• Engla2006

Vad kostade ditt bröllop o vad betalade du för?

Nyfiken bara, vi planerar ett bröllop om ca 1½ år.
    Men jag har snabbräknat o får det till iaf 70.000:-
    Vissa har jag sett som räknat på ca 15-20000, ju billigare desto bättre. Men undrar vad som ingått i erat bröllop. Jag skulle vilja hyra nån fin gård eller restaurang med catering. Köpa klänning till mina tärnor osv.
    Hoppas nån vill/kan ge mig ett svar

• Svar på tråden Vad kostade ditt bröllop o vad betalade du för?
  • trofast

Vill gärna ytterligare säga att jag INTE lägger några värderingar i detta utan håller med föregående talare men..... jag är kanske lite nyfiken av mig

• FoxyLoxy

För att citera ett par andra... lägger inga värderingar i detta uttalande ;)

Pengar är en känslig fråga hur man än ser på det. Oavsett vilken ände av skalan man är på.

Trofast:

För att stilla din nyfikenhet lite grand... ;)

Nej vi tar inga lån för att få ihop vår "budget".
    Min m2b är strax över 40 år, har eget AB vilket har gått bra de senaste 15 åren. Jag jobbar full tid och vi bor i en lägenhet med bra hyra och inte så vidare större utgifter i övrigt. (Bor centralt i en större stad så vi slipper pendelutgifter m.m)
    Vi har inga barn någon av oss.

För oss känns det rätt att lägga dessa pengarna på detta- framför allt eftersom vi har pengarna, och ser inte vad vi annars ska lägga det på... ok läge för missförstånd!! Men vad jag menar är att vi vill inte ha något hus, (Ingen av oss tycker om att gå och pula osv..), vi har inga lån, vi har pengar undanstoppat för övrigt och lägger oss inte på bar is så att säga.

Och för att få det som vi vill ha det- är trots allt vår dag- så känns det värt att lägga dessa pengar på detta, eftersom vi liksom alla andra hoppas att detta är den enda gång vi gör det.

Och för att poängtera INGA VÄRDERINGAR- utan en förhoppning om att alla är nöjda oavsett era avsatta budgetar!

• GladaEmma

Nyfiken... Var ska ni gifta er?

FoxyLoxy skrev 2008-03-06 21:49:12 följande:
    Vigsel kommer att vara i malmö på en liten herrgård nära stan.
  • misstrixie

FoxyLoxy, vilket bra och trevligt inlägg. Det är ju också ett bra exempel på hur mycket som handlar om var man befinner sig i livet... För vår del så har vi både bostadsköp och barn som hägrar där framme någonstans, så även om bröllopet är viktigt för oss så försöker vi hålla en sansad budget både utifrån vår nuvarande ekonomi och våra framtidsplaner. Hade vi gjort detta om tjugo år så hade det kanske blivit ett helt annan sorts bröllop. (På gott eller ont...) Men man har bara nuet att utgå ifrån, och så länge man gör det till ett underbart minne för resten av livet så spelar det nog mindre roll hur mycket/lite man spenderade. Tror säkert att alla här, oavsett budget, kommer att få vackra och härliga bröllop!

• FoxyLoxy
    GladaEmma skrev 2008-03-07 12:48:56 följande:
    Nyfiken... Var ska ni gifta er?
    Vi gifter oss på Katrinetorpsgård- vid svågertorp.

Om du letar lokal så rekommenderar jag den varmt!! (Ser kanske inte mycket ut för världen utifrån motorvägen men den har en fantastisk trädgård, urvacker festsal och ett häftigt magasin för dans och fest efter. Lokal hyra ligger f.n på 8000 för både festsalen och magasinet + 80 per gäst)
    All mat och dryck måste beställas via Kleins mat- jättetrevlig och duktig kock som verkligen anstränger sig för att få igenom era önskemål!

Bilder finns om du är intresserad länkat via kleinsmat.se
  • FoxyLoxy

misstrixie:

Vad kul och höra!

Oh vi längtar också efter barn, men det blir aktuellt först om ett par år... *längtar dock*

• sokkerstruten

Samma som ni andra så har inte pengar någon betydelse såklart...men jag ska berätta om hur det ligger till!

vi även som foxy loxy har våra pengar färdigsparade/insatta på olika fonder/aktier och på på baknen, min sambo är civilinjengör och tjänar bra, jag jobbade heltid, och vi bodde i en lägh med normal hyra, vi har inga lån på något. Lever normalt liv, utan några överflödiga kostnader. Klart att vi kanske unnar oss lite "oxfile" nån gång då eller går på resturang nån gång i månaden eller går på bio, ja det vanliga.

Vi har nog en sak dock som kanske inte så många har chansen till, vi bor utomlands just nu och ca ett år frammåt kanske mer... vi har allt boende betalt och bil, plus att lönen är bra.

Vi får en del i dollar och en del i euro, dollar beloppet lever vi för, mat och fick pengar och europengarna som vi inte använder ca 24.000 kr i månaden under tiden vi är här, går direkt till ett svenskt konto) kommer gå till handpenning av hus och annat senare, eventuellt till lite resor här.

Då innan vi flyttade hit så valde vi lite mellan hus och bröllop. Vi valde bröllop eftersom vi bodde bra och hade en trea så skulle vi få en liten så skulle det funka bra ändå. OCh vi kunde fortsätta bygga på till det som var kvar på banken till hus efter bröllopet. Vi hade fått vänta några år men det hade ju gått...

Så vi känner oss ganska glada över att få den chansen att flytta ett år när det faktiskt inte bara handlar om pengar utan erfarenheter och ävenyr! :)

• Pearldrop

Oj.. nu blir jag avundsjuk.. jag vill också ha så god ekonomi ;)
    Sj studerar jag och min sambo jobbar som extrapersonal som kock.. vi bor i hus, har två bilar och en hund.. och vi är 22 år. Och vi ska gifta oss, vi har ett datum som vi gärna vill, i somamr. MEn tror inte vi har möjlighet att få ihop pengar tills dess så vi får no vackert vänta.. men drömma kan vi ju.. så länge;)

• lycklig78
    trofast skrev 2008-03-06 21:53:42 följande:
    Vill ställa en fråga ev ren nyfikenhet! Notera väl att jag inte lägger några värderingar i era svar utan bara är nyfiken!Vilka är ni som lägger 100 000-tals kronor på bröllop? Tar ni lån? Har ni så mycket pengar att det helt enkelt känns försvarbart att lägga på bröllop? Betyder det så otroligt mycket att allt skall vara perfect så ni gärna lägger dessa pengar? Någon kanske till och med tar lån? ahhh det finns nog 100 svar. Hur tänker ni?Anledningen att jag är så nyfiken kanske är att jag själv inte skulle ha ekonomiska förutsättningar för att ha ett sådant sagobröllop trots att jag anser mig ha en stabil och god ekonimi. Jag har satt en budgett på 40 000:- (fast vi gifter oss utan gäster) och då betalar vi kontant.Bara nyfiken!Lycka till!
    Vi tar inte lån. Har sparat pengarna. (bröllopet kostar ca 150 000)

Min blivande jobbar som ingenjör i Norge och tjänar bra. Själv är jag butikschef och tjänar inte direkt dåligt, men ca 1/4 av vad han tjänar. Vi har inga barn och bor i nyrenoverat 20-talshus. Har inte skulder långt uppöveröronen.

Vi tycker det är värt det, eftersom det ska vara en gång i livet. Vi fick ett bidrag av min far på ca 30 000, vilket gör att vi kan lyxa till det extra, eftersom det är pengar vi inte räknat med i budgeten.
Svar på tråden Vad kostade ditt bröllop o vad betalade du för?