• Melis

Stötta varandra i bantning!

Jag skulle vilja gå ner typ 5 -10 kg och kommer igång men hamnar lätt fel, därför startade jag denna tråden för att samla de som kommer igång men behöver stöd från andra. Här tänkte jag att vi kunde utbyta tips och idéer om mat, träning och liknande. Man behöver inte vara en träningsnarkoman bara villig att gå ner ett par kilo.

• Svar på tråden Stötta varandra i bantning!
  • Eski och Snowie

Jupp, man får absolut inte känna att det är tråkigt att banta. Då tror jag man tappar tråden lätt.

Experimentera med mat du tycker om, och i stället för att unna dig en liten chokladbit en fredagkväll så kan man ju marinera kycklingen i någon härlig marinad =) Skulle jag föredra...

• Cantaton

Ni har hunnit med så mycket medan jag suttit och knåpat på min B-uppsats, så jag citerar era inlägg och skriver mina kommentarer under dem.

mysifer skrev 2008-01-07 01:50:51 följande:
    jag tänkte också börja promenixa till skolan när vädret blir bättre. nu är det nästan för kallt för att ens sticka näsan utanför dörren om man är så frusen som jag. får kanske helt enkelt klä på mig några extra lager och intala mig själv att jag gör det för min hälsa!
    [/citat]

Jag har faktiskt lyckats trotsa blåst, mörka morgnar och snöslask samt kyla senaste dagarna. Dvs jag har promenerat trots väderförhållandena. Det är faktiskt inte så jobbigt om man klär sig, man blir ju varm och pigg av att gå. Imorse när det regnade tog jag dock bussen ner till gymmet och gick på löpbandet.

Eski och Snowie skrev 2008-01-07 01:58:51 följande:
    [citat]
    MissieAResturangbranschen är värst, jobbar nu inom vården och det är rena drömmen.mysiferEtt tips då man ska promenera så pass länge är att ha mp3-spelare! Då känns det som att tiden går liiite fortare.
    [/citat]

Min pojkvän brukar gå till biblioteket och låna talböcker som han lyssnar på när han promenerar längre sträckor (om han inte går med mig). Annars tycker han att det är för tråkigt. Kanske kan vara något?
    Waersta skrev 2008-01-07 07:48:46 följande:
    [citat]
    Jag har efter jul 6 kg att bli av med, och jag måste det!! Trivs inte med mig själv för fem öre. Magen väller över byxorna. Nu SKA jag ner igen!! Äta mindre, träna mer! Jag har en crosstrainer, har haft den i ca en vecka bara. NU ska jag ner!!! Tänker inte se ut så här!Kom igen flickor! Vi klarar det!
    [/citat]

Bra inställning!!

Efter 11 år är det min tur skrev 2008-01-07 12:09:16 följande:
    [citat]
    burk tonfisk i vatten i halv gurka en röd eller gul löktvå dl kesoblanda ihop allt och saltajätte gott
    [/citat]

Låter spännande, det ska jag testa någon gång.

Eski och Snowie skrev 2008-01-07 12:40:28 följande:
    [citat]
    Håller med Melis.Jag tror man mår sämre av att trycka i sig saker man inte gillar. Det kostar mer pengar, det smakar illa, det är tidskrävande, man ska laga dubbla middagar för att sambon tycker att man är galen =)Jag kör på husmanskost och tallriksmodellen.För att gå ner i vikt hoppar jag över godis och tränar! Jag tycker att det känns hälsosammast för kroppen.Kyckling tycker jag är bra smal-mat. Det är extremt mättande men samtidigt gott!
    Så sant, man måste kunna njuta av sin viktnedgång också. Dvs känna att man lever normalt. Men vanliga grönsaker kostar minsann också pengar... Håller med angående kycklingen! Men nu har mina fyra senaste måltider bestått av kyckling så idag blir det linssoppa.
  • Cantaton

Oj, det där blev lite konstigt, tror att jag missade en citathänvisning, men jag hoppas att ni förstår och kan urskilja vad jag skrivit ändå.

• MissieA

Vad mycket smart ni har skrivit här på bara några timmar. Receptet med tonfisken ska jag smaka, är tyvärr inte förtjust i lax.

Jag tror att det är viktigt att man äter mer av de grönsaker och frukter man tycker om och inte tvingar i sig saker man inte tycker om som ni säger. För min del tror jag att det är viktigt att tänka på brödet och pastan m.m. då jag nästan alltid äter kyckling. Tycker inte om annat kött så mycket.

Men jag har ett problem, tycker inte om pasta och ris så mycket utan det är potatis som gäller men tyvärr finns det ingen fullkornspotatis. Vad ska jag göra åt det?

• Cantaton
    MissieA skrev 2008-01-07 17:44:35 följande:
    Vad mycket smart ni har skrivit här på bara några timmar. Receptet med tonfisken ska jag smaka, är tyvärr inte förtjust i lax. Jag tror att det är viktigt att man äter mer av de grönsaker och frukter man tycker om och inte tvingar i sig saker man inte tycker om som ni säger. För min del tror jag att det är viktigt att tänka på brödet och pastan m.m. då jag nästan alltid äter kyckling. Tycker inte om annat kött så mycket. Men jag har ett problem, tycker inte om pasta och ris så mycket utan det är potatis som gäller men tyvärr finns det ingen fullkornspotatis. Vad ska jag göra åt det?
    Ersättning för potatis tycker jag också är väldigt svårt. Å andra sidan är det ytterst sällan jag använder potatis... men i vissa fall (som till kött) kan du ju göra rotfrukter i ugnen. Till lax (som du förvisso inte var så förtjust i) passar bulgur osv. Men någon direkt ersättning för potatis har jag inte hittat...
  • Melis

min pojkvän gick ner 17 kg för 2 år sen och då åt han mestadel kokt potatis och kyckling så potatis kan du nog fortsätta äta men inte pommes....heheh

• MissieA

Haha melis, ne inte pommes. Får nog fördela det så att man tar lite mindre potatis och mer grönsaker.

Är det ingen som har hittat en nyttigare recept och testat det?

• Melis

nu har jag ätit middag... Gjorde ett wokalternativ, med lite egen fantasi...

tog en röd och en grön paprika, lite zuccini, lite champinjoner och en morot... skar moroten i mindre bitar och det andra i relativt likadana (typ en paprika i 12 bitar). wokade allt det samtidigt som jag lagade lite ris... Kryddade grönsakerna starkt och tillsatte riset i wokpannan.... hur gott som helst...

• LottaT

jag brukar äta ltie mindre portioner av den vanliga maten och lägga till en bönsallad till. Då blir man långvarigt mätt på mindre mat och bli inte lika sugen några timmar efter....tex. kikärtor blandat med hackad tomat kryddat med mynta och salt är en jättegod variation till min vanliga svarta bönor, kidneybönor och kikärtor i mangovinäger och lite olivolja, salt och peppar.

Fast man ska nog inte se till den vanliga maten i första hand, om man kan ta bort allt extra och byta mot frukt eller bara vatten (det sägs att 50% av gångerna man är sugen på något sött är det egentligen vätska kroppen vill ha, och det är därför man inte blir av med suget med tex en chokladbit) så har man nog kommit väldigt långt! Jag och min rumskollega kommer köra stenhårt på att jobba bort godisuget igen efter julens frossande för det räcker att hålla upp i typ 3-4veckor så försvinner suget...hemma är det ju bara att se till att inte ha massa godis och kakor hemma.

• mysifer

håller på att laga världens mest onyttiga middag just nu känner jag..raggmunkar med fläsk och lingonsylt blir det..
    jag tycker det är svårt att hitta mat som är både nyttig och billig, som student har man ju inte råd att lägga hur mycket pengar som helst på mat och tyvärr är onyttiga saker oftast billigare än det nyttiga. åtminstone i pengar räknat.

Svar på tråden Stötta varandra i bantning!