• Engla2006

Vad kostade ditt bröllop o vad betalade du för?

Nyfiken bara, vi planerar ett bröllop om ca 1½ år.
    Men jag har snabbräknat o får det till iaf 70.000:-
    Vissa har jag sett som räknat på ca 15-20000, ju billigare desto bättre. Men undrar vad som ingått i erat bröllop. Jag skulle vilja hyra nån fin gård eller restaurang med catering. Köpa klänning till mina tärnor osv.
    Hoppas nån vill/kan ge mig ett svar

• Svar på tråden Vad kostade ditt bröllop o vad betalade du för?
  • JohanoCissi
    sokkerstruten skrev 2008-03-05 18:06:48 följande:
    Ja våra kostnader ser olika ut helt enkelt och av en anledning tror jag...för 75 pers!Mat tre rätters (av serveings peronal) 80.000ingår: Brudskål, godis och förfriskningar, Tre rätter, tårta, dekoration gjort av floristen, servering, städning, dekoration av andra lokalytor, fri bar, vin till maten. (udnerbara lokaler, med mysiga brasor, och utsikt över sjön!)Transport: 4000Fotograf 5000Håruppsättning 2000Brudbukett 2000corsage*2 600tärnblomma 500Vigselring 11000Putsning av förlovningsrinar 800Tärnklänning 1500Min klänning 9000band 9000Favours special bestälda m&ms med datum och våra namn på i små silver burkar, och placeringskort hållare. 2600smink 1000skor*2 2000underkläder 1000sambos udnerkläder 500sambos kläder 2000-3000Bröllopssvit på herrgården 2750 inkl frukost.= 136250 krTransport för gäster? vet inte än..Trycksaker, vet inte riktigt än än...Som sagt vi har inte köpt något av detta än förutom ringen! Klart om man kan få det billigare men ändå få precis som man vill ha det, så är det ju bara bra! Tex klänningen...
    Du har nog räknat rätt så högt på vissa saker, men det ger sig när det är dags. Ju billigare desto bättre och ndå precis som man vill.
  • FoxyLoxy

Vi har räknat på en budget- inkl. bröllopsresa- på ca 450,000 kr. Vilket allt kommer från egen ficka genom att spara och prioritera om vad som är viktigt för oss just nu.

Sen vilken budget man lägger eller inte är till stor del beroende på de ekonomiska ! förutsättningarna (Givetvis!)Men även när det gäller prioriteringar om vad som är viktigt

När man läser några av de andra insändarna så verkar det som om ni bollar mellan stor budget= lyckad fest och så vidare...

...Så länge NI är nöjda så spelar inte den slutgiltiga prislappen någon roll eller hur?

• sokkerstruten

ja det kan nog hända.. vet ju inte riktigt vad saker och ting kostar exakt... vill ändå ha en bra marginal.. men som du säger.. ju billigare desto bättre!

JohanoCissi skrev 2008-03-06 18:38:57 följande:
    Du har nog räknat rätt så högt på vissa saker, men det ger sig när det är dags. Ju billigare desto bättre och ndå precis som man vill.
  • sokkerstruten

Hjälp! Coolt att ha ett bröllop för 450.000! Det kallar jag mycket pengar! :) Var gifter ni er och vad kommer ni ha för 450.000 kr, vart går eran bröllopsresa? Vilket dröm bröllop du kommer få! :)

• sokkerstruten

alla andra oxå såklart! så länga man är nöjd som sagt så spelar ju det ingen roll!

• FoxyLoxy

Sockkerstruten:

Själva resan kommer att gå på c a 100,000, till venedig och florens- vi har valt att lägga gott om pengar på schysst boende så det är fem stjärnor hela vägen.

Vigsel kommer att vara i malmö på en liten herrgård nära stan.
    Sen har min m2b specifika krav när det gäller dricka till själva festen- bara champagnen kostar ca 30,000 och övrig dricka med beräknad öppen bar på ca 50,000 till.
    Resten till maten ca 75,000.
    Kläder till alla ca 50,000... sen lite smått o gott som band, trycksaker o dyl.

(Sen är det även budgeterat ytterliga 75,000 till, usch det låter hemskt men, till "fickpengar" på vår resa...)

• FoxyLoxy

Men du har rätt... det blir vårt drömbröllop ;)

• trofast

Vill ställa en fråga ev ren nyfikenhet! Notera väl att jag inte lägger några värderingar i era svar utan bara är nyfiken!

Vilka är ni som lägger 100 000-tals kronor på bröllop? Tar ni lån? Har ni så mycket pengar att det helt enkelt känns försvarbart att lägga på bröllop? Betyder det så otroligt mycket att allt skall vara perfect så ni gärna lägger dessa pengar? Någon kanske till och med tar lån? ahhh det finns nog 100 svar. Hur tänker ni?

Anledningen att jag är så nyfiken kanske är att jag själv inte skulle ha ekonomiska förutsättningar för att ha ett sådant sagobröllop trots att jag anser mig ha en stabil och god ekonimi. Jag har satt en budgett på 40 000:- (fast vi gifter oss utan gäster) och då betalar vi kontant.

Bara nyfiken!

Lycka till!

• trofast

Snyggt formulerad fråga, hmpf.... så är det när man inte läser igenom innan man skickar!!

• 20080802

Nu har vi inte en sååå enorm budget utan räknar på att hamna på 80-90.000 kronor. Men visst det är massor med pengar det också. Men jag förstår inte riktigt att folk tycker det är så konsitgt med olika bröllopsbudgetar. Det är väl inte konstigare än att folk bor olika. Vissa bor två personer på 40 m2 och betalar några tusen i månaden och andra har stora villor som har kostat massor av miljoner kronor. Några har turen att ha ärvda pengar andra ha välavlönade jobb eller rika föräldrar. jag och min sambo är akademiker bägge två inom hyggligt välbetalda branscher. Han är en bra bit över 40 och har jobbat hur mycket som helst både i Sverige och utomlands och knappt haft tid att använda pengarna han tjänat. Vi har pengar som ligger på hög. Inte massor massor men ändå. Vi lever inte något lyxliv i vanliga fall utan ganska sparsamt, men vi vill gärna bjuda många av våra vänner på fest. Vi har inte riktigt tid och ork att göra allt själva utan köper det mesta, men tycker inte att det är värt pengarna att hyra slott och köpa färdiga kuvert med all inclusive. Det är våra prioriteringar.

Mycket prat men det jag försöker säga är att 20.000 för två lågavlönade med nyköpt boende kan vara en betydligt större satsning än 300.000 för den som har en massa pengar på banken och en stadig och väl tilltagen inkomst.

Det är inget konstigt att en middag kan kosta allt mellan 100 och 1500 kr/pers och självklart både mindre och mer.

Så tänker jag...

Svar på tråden Vad kostade ditt bröllop o vad betalade du för?