• TigerLinn

Hjälp mig dra ner kostnaderna mer??

hej igen alla.
    ni är säkert less på mig nu.
    har skirvit många trådar och bett om hjäklp för att få ner kostnadrna i min och min m2bs kalkyl och nu börjar det blir brottom att bestämma sig om vi ska ha bröllops i sommar.

jag har gjort en kalkyl i exel och tänkte nu rada upp allt som vi har funderat på och pris sedan får ni gärna säga vad nui tycker och om ni kan komma med förslag på vad man kan göra

Brudklänning: (jag är stor har nog 50 i stl vet inte om jag vågar beställa mottbeställt) men max 5000kr får klänningen kosta (helt kring 3000 eller mindre)

Underkläder 300kr
    Smink: (ska sminka mig själv) 300kr
    håruppsättning: 1000 kr
    Ring: 1700 kr (den är egen designad och klar ska bara betalas.)

Mat/dryck/tårta: vi ska nog ta kuvert avg.

servering:(tänkte fråga några vänner de kanske ställe rupp gratis om man ahr tur men räknar med 1000kr iaf.

Brudskål: 300 kr (underar på att skippa de helt kanske)

inbjudnings kort insidan: (har utsidan) 150 kr
    kuvert 150 kr
    frimärken (ska lämna vissa personligen men räknar ändå högt) 110 kr

dekorstenar:(har vaser, ljus och servetter) 300kr
    Dukar: 500 kr
    blommor på borden ( om vi ska ha kanske skippar det) 500 kr

Brudbukett: 1000kr (blir nog billigare kanske 500 ska göra den själv är florist)
    Corsage x 2: 300kr
    tärnbuketer: 500 kr
    näbbbukett 300 kr
    solist i kyrkan (ska fråga någon vän) 0kr

fotograf: 1500 kr(kollade upp det med henne i veckan)
    fotograf under vigseln 800 kr( funderar på att be vänner coh bekanta)

ris och ris påsar: 500 kr (funderar även här på att kanske bara ha en korg med ris om jag inte hittar väldigt billigt tyg att sy själv i)

så snälla hjälp mig vad kan vi spara in mer på.. vi måste kommer ner misnt någon tusen lapp till :) om vi ska kunna göra detta.

vi har nu gott igenom detvi vill ha med och det som inte står med här har vi redan då vi förrut planerat en omgång men fick ställa in.. :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-10 21:39
    har bilde rpå 4 buketter i galleri som ni kan titta på färgerna stämmer inte helt men

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-10 22:24
    fick just ett glädje besked. fråga en kompis till mig som bor 40 mil bort vad hon skulle ta om hon gjorde min frisyr och mina tärnaors frisyr (jag ahr aldrig tänkt betalas mina tärnaos frisyr men tänkte de kunde vara kul å ge dem ett förslag som de kan välja om de vill)

kompis som är utbildad frisör och jobbat många år.. sa GRATIS :)

givetvis blir hon gäst på bröllopet.. då där blev de 1000kr billigare i kalkylen + löshår och de.. har löshär hemma men menar kostnadena tt lägga in.. :D

• Svar på tråden Hjälp mig dra ner kostnaderna mer??
  • TigerLinn

okej jag funderar på en tjej som beställer via kina på tradera jag vet att det blir några hundra lappar dyrare men tror du kan kan be de beställa en klänning man vill ha och seda lägga snörning i ryggen istället för dragkedja? även om original modellen har ragkedja?

Blondie77 skrev 2008-03-10 19:50:34 följande:
    ang klänning så måttbeställde jag min och jag beställde en klänning med snörning i ryggen, på det viset kan du reglera själv om du vill ha den större eller mindre, jag är supernöjd med det valet :)
  • bruden08

ett tips till rispåsar är att köpa billiga tyllgardiner på ikea tror de kostade 39 kr och klippa små fyrkanter av behövs inte sy ett stygn, lägg en klick vanligt jasminris(billigt) och knyt ihop med ett tunt sidenband du köper på rulle. kolla i mitt galleri jag har sådana påsar.

• TigerLinn

tack det var någonting sådan jag tänkt om vi ska ha ris påsar om man hittar billigt syg och snöre...

bruden08 skrev 2008-03-10 19:55:19 följande:
    ett tips till rispåsar är att köpa billiga tyllgardiner på ikea tror de kostade 39 kr och klippa små fyrkanter av behövs inte sy ett stygn, lägg en klick vanligt jasminris(billigt) och knyt ihop med ett tunt sidenband du köper på rulle. kolla i mitt galleri jag har sådana påsar.
  • Tit

om inte ikealakanen är bra som dukar så titta på secondhand butiker, typ röda korset. Där kan man ofta köpa lakan för ca 5kr st. De som är äldre är ofta tjockare kvalitet. Ikeas billigaste är nästan genomskinliga.

Skippa ris, trots att vi har en större budget tycker jag att det får folk ha själva, men jag tycker inte det är så viktigt heller.

Klänningen kan som de andra sagt garanterat bli billigare än 5000!

• ullstumpan

Dukar kanske du kan få ner kostnaden på, vi körde med vita lakan som mamma hade och köpte billigt tyg på jysk till löpare i mitten.

Blommor behöver man inte ha på bordet, vi köpte billiga askar på IKEA med blomblad som vi strödde ut (eller så kanske du kan plocka buketter i skogen om bröllopet är på sommaren)

Om du är florist så kan du kanske göra alla buketter själv.

Rispåsar, behövs det. Tror du inte folk har med sig ris i handväskan (iallafall den äldre generationen)

Jag tycker inte ni ska dra in på fotografen om hon/han är profsig. Det är ju ändå ett minne för livet att få bra kort på sitt bröllop. Vi hade anlitat fotograf på bröllopet, i kyrkan och utanför. Fastän vänner och släktingar tog många kort så blev ändå den anlitade fotografens kort bäst. Att ta kort inne i kyrkan är inte lätt för någon som inte är van.

• TigerLinn

mmm jag tror oxå att klänningen ska bli billigare..
    känns frestande att mått beställa men tänka om den inte sitter bra eller så.. lite rädd..

Tit skrev 2008-03-10 19:57:14 följande:
    om inte ikealakanen är bra som dukar så titta på secondhand butiker, typ röda korset. Där kan man ofta köpa lakan för ca 5kr st. De som är äldre är ofta tjockare kvalitet. Ikeas billigaste är nästan genomskinliga. Skippa ris, trots att vi har en större budget tycker jag att det får folk ha själva, men jag tycker inte det är så viktigt heller.Klänningen kan som de andra sagt garanterat bli billigare än 5000!
  • TigerLinn

tack

ullstumpan skrev 2008-03-10 19:59:36 följande:
    Dukar kanske du kan få ner kostnaden på, vi körde med vita lakan som mamma hade och köpte billigt tyg på jysk till löpare i mitten.Blommor behöver man inte ha på bordet, vi köpte billiga askar på IKEA med blomblad som vi strödde ut (eller så kanske du kan plocka buketter i skogen om bröllopet är på sommaren)Om du är florist så kan du kanske göra alla buketter själv.Rispåsar, behövs det. Tror du inte folk har med sig ris i handväskan (iallafall den äldre generationen)Jag tycker inte ni ska dra in på fotografen om hon/han är profsig. Det är ju ändå ett minne för livet att få bra kort på sitt bröllop. Vi hade anlitat fotograf på bröllopet, i kyrkan och utanför. Fastän vänner och släktingar tog många kort så blev ändå den anlitade fotografens kort bäst. Att ta kort inne i kyrkan är inte lätt för någon som inte är van.
  • ullstumpan

Glömde, angående klänningen. Beställ i kina, jag beställde genom 1koo för 1500:- (2000:- med ändringar). Det finns även många som säljer sina klänningar, kolla runt lite på olika sidor. Men jag tycker absolut om du hittar en klänning som du blir förtjust i och funkar innanför er budget att du ska ta den även om den kostar 5000:-... ;) Man gifter sig inte var dag.. :)

• TigerLinn

jag har funderat på att beställa.. men vet inte om jag vågar. jag är ju ingen speciell storlek det är så olika på kläder och jag är stor krin48-52 i stl.
    vågar man beställa?
    sedan är ajg dålig på engelska så känns säkrare att kanske beställa via någon påtradera som sedan beställer via kina då har man ju ändå svenska språket har hört att det inte behöve skillja så mycket me rän 500 kr

ullstumpan skrev 2008-03-10 20:03:08 följande:
    Glömde, angående klänningen. Beställ i kina, jag beställde genom 1koo för 1500:- (2000:- med ändringar). Det finns även många som säljer sina klänningar, kolla runt lite på olika sidor. Men jag tycker absolut om du hittar en klänning som du blir förtjust i och funkar innanför er budget att du ska ta den även om den kostar 5000:-... ;) Man gifter sig inte var dag.. :)
  • ullstumpan

Fast när jag beställde över nätet till 1koo var de mycket hjälpsamma, vi satt över MSN och chattade. Min mamma hade hjälpt mig med alla måtten innan och skrivit ner precis allting. De ville ha ganska många mått.

Jag var först inne på att hyra men när priset skulle bli dyrare så bestämde jag mig för att testa 1koo. Jag var nöjd med min klänning, inte kanonnöjd men den var fin, fina broderier fast den var ganska vid i kjolen, typ amerikansk modell- så det var det enda som störde mig eftersom man såg tjock ut i den. Men hade jag vetat det innan så hade jag bett om en lite snävare modell, iallafall kring kjolen.

Svar på tråden Hjälp mig dra ner kostnaderna mer??