Emetofobi
Är det någon förutom jag som lider av emetofobi?
Är det någon förutom jag som lider av emetofobi?
*S* Jag gjorde likadant när mina gick på dagis. Varje år gjorde jag så.
Just nu sitter jag på jobbet med småpanik i kroppen över att jag ska bli sjuk när jag är här. Funderar på att mina barn är hos sina farföräldrar och tänk om dom blir sjuka där....
Min sambo förstod först igår hur pass illa det är. Är ju inte så att jag pratar om detta med folk för dom tror ju att man är galen.
Jag har bara läst all info som finns där, inget annat jag vill inte höra om magsjuka människor får panik
Wow! Finns det sa manga fler som kanner som jag? Visste inte ens att det fanns ett ord for det! Jag ar livradd for magsjuka o att spy, vill knappt ens skriva orden. Har inga barn annu men hoppades pa att man skulle skarpa till sig nar man fick barn, ser ju dock inte ut som om att det hjalper! Jag far panik om jag mar illa pa jobbet, hur ska man ta sig hem!?! Hur hjalper vitpepparkorn, har aldrig hort talas om det?
Jag tror ocksa som nagon sa att de som lider av detta ar de som inte far magsjuka eller spyr sa ofta. Undrar var skracken kommer ifran???
Om du googlar på emetofobi lär du bli lika chockad som jag över hur mycket det finns om det och hur många vi är.
Jag vet inte om vitpepparkorn hjälper men jag vet att dom på dagis äter det och dom blir sällan sjuka så själv´klart måste jag oxå svälja hel vitpeppar varje dag.
Det står på flera sidor att dom som lider av det ofta är "spyfria" så mycket som 15-20 år och ändå får full panik av bara tanken.
Jag vet inte vart min kommer från har som sgat hållt på sen yngre tonår, men det förvärras hela tiden
Bride in England skrev 2008-01-02 10:53:47 följande:
Jag har också vitpepparkorn med mig i väskan nästan jämt... :)
Och om någon klagar över illamående eller ens ont i magen "måste" jag hålla andan så jag inte får i mig några baciller. Det är en helt irrationell skräck, eller, den står åtminstone inte i proportion till faran. Men det är ju så motbjudande. Tror att fobin har att göra med hur äcklig man känner sig när man kräks. Och att det ÄR så äckligt såklart.
Är det inte så att man kan "hålla emot" lite själv om man är magsjuk? Det kan ju isåfall förklara varför emetofobiker är "kräkfria" längre. Vanliga människor kanske hellre spyr än mår illa länge?
med risk för att ställa en dum fråga... men vad är emetofobi?
oj då
det hade jag inte hört talas om tidigare. usch ,kräkning är ju svårt att undvika också om man nu skulle åka på någon sjukdom. har man spindelfobi behöver man ju inte vistas med spindlar. lättare att kontrollera.
Kan det vara till någon tröst för er att höra att jag blev av med min emetofobi när jag blev magsjuk? Efter det insåg jag att det inte alls var så hemskt som jag hade föreställt mig...
Jag har precis hämtat mina plastbarn från tåget, tror ni inte att det första dom berättade var att dom suttit i en vagn där 2 små barn spytt. Jag ville springa ur bilen och gömma mig.... Behöver jag säga att jag har full panik och magen full med vitpeppar
Jag har varit magsjuk och min emetofobi blev bara värre