• TigerLinn

Hjälp mig dra ner kostnaderna mer??

hej igen alla.
    ni är säkert less på mig nu.
    har skirvit många trådar och bett om hjäklp för att få ner kostnadrna i min och min m2bs kalkyl och nu börjar det blir brottom att bestämma sig om vi ska ha bröllops i sommar.

jag har gjort en kalkyl i exel och tänkte nu rada upp allt som vi har funderat på och pris sedan får ni gärna säga vad nui tycker och om ni kan komma med förslag på vad man kan göra

Brudklänning: (jag är stor har nog 50 i stl vet inte om jag vågar beställa mottbeställt) men max 5000kr får klänningen kosta (helt kring 3000 eller mindre)

Underkläder 300kr
    Smink: (ska sminka mig själv) 300kr
    håruppsättning: 1000 kr
    Ring: 1700 kr (den är egen designad och klar ska bara betalas.)

Mat/dryck/tårta: vi ska nog ta kuvert avg.

servering:(tänkte fråga några vänner de kanske ställe rupp gratis om man ahr tur men räknar med 1000kr iaf.

Brudskål: 300 kr (underar på att skippa de helt kanske)

inbjudnings kort insidan: (har utsidan) 150 kr
    kuvert 150 kr
    frimärken (ska lämna vissa personligen men räknar ändå högt) 110 kr

dekorstenar:(har vaser, ljus och servetter) 300kr
    Dukar: 500 kr
    blommor på borden ( om vi ska ha kanske skippar det) 500 kr

Brudbukett: 1000kr (blir nog billigare kanske 500 ska göra den själv är florist)
    Corsage x 2: 300kr
    tärnbuketer: 500 kr
    näbbbukett 300 kr
    solist i kyrkan (ska fråga någon vän) 0kr

fotograf: 1500 kr(kollade upp det med henne i veckan)
    fotograf under vigseln 800 kr( funderar på att be vänner coh bekanta)

ris och ris påsar: 500 kr (funderar även här på att kanske bara ha en korg med ris om jag inte hittar väldigt billigt tyg att sy själv i)

så snälla hjälp mig vad kan vi spara in mer på.. vi måste kommer ner misnt någon tusen lapp till :) om vi ska kunna göra detta.

vi har nu gott igenom detvi vill ha med och det som inte står med här har vi redan då vi förrut planerat en omgång men fick ställa in.. :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-10 21:39
    har bilde rpå 4 buketter i galleri som ni kan titta på färgerna stämmer inte helt men

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-10 22:24
    fick just ett glädje besked. fråga en kompis till mig som bor 40 mil bort vad hon skulle ta om hon gjorde min frisyr och mina tärnaors frisyr (jag ahr aldrig tänkt betalas mina tärnaos frisyr men tänkte de kunde vara kul å ge dem ett förslag som de kan välja om de vill)

kompis som är utbildad frisör och jobbat många år.. sa GRATIS :)

givetvis blir hon gäst på bröllopet.. då där blev de 1000kr billigare i kalkylen + löshår och de.. har löshär hemma men menar kostnadena tt lägga in.. :D

• Svar på tråden Hjälp mig dra ner kostnaderna mer??
  • Höstbrud-07

Några tips utan att ha läst tråden. Ha vita lakan som dukar, det ska en jag känner ha på bröllopet. Det går att köpa väldigt billigt på tex IKEA.

Skippa ris och rispåsar, det är ju gästerna som ska ha med sig om de vill uppvakta er med det.
    Kan inte fotografen vara med på vigseln också? Det var vår, vi tog kort innan, han var med under vigseln och sen lite på kyrkbacken.
    Om vänner och bekanta tar under vigseln kostar det ju ingenting, mer än framkallningen.

• Bollabolla

Hej hej!
    Har inte läst hela tråden... men ett tips om du gärna vill ha rispåsar är att köpa tyllgardin (tvåpack på Ikea för 39 kr), räcker till massor av rispåsar Klipp i 4kanter 25*25 cm och knyt ihop med enkelt band.

Låter lite dyrt med näbbbukett för 300 kr tycker jag. När ska du gifta dig? Min lilla brudnäbb ska få en bukett med liljekonvaljer att hålla i. Ev tärnan oxå, hennes idé. Min syster är tärna och florist, tyckte inte själv att hon behövde en dyr bukett men ville gärna ha något att hålla i händerna.

Lycka till med sparandet!

• weinlove
    Bollabolla skrev 2008-03-12 20:41:52 följande:
    Hej hej!Har inte läst hela tråden... men ett tips om du gärna vill ha rispåsar är att köpa tyllgardin (tvåpack på Ikea för 39 kr), räcker till massor av rispåsar Klipp i 4kanter 25*25 cm och knyt ihop med enkelt band. Låter lite dyrt med näbbbukett för 300 kr tycker jag. När ska du gifta dig? Min lilla brudnäbb ska få en bukett med liljekonvaljer att hålla i. Ev tärnan oxå, hennes idé. Min syster är tärna och florist, tyckte inte själv att hon behövde en dyr bukett men ville gärna ha något att hålla i händerna. Lycka till med sparandet!
    Det där med tyllgardinen var smart. Tack för tipset
  • Mr o Mrs Smith

Lägg krutet på sådant som verkligen kommer att spela någon roll i det långa loppet. Det viktigaste är väl att ni ska gifta er?

Att ni har rispåsar och dekorationsstenar är väl sådana detaljer som egentligen inte är viktigt, satt i sammanhanget att ni ska lova varandra att följas åt resten av livet! Samma sak med blommorna, de vissnar - lägg inte pengar på dem om det betyder att du måste kompromissa på annat.

En del saker är nog roligare och mysigare att planera kring, än vad de verkligen är på själva dagen sedan. Att du får din man kommer nog smälla allra högst den dagen; dekorationsstenarna på bordet är förhoppningsvis ditt minsta fokus när dagen väl kommer!

Att era gäster och ni har det riktigt härligt trevligt tillsammans kommer du nog också känna är viktigast på bröllopsdagen - och det är också det du kommer att komma ihåg om några år. Som gäst hade jag varit glad över att få ära brudparet och fira efter vigseln med en brudskål, hellre än att pengarna hade lagts på rispåsar och stenar istället för lite dryck till gästerna.

Lycka till med budgeteringen!

• Quicksand

vi vill oxå komma undan billigt, ett tips är att gå in på tradera och fynda
    jag la bud på 50 organza påsar för 25 kr, där som jag vann, som jag ska ha ris i.
    vann även min tiara där som jag fick för 40 kr, den är hur fin som helst...
    ett tips bara.

• grabbarna

oja,oja tradera är toppen men ganska farligt också för ibland så har man bara utan att man vet hur det gick till klickat på köp nu eller nåt

Quicksand skrev 2008-03-12 21:15:47 följande:
    vi vill oxå komma undan billigt, ett tips är att gå in på tradera och fyndajag la bud på 50 organza påsar för 25 kr, där som jag vann, som jag ska ha ris i.vann även min tiara där som jag fick för 40 kr, den är hur fin som helst...ett tips bara.
  • April2oo9

Köp sånna här typ "engångsdukar" i papper som finns i stor rulle. Köpte en sån i mörkblått till min sons dop, ingen som kunde trott att den kostade 85 kronor på Coop :)

Min fasters man ska fotografera på vårt bröllop (hoppas vi). Känner ni ingen med fotografi som intresse?

Näbbarnas buketter kan du ju köpa några små fina blommor och bara köpa band och knyta runt :)

• TigerLinn

jo fotografen kan vara med i kykran då koster det 800 kr extra.
    men vi funderar på att kanske ta hjälp av en tjej här på bt byta tjänster eller att vi tar en kompis SOM KAN fota...

vi har 30 mil il IKEA och på nätet finns det inga billigalaka de vi hört av 7-9 kr st men de finns inte.. vet inte man mna vågar chansa.. men annars har vi fått förskag på pappers dukar..

Höstbrud-07 skrev 2008-03-12 20:17:03 följande:

Några tips utan att ha läst tråden. Ha vita lakan som dukar, det ska en jag känner ha på bröllopet. Det går att köpa väldigt billigt på tex IKEA. Skippa ris och rispåsar, det är ju gästerna som ska ha med sig om de vill uppvakta er med det. Kan inte fotografen vara med på vigseln också? Det var vår, vi tog kort innan, han var med under vigseln och sen lite på kyrkbacken. Om vänner och bekanta tar under vigseln kostar det ju ingenting, mer än framkallningen.
  • TigerLinn

OM detblir bröllop blir det nu i sommar.

jo näbb bukett för 300 år dyrt räknar men kansk 150 max men har räknar högt skaju binda själv så blir bara blom kostanderna

din ide med liljekonvalj är bra men vi ska bar aha rosor..

Bollabolla skrev 2008-03-12 20:41:52 följande:
    Hej hej!Har inte läst hela tråden... men ett tips om du gärna vill ha rispåsar är att köpa tyllgardin (tvåpack på Ikea för 39 kr), räcker till massor av rispåsar Klipp i 4kanter 25*25 cm och knyt ihop med enkelt band. Låter lite dyrt med näbbbukett för 300 kr tycker jag. När ska du gifta dig? Min lilla brudnäbb ska få en bukett med liljekonvaljer att hålla i. Ev tärnan oxå, hennes idé. Min syster är tärna och florist, tyckte inte själv att hon behövde en dyr bukett men ville gärna ha något att hålla i händerna. Lycka till med sparandet!
  • TigerLinn

tack bra skrivit..

vill bara skriva en sak.. :)
    dekorations stenarna hade jag räknar högt på kommer söka så billigt som möjligt anledningen till att jag verkligen vill/måste ha dem är att vi planerade bröllop för ca ett år sedan och då var vi på ikea och skulle köpa bla dekorationerna vi fick me dallt utan stenarna då den var slut :( så om vi skippar stenarna mså¨te vi köpa nya dekorationer av något slag ljus eller nått litet.. eftersom de vi har i dekor väg inte är fullständigt och tyvärr SYNS det och de kommer jag märka.. men hade det handlat om att de ska ligga endast på borden utspridda då hade jag kunna skippa dem hoppas du förstår. kram
    Mr o Mrs Smith skrev 2008-03-12 21:09:37 följande:

Lägg krutet på sådant som verkligen kommer att spela någon roll i det långa loppet. Det viktigaste är väl att ni ska gifta er? Att ni har rispåsar och dekorationsstenar är väl sådana detaljer som egentligen inte är viktigt, satt i sammanhanget att ni ska lova varandra att följas åt resten av livet! Samma sak med blommorna, de vissnar - lägg inte pengar på dem om det betyder att du måste kompromissa på annat.En del saker är nog roligare och mysigare att planera kring, än vad de verkligen är på själva dagen sedan. Att du får din man kommer nog smälla allra högst den dagen; dekorationsstenarna på bordet är förhoppningsvis ditt minsta fokus när dagen väl kommer! Att era gäster och ni har det riktigt härligt trevligt tillsammans kommer du nog också känna är viktigast på bröllopsdagen - och det är också det du kommer att komma ihåg om några år. Som gäst hade jag varit glad över att få ära brudparet och fira efter vigseln med en brudskål, hellre än att pengarna hade lagts på rispåsar och stenar istället för lite dryck till gästerna.Lycka till med budgeteringen!
  • TigerLinn

okej.. då vet jag tack.. om vi väljer det kan jga kolla de där.. närmare :) tack

Quicksand skrev 2008-03-12 21:15:47 följande:
    vi vill oxå komma undan billigt, ett tips är att gå in på tradera och fyndajag la bud på 50 organza påsar för 25 kr, där som jag vann, som jag ska ha ris i.vann även min tiara där som jag fick för 40 kr, den är hur fin som helst...ett tips bara.
  • TigerLinn

jag är florsit så ska gör abuketterna själv många som reagerat över nöbb bukettens rpis och 300 är mycket räknar men kanske hälften men vill räkna högt försäkerhets skull..

har tänkt å¨engång dukar.. :) tack för tipset om coop

April2oo9 skrev 2008-03-12 22:30:57 följande:
    Köp sånna här typ "engångsdukar" i papper som finns i stor rulle. Köpte en sån i mörkblått till min sons dop, ingen som kunde trott att den kostade 85 kronor på Coop :)Min fasters man ska fotografera på vårt bröllop (hoppas vi). Känner ni ingen med fotografi som intresse?Näbbarnas buketter kan du ju köpa några små fina blommor och bara köpa band och knyta runt :)
  • April2oo9

Dekorationer och mycket sånt annat fint finns att hitta på många stormarknader :)

Svar på tråden Hjälp mig dra ner kostnaderna mer??