självklart för att få kräksjukan nu.

• RangaTanga

Jag är också livrädd för att spy, jag är så rädd att jag t o m är rädd för hur det ska bli om jag blir gravid i framtiden, jag har sån ångst för detta, tänk att behöva må illa och kanske kräkas i veckor! Jag är en mästare på att luska bland dem som vart gravida om de kräkts under sin graviditet eller ej, jag frågar ALLT, ja har ett skräckexempel på jobbet, den stackaren kräktes konstant under sin graviditet, hon var sjukskriven från maj till dec, hon låg på sjukhus långa tider pga att hon inte kunde behålla näring(hon födde tvilligar) En annan vän till mig mådde inte illa eller spydde en enda ggn under sina två graviditeter, då tänds ett litet hopp i mig, men man kan ju ge sig den på att jag kommer må pest och kräkas.. Skräcken är att göra det offentligt också.. Ja fy, skönt och läsa om andra o känner samma.. hatar vintern och kräksjukan jag har dock aldrig haft den, peppar, peppar!) tror jag kanske är immun, finns ju vissa i befolkningen som är det.. Nej nu ska jag tänka lite positiva tankar och gå och mysa med min kärlek! *Kram*

• Strawberryhoney

Jag spydde aldrig då jag var gravid mådde knappt illa-Tack o lov

RangaTanga skrev 2008-01-03 22:52:03 följande:
    Jag är också livrädd för att spy, jag är så rädd att jag t o m är rädd för hur det ska bli om jag blir gravid i framtiden, jag har sån ångst för detta, tänk att behöva må illa och kanske kräkas i veckor! Jag är en mästare på att luska bland dem som vart gravida om de kräkts under sin graviditet eller ej, jag frågar ALLT, ja har ett skräckexempel på jobbet, den stackaren kräktes konstant under sin graviditet, hon var sjukskriven från maj till dec, hon låg på sjukhus långa tider pga att hon inte kunde behålla näring(hon födde tvilligar) En annan vän till mig mådde inte illa eller spydde en enda ggn under sina två graviditeter, då tänds ett litet hopp i mig, men man kan ju ge sig den på att jag kommer må pest och kräkas.. Skräcken är att göra det offentligt också.. Ja fy, skönt och läsa om andra o känner samma.. hatar vintern och kräksjukan jag har dock aldrig haft den, peppar, peppar!) tror jag kanske är immun, finns ju vissa i befolkningen som är det.. Nej nu ska jag tänka lite positiva tankar och gå och mysa med min kärlek! *Kram*
  • Bride in England

Usch nu har en stor vinterkraksjuka brutit ut i England, far panik!!!!

• 20080301

Jag mådde inte illa alls under någon av mina graviditeter.
    Däremot har jag ont i magen och har mått illa hela dagen.Har småpanik nu kan man lätt säga..

Svar på tråden Emetofobi