• Engla2006

Vad kostade ditt bröllop o vad betalade du för?

Nyfiken bara, vi planerar ett bröllop om ca 1½ år.
    Men jag har snabbräknat o får det till iaf 70.000:-
    Vissa har jag sett som räknat på ca 15-20000, ju billigare desto bättre. Men undrar vad som ingått i erat bröllop. Jag skulle vilja hyra nån fin gård eller restaurang med catering. Köpa klänning till mina tärnor osv.
    Hoppas nån vill/kan ge mig ett svar

• Svar på tråden Vad kostade ditt bröllop o vad betalade du för?
  • stinakina

Jo glömde, vi har även livemusik!!

• Juliazzb25

Min och min makes bröllop har kostat 280.000 kr inklusive bröllopsresa på 50.000 våra kläder för ca 30.000 ringar 30.000
    fotograf 15.000 och firma som filmade 10.000 dj 7000 sek

Resterande pengar gick till allt annat det vill säga alla trycksaker, smycken, bröllopsuppsättning, underkläder, skor, dekoration,gästfavours, blommorna, tärnornas kläder, tårta, make-up inklusive prov make-up, och resterande gick till restaurangen där vi hade festen för 150 gäster.

Där hade vi bjudit på allt. Man kunde drycka man vad man ville och hur mycket man ville. Till maten serverades självklart vin och annan dryck.. Välkommsdryck var självklart champange.

Vi hade satt budget på 150.000 från början men insåg snart att det inte skulle hålla så vi sa att det får kosta vad det kostar man gör det bara en gång i livet hehe:)

Lycka till alla och hoppas att ni får en lika underbar dag som jag och min make hade.

• Fejs

stinakina vi som är uppe i de summorna tycker det är svårt att hålla sig under 100! Vet inte hur du gör?!

• stinakina

Som sagt:
    Mat 14000
    Alkohol 7000
    Trubadur 4000
    Transport till och från kyrkan Gratis
    Lokal gratis (ev ett par hundra för porslin)
    Fotograf (bröllopspresent)
    Håruppsättning 1500
    Brudbukett, coursage,2tärnbuketter, gerbera och vita rosor(till bord och tårtdekoration) max 2000
    Vigselring 2000
    Putsning och gravyr förlovninigsring 400
    Tårtor 1000
    Två tärnklänningar 800
    Hyr kläder 3000

Detta blir 35700:-

Hittils har jag inhandlat dekorationer till lokalen, tiara, underkläder, skor, brudväska, papper, band, stämplar osv till inbjudningar, vigselprogram och festprogram.
    Gästbok, favours mm mm för 4700:-

Då är vi uppe i 40 400:-

Jag har lite saker till på min inköpslista, bla en IKEA sväng som kommer att kosta 1000:-
    Påsar/askar till favours 500:-
    Samt sizoflor 595:-

Sa; ca 42 500:-

Vi ska ha "betalbar" och räknar med ca 4000:- IN

Så vi kommer enligt mina beräkningar att landa på mindre än 40000:-

• Fejs

Nu kommer jag inte ihåg exakt eftersom jag inte har budgeten i huvudet men ungefär så här:

Mat, Lokal, porslin, städning 70000 (trerätters serverad)
    Alkohol 15000 (handlar i Tyskland)
    Musik i kyrka, toastmaster 4000
    Transport under dagen 6000
    Fotograf 15000
    Håruppsättning, makeup 2500
    Brudbukett, coursage, dekoration 4000
    Vigselring 6000
    Förlovningsringar 8000
    Förlovningshelg 4000
    Klänning 6700
    Kläder till honom (hyr) 1800
    Underkläder 1000
    Skor 1000
    Handväska etc 1000
    DJ 4000
    Inbjudningar etc 2000

hmmm... just nu kommer jag inte på mer... får kolla ikväll...

• sokkerstruten

Det är för att vi nog har det på en herrgård och dom sköter allt! Inte har buffe från catering och får vi får maten serverad behöver inte göra så mycket egentligen, allt ingår, bheöver inte göra något själva! Förutom allt roligt så som att prata med deras florist och ha möte med kocken smaka på menyer m.m Vilket vi tycker är skönt och sätter värde på. Dessutom så bor vi inte i svergie så det är bra för oss att ha en bröllops ansvarig som ingår i priset, och som ser till så att går i lås.

Sen bjuder vi på fri bara alla alkohol ingår, det ingår i priset oxå. Live band oxå. Sen beror det ju på hur dyr klänning man har hur dyr ring man har. belive me det kan bli hur dyrt som helst!

Sen beror det nog lite på hur man är van vid att bröllop är, vi har varit på många bröllop och alla har varit sådana här med servering och annat. Inte för att ett bröllop på ett annat sätt skulle bli lika fint men vi känner att vi har råd och det är "bara" pengar för oss, vi har en lite filosofi att pengar e till för att spenderas, ingen ide att dom ligger på banken och inte används! :)

stinakina skrev 2008-03-05 07:11:39 följande:
    Vårt bröllop kommer att kosta ca 40 000:-Vi har förrätt och buffé, (från catering)Bröllopstårta som efterrätt, bjuder på vin till maten, avec till kaffet (bubbelvin innan)sen har vi betalbar (en "tjuga")Vi hyr kläder, jag ska till frissan och sätta upp håret, en brudbukett, två tärnbuketter och coursage till M2BHar köpt skor, två tärnklänningar, vigslering åt mig, dekorationer till lokalen, gästfavours, Vi kommer att vara ca 70 personer...Jag förstår ärligt inte hur man kan komma upp i 100-150000:-Jag snålar inte men skulle ha "svårt" att komma upp i dessa summor???
  • sokkerstruten

nej nej.. när jag skriver kuvert avgift så är det som herrgården tar per person för allt som ingår, vilket vi betalar, gästerna betala inget!

Semesterbruden skrev 2008-03-04 22:39:04 följande:
    HejsanJag bara undrar om det blir så att gästerna betalar för maten (totalsumman) eller kommer det att gå på mer än 1100 pp ?
  • 26juli2008

vi hade budget på 30000, men den kommer vi att passera med god marginal. alla kostnader är inte klar än, men detta vet vi än så länge:

10000 kr för klänning, kostym till sonen samt väst och kravatt till brudgum och sonen
    600kr brudmake up
    2000kr hår inkl klippning brud och brudgum
    750kr nagelförlängning
    10000kr mat för 18 pers varav 4 barn (dryck ej medräknat då det är öppen bar)
    5000kr fotograf
    1000kr material för inbjudningskort, vigsel- och festprogram

• 26juli2008

sen tilkommer ju ringar (räknar med 15000kr där), kostym till brudgum,skor till oss alla tre, brudbukett och mycket annat smått å gott

Så vi landar nog på nästan det dubbla innan det är slut!

• stinakina

Sokkerstruten!

Vi har inga pengar på banken, vi har fullt upp med att rusta det hus vi köpte förra året, vi är växelvis föräldralediga och vi spar och gnetar allt vi kan...

Vi var på bröllop i fjol, festen hölls på en herrgård, där var det trerätters middag, tårta i flera våningar, allt hade planerats och fixats av andra än brudparet, de hade färdigtryckta inbjudningar, ingen personlig prägling på nåt (förutom placeringskorten...som JAG skrivit)
    Det kostade skjortan, och inte var deras bröllop nåt märkvärdigare, eller finare än nåt annat "enklare" jag varit på....snarare tråkigare!!

Så att spendera en massa pengar (som VI inte har i allafall) behöver inte vara likvärdigt med att det ska bli en lyckad fest!!

En fest som är lyckad beror till 95% av gästerna och upplägget tycker jag...inte hur mycket man spenderar!!

Svar på tråden Vad kostade ditt bröllop o vad betalade du för?